2020-03-28, 12:02
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Syrgas är giftigt i fel dosering.

Allt är giftigt med fel dosering. Att dricka sex liter vatten kan exempelvis vara direkt livsfarligt.
Citera
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Viruset tar inte helg.

Inatt så ska vi ligga på 132 döda och takten 30 döda per dygn i genomsnitt.
På måndag ska det vara 200 döda och 37 döda per dygn. Men jag gissar att Tegnell kommer att redvisa söndagens siffror, och med en viss helg-eftersläpning på det så blir mitt tips att han redovisar 140 döda på måndagens presskonferens. Samt att "det ser ut som att kurvan planar ut och sjukvården verkar klara detta alldeles galant, finemang".

Nästa fredag 3:e april ligger vi på 420 döda och 70 döda per dygn.
På långfredagen 10:e april ligger vi på 1400 döda och 240 döda per dygn.

Tyvärr är detta bara början, då toppen ligger många veckor bort efter det.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Må så vara, men med tanke på att flera andra som har dött har fått försenade registreringar så kan det vara så att denne tillkommer på måndag i statistiken.

Jag försvarar inte att denne har missats, utan försöker att hitta en förklaring till varför

Blekinge hade 1 dödsfall på SVT's lista, men är nu borta. Går nog inte hitta en förklaring.
Citera
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krillolero
Dessvärre har det amerikanska folket en självutplånande kallelse.

Valet av Trump var tydligt nog: han levererar nu vad folket bett om.

Tror aldrig historien skådat något liknande.
Tror knappast folk bett om att dö i drivor för att inte belasta ekonomin..
Citera
Medlem
Beethovanias avatar
En följd av coronaviruset är tydligen kondombrist.

https://www.hn.se/nyheter/v%C3%A4rlden/kondombrist-hotar-i-coronans-sp%C3%A5r-1.26072425

Man skulle kunna skämta om att detta kommer märkas med ett stort antal nya ungar till nästa år. Samtidigt måste det ju också innebära risk för mer spridning av könssjukdomar, vilket är mindre kul.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Olbars
Influensa diagnostiseras oftast bara när patienten redan blivit riktigt illa däran.

Ska man inte vara rätt dålig för att bli testad för Covid-19?
Citera
2020-03-28, 12:03
Medlem
abo142s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vladulven
Dödligheten för Covid-19 verkar ju ligga lägre än för vanlig influensa, om man ser till de diagnostiserade fallen.
Kolla folkhälsomyndighetens rapport:
Mellan 2.9% och 5.6% för säsongerna mellan 2015 och 2019.
https://www.folkhalsomyndigheten.se/globalassets/statistik-uppfoljning/smittsamma-sjukdomar/veckorapporter-influensa/2019-2020/influensarapport-2020-08.pdf
Scrolla ner till Tabell S2. Sammanfattande data.......

Jag får inte ihop det med att det råder sådant kaos på sjukhusen dock. Nåt som inte stämmer här.

hur många av alla som får influensa tror du blir labb-bekräftade? dödligheten för influensa är ca 0.1%, och covid-19 0.8-1% dvs 8-10ggr dödligare
Citera
Medlem
832 personer avlidit av coronaviruset i Spanien det senaste dygnet. Sammanlagt har nu 5 690 personer dött i Spanien i covid-19.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Japp, vi har en hel ICA butik undanstoppad i köket, räknar kallt med matbrist i spåren av detta

Samma här. Det har varit extrapriser på en hel del varor med lång hållbarhet så jag har passat på varje gång att köpa extra den senaste månaden.

Annars köper jag mest färskvaror nu. Bäst att njuta så länge det varar. Var till affärn kl 8. Blandad publik. Vid delikatessen där jag storhandlade var det en ungdom och jag. Köpte fisk till idag och entrecote till imorgon, och tomater, gurka, sallad och sånt och ha till. Och grädde att göra sås på. Enda bunkringsbara denna gång var en hel kasse chips.

Passade på att gynna lokal företagsamhet på hemvägen, handlade bröd på bageriet (inga andra kunder) och tog en espresso på stora fiket. Där fanns det ynka 5 pers. En snorig ungdom. Urk. 3 som såg ut som pensionärer som satt på behörigt avstånd från varandra och förde diskussion med varandra genom att skrika. Effektivt sätt att överföra smitta skulle jag tro.
Citera
Medlem
Taskpungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AgentJoyBoy
Ja, men samma röster finns ju även i Sverige? Glöm inte att Tegnell tyckte det var ojämställt att låta folk jobba hemifrån.
Det är väldigt intressant att se att vänstern i Sverige tycker det är viktigt att rädda ekonomin före att rädda liv, medan högern tycker så i USA (vilket kunde förväntas).
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheAlmightyFarfar
– Släng omedelbart all handsprit! Jag kastar alla flaskor som jag hittar på arbetsplatser och sådant // Agnes wold

https://www.expressen.se/halsoliv/halsa/professorn-sluta-med-handsprit/

Tycker hon är härlig jag! Skönt med en "motvallskärring" som vågar gå emot panik-strömmen och leverera bra och jordnära fakta. Handsprit är bra emot bakterier, INTE virus! Jag är förvånad att ingen mer än hon verkar veta det.

Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Hur kan en sådan psykkärring få uttala sig? Det är något seriöst fel på det här landet!

Omogen och ogenomtänkt kommentar baserat på panik och hysteri.
Senast redigerad av BourbonStreet 2020-03-28 kl. 12:57.
Citera
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AgentJoyBoy
Ja, men samma röster finns ju även i Sverige? Glöm inte att Tegnell tyckte det var ojämställt att låta folk jobba hemifrån.

Sant, det finns ju även sådana som Agnes Wold som anser att man inte ska tvätta barns händer med tvål och vatten för att det förstör huden och att det inte hjälper att tvätta händerna för att hindra smittospridningen osv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in