2020-03-28, 12:06
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BourbonStreet
Tycker hon är härlig jag! Skönt med en "motvallskärring" som vågar gå emot panik-strömmen och leverar bra och jordnära fakta. Handsprit är bra emot bakterier, INTE virus! Jag är förvånad att ingen mer än hon verkar vet det.

Agnes Wold verkar lite galen. På min handspritflaska (85%) så står det iallafall "virucidal alkoholbaserad gel".
Citera
Medlem
AgentJoyBoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Fast du kan ju vända på det?
Du är galen för att svenska myndigheter agerar på ett sätt som Trump själv verkar tycka är en bra strategi.
Det går ju åt båda håll.
Jag är inte sosse men tycker Sverige sköter detta på ett sätt som jag stödjer.
Sedan är det för och nackdelar med alla strategier.
Ingen är perfekt. Långt ifrån.
Låt oss inte göra detta svart eller vitt. Ont eller gott.

På vilket sätt verkar Trump vilja agera som svenska myndigheter gör?

Jag tycker Trump har visat bra mycket mer handlingskraft än vad Sverige har gjort?

Självklart kan USA hamna i en mer bekymmersam situation pga en större andel fattiga än Sverige men just nu så presenterar USA mycket bättre siffror på alla punkter än Sverige.

Så alla som tycker Trump är så dålig för att han är inte en transsexuell svart funktionsvarierad kvinna kan snälla bara hålla käften och städa framför egen dörr.
Citera
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taskpungen
Det är väldigt intressant att se att vänstern i Sverige tycker det är viktigt att rädda ekonomin före att rädda liv, medan högern tycker så i USA (vilket kunde förväntas).

Jag är vänster och jag anser att man bör fokusera på att rädda människoliv, ekonomin går att återstarta om folk överlever pandemin men det det är betydligt svårare att göra det om folk ligger sjuka till en sådan nivå att sjukvården överbelastas likt i Milan
Citera
Medlem
När ni har analyserat corona klart så hoppas jag att ni inte återgår till fotbollstabeller utan börjar intressera er för kommunernas ekonomi! Särskilt äldreomsorgen, där finns det gott om plats för fler killar att bli experter.
Citera
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ettanollan
Så du menar att inte fåglar och andra djur kan få corona?
Undantagsvis kan andra djur infekteras.
Men hittills finns inget rapporterat om att de för smittan vidare.

...med undantag för vissa fladdermusarter och sådana där kottdjur.
Citera
2020-03-28, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exexexex
Efter den värsta stormen är över, kommer Löfven stå och tacka alla invandrare i vården
"utan er hade sverige inte funnits idag"

Det tror jag. Han kommer att tacka alla som kämpat med blod, svett och tårar inom vården.
Invandrare som infödd svensk. Besvärligt tycker du?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffreyEpstein
VI BEHÖVER EN GLOBAL LOCKDOWN

Målet: R <1

Syftet med ett lockdown, förklarar en ny studie från Imperial College London COVID-19 Response Team, är att minska reproduktionen - med andra ord, att minska antalet personer som varje bekräftat fall infekterar.

Målet är att hålla reproduktionen, eller "R", under en (R <1) - med varje fall att i genomsnitt smittar färre än en annan person.

Författarna till studien säger att det finns två vägar att försöka komma dit:

Avhjälpande, "bromsa men inte nödvändigtvis stoppa epidemisk spridning - minska den högsta efterfrågan på hälso- och sjukvård samtidigt som de skyddar de som är mest utsatta för allvarlig sjukdom från infektion." Detta görs genom att isolera misstänkta fall och deras hushåll och sociala distansera äldre och personer med högst risk för allvarlig sjukdom.

Undertryckning, eller i princip, lockdown, som "syftar till att vända epidemisk tillväxt, minska ärendetalet till låga nivåer" genom att sociala distansera hela befolkningen "på obestämd tid" och stänga skolor och universitet.
Studiens modeller visar att även om det kan vara smärtsamt med lockdown för många av oss ett tag, är det värt det eftersom det fungerar.

Isolering av bekräftade och misstänkta fall och social distansering av äldre och utsatta skulle "minska den högsta efterfrågan på kritisk vård med två tredjedelar och halvera antalet dödsfall."

För att komma närmare målet med R <1, säger de, "en kombination av fallisolering, social distansering av hela befolkningen och antingen hushålls karantän, skol- och universitetsstängning krävs."

Studien finner att denna "intensiva politik förutsägs leda till en minskning på kritisk vård och nå toppen ungefär tre veckor efter att insatserna införts och en nedgång därefter medan interventionspolicyn förblir på plats."

En global lockdown tror jag vore en konkret katastrof.
För det första är vi i olika faser i världen.
Men framförallt skulle den medicinen ge en ekonomisk katastrof av episka proportioner som skulle skörda långt fler dödsoffer än Corona.
Det är åtminstone min åsikt och vad jag tror.
Citera
Medlem
AgentJoyBoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taskpungen
Det är väldigt intressant att se att vänstern i Sverige tycker det är viktigt att rädda ekonomin före att rädda liv, medan högern tycker så i USA (vilket kunde förväntas).

Ja, det är en mycket bra observation.

Och troligtvis är det för att Sverige har inga resurser så man har inget alternativ.

Undrar vart alla dessa pengar har gått?
Citera
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Jaha så vad då? Allt är giftigt i överdos!
Syrgas är dock lite för lätt att överdosera.

Det är dock en angenäm död, sägs det.
Citera
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drtengel
Ni som använder är av käller som Samnytt och Avpixlat sluta med det. Dessa sidor drivs av rysstroll och är inte pålitliga käller.
Har slutat helt och hållet att besöka dessa sidor när jag insåg att Putilov är väldigt aktiv där.
https://www.expressen.se/nyheter/egor-putilov-har-skaffat-ny-identitet/
På vilket sett har ryssarna nytta av att sprida alternativa siffror i sverige?
Har aldrig förstått grejen med att ryssland skulle sprida falska nyheter i sverige. Vad tjänar dom på det?

Edit. Säger inget om de sidor du nämner utan ifrågasätter bara rädslan för ryssland och dess påstådda intresse för sverige.
Citera
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BourbonStreet
Tycker hon är härlig jag! Skönt med en "motvallskärring" som vågar gå emot panik-strömmen och leverar bra och jordnära fakta. Handsprit är bra emot bakterier, INTE virus! Jag är förvånad att ingen mer än hon verkar vet det.

Omogen och ogenomtänkt kommentar baserat på panik och hysteri.

Du verkar inte vara den skarpaste kniven i lådan. Coronaviruset har ett lipidhölje som löses upp av handsprit och renderar viruset verkningslöst!

https://sv.wikipedia.org/wiki/Lipidh%C3%B6lje

Jag har inte panik, har du? Jag tror faktiskt det är du som har panik och när verkligheten visar sitt fula tryne som nu så söker du efter halmgubbar och motvallskärringar för att lugna dig. Men det är bra, fortsätt du med det men knip igen om du inte har fakta att komma med!
Citera
2020-03-28, 12:08
Medlem
Taskpungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skilly
Ok. Håller inte med. För mig är det viktiga för förtroendet INTE om ett specifikt media hade korrekt och senast information eller inte vid tillfället för artikel. Det viktiga är vad som publiceras utifrån känd information (för dem) vid tillfället i fråga. Och förståelse för vad de använder för källor, och varför.
Så du bryr dig inte om ifall media har ny eller gammal information?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in