2020-03-28, 12:04
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglebajs
Blekinge hade 1 dödsfall på SVT's lista, men är nu borta. Går nog inte hitta en förklaring.

Jag skulle nog kalla det för mänskligt felande
Citera
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Kontakta media, be dem ställa myndigheterna mot väggen!

Jag sa det till min kollega som hade testkontakterna, men hen orkade inte ta tag i det, sa hen. Var besviken över att negligeras.
Det kanske låter som man skulle makt som läkare, men i verkligheten är man som enskil person precis lika maktlös som alla andra.
Nu kommer dock allt fler höjda röster från expert-läkarna som grupp som kräver masstester.
Men vi enskilda har tjatat för döva öron i i flera veckor.
Citera
Medlem
ModerRotas avatar
Det finns en osynlig bas av smittade som inte syns i statistiken, men som driver viruset framåt.
Det som syns är de som villigt kommer in och testar sig.

För att kunna göra en statistisk säkerställd analys på kurvorna av virusets framfart måste vi veta hur stor denna osynliga bas är.

Mitt förslag är att testa avloppsvattnet i alla reningsverk och försöka hitta spår av viruset där. Det skulle kunna ge en fingervisning om hur pass utbrett och kanske ge en bedömd storlek på Corona Covid-19 virusets osynliga bas i samhällen i världen.

Betydligt lättare att genomföra än att testa hela världens befolkning.
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Men utan att bli otrevlig och angripa mig....
Jag sysslar själv med upphandling eftersom jag är ansvarig chef.
Problemet är just att vi har för långa upphandlingsprocesser i form av kravsammanställning vid uppdragsformulering och sedan värdering av de enskilda buden. För att inte tala om de överklaganden som nästan alltid kommer från dem som förlorade budet.
Det är en väldigt lång process. Alldeles för lång för att användas i katastroftider. Just därför borde man kunna hänvisa till katastrofläget och frångå upphandlingsregelverket just nu. Dessutom befinner sig inte ens upphandlingsansvariga tjänstemännens på jobbet.

Nu handlar det om att så snabbt som möjligt få tag i så många godkända fungerande Corona tester som möjligt. Och masstesta befolkningen. Så att samhället kan börja fungera igen.

Varför måste upphandlingstjänstemän vara på jobbet idag, de gjorde kanske klart igår, och om leverantörerna inte heller jobbar idag, vad spelar det då för roll om upphandlarna håller helgledigt?

Våra myndigheter har inte för avsikt att masstesta, således inget behov av att jobba dygnet runt med att köpa in så många testkit som möjligt på kortast möjliga tid.
Citera
Medlem
Narutoshippchops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ettanollan
Hur är det med alla fåglar som nu skiter överallt på gräsmattor m.m. Kan de sprida smittan? Tänkte t.ex. om man krattar gräset utan munskydd och glasögon?

Tror inte du bör oroa dig över fåglar. Men hundar däremot. Hundar kan sprida coronaviruset.
Citera
Medlem
Ni som använder är av käller som Samnytt och Avpixlat sluta med det. Dessa sidor drivs av rysstroll och är inte pålitliga käller.
Har slutat helt och hållet att besöka dessa sidor när jag insåg att Putilov är väldigt aktiv där.
https://www.expressen.se/nyheter/egor-putilov-har-skaffat-ny-identitet/
Citera
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godhetsaposteln
Hnnes bästa uttalande måste väl ändå vara att man kan inte stänga ner sverige för kvinnor vill inte vara hemma med sina 10-åriga barn.

Bortklemad generation. När min gammelfarmor var 10 år hade hon redan fött 3 barn. Vart ensam på gården när farfar var ute på sjön. Hon skötte 2 kor 3 grisar och 15 höns. Hon sydde kläder och stoppade korv i fotogenlampans sken. Högg all ved bar in vatten bakade och vaggade barnen till sömns. Då och då lade hon ut nät och ryssjor.

Dessutom var det polio som härjade då. Inte corona med det var lika dödligt minns inte om det var 3 eller 4 hon miste.
Senast redigerad av Gefundenes F 2020-03-28 kl. 12:08.
Citera
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BourbonStreet
Tycker hon är härlig jag! Skönt med en "motvallskärring" som vågar gå emot panik-strömmen och leverar bra och jordnära fakta. Handsprit är bra emot bakterier, INTE virus! Jag är förvånad att ingen mer än hon verkar vet det.

Omogen och ogenomtänkt kommentar baserat på panik och hysteri.

Hon anser ju även att man inte ska tvätta barns händer med tvål och vatten för att det kan skada deras hud osv.

Jag vet inte om vi bör lyssna på henne allt för mycket.
Citera
Medlem
Skillys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taskpungen
Det är viktigt för att upprätthålla ett förtroende för media.

Ok. Håller inte med. För mig är det viktiga för förtroendet INTE om ett specifikt media hade korrekt och senast information eller inte vid tillfället för artikel. Det viktiga är vad som publiceras utifrån känd information (för dem) vid tillfället i fråga. Och förståelse för vad de använder för källor, och varför.
Citera
2020-03-28, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jesusandme
Ännu en idiot som pratar om 'de gamla som la grunden för den välfärden vi haver idag'! Varenda en som verkligen tror det borde avrättas.

Du är snabb på att utdela dödsdomar. 'Den som är utan synd kastar första stenen'. Det uttrycket borde väl vara bekant för dig med tanke på ditt användarnamn är på fb?
Citera
Medlem
aina08s avatar
Aftonbladet:
Trots att det inte är en presskonferens vid 14:00, kommer det att komma en uppdatering från FHM vid den tiden?
Ja, nya siffror ska presenteras även i dag.
Citera
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Syrgas är giftigt i fel dosering.

Jaha så vad då? Allt är giftigt i överdos!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in