2020-03-28, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmslivet
16 till 105 på 7 dagar.

Men visst, vet inte riktigt vad som är korrekt dödsiffror för Sverige igår, eftersom FHMs officiella siffra är från förmiddagen och 105 eventuellt inte är 100% pålitligt.
Sverige och Danmark har under veckan räknat in tidigare ej konstaterade coronarelaterade dödsfall retroaktivt (danskartna i måndags, vi igår). Alltså får vi vänta och se tills åtminstone dagens siffror kommer för att inte jämföra äpplen och päron.
Citera
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Jag tror att anledningen till varför man anser att det är värre i USA är för att det finns en större procent av befolkningen där borta som fortfarande inte tror på sjukdomen och de har även människor som aktivt nekade sjukdomens existens bra länge ovanpå att de har en hel del fundamentalister som tror att det bara är de otrogna som smittas osv.

Allt detta ovanpå att du har flera stater som har en hög medelålder, Floridas medelålder ligger på 41,4 och West Virginias ligger på 42 eller 43 har jag för mig, USA är en tickande bomb när det kommer till dödstalen då de har stater som har stora samlingar av äldre ovanpå deras U-Lands nivå när det kommer till sjukvården.
Helt korrekt analys, lägg på det till en president som tror på business as usual till påsk, denna envishet kan komma att kosta mycket.
Citera
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Ja, jag blev helt tokig på skolan, HELA tiden hänvisade dom bara till FHM och jag försökte alla möjliga infallsvinklar.

till sist sket vi i vilket och höll barnen hemma och 1-2 veckor senare gav dom nya riktlinjer som tillät alla som ville att vara hemma.

för mig kändes det som att prata med en lågbegåvad, inget eget initiativ, inget eget tänkande, bara hänvisa till FHM trots att man beskrev situationen med höggravid dotter.

Om nu ALLA individer i Hela Sverige följer eget tänkande och tar aldeles egna alternativ.. Hur tror du det blir då med 10 miljoner olika lösningar på samma problem ?

Eller 350 personer i ett brinnande flygplan där samtliga skall ut. ALLA i planet tänker till och ALLA tar valet av ett eget alternativ för att ta sig ut..Kommer fler eller färre ut ur planet levande jämfört med om alla följer de regler som finns för att evakuera planet ?

Så du får nog ge dig om att egna initiativ är en bra lösning i krissituationer.
Senast redigerad av Milldue 2020-03-28 kl. 11:21.
Citera
2020-03-28, 11:17
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Jo, vissa brukar påstå det.
Ändå stänger nu länder runt om i världen. Fast jag antar att det är helt onödiga åtgärder.

Det var ju inte det jag skrev. Jag skrev att de direkta konsekvenserna kommer att bli mindre än följdverkningarna. Med det menar jag då inte att det inte är nödvändigt.

Det vi bör vara klara över är att ingen vet vad som är bäst och ingen har facit angående kort respektive lång sikt. Världens ledare har blivit tagna på sängen och experterna har inte helhetsseende.

Min fråga var återigen vad du menade.
Citera
Medlem
DrunkenZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nitlip
De har börjat träna hundar för att hitta coronasmittade.
Vilka raser har man och hur lång tid tar det att träna en hund?
Citera
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av americandadfan
En intressant statistik är ju den 14:e mars hade Turkiet 6 smittade officiellt . Nu är de uppe i 5700. Nästan 6000% ökning på 3 veckor. Såklart de mörkade innan. Annars känns ju 6000% ökning på 3 veckor extremt.
Visst har de mörkat. Tror varje fall jag med men en 6000% ökning är bara en dubblering varannan dag.
6 x 2^10= 6144.
Citera
Medlem
AgentJoyBoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krillolero
Louisiana har just nu 26 döda per miljon invånare - och då ligger mardi gras effekt två veckor fram i tiden. Kan bli ett blodbad utan dess like.

Staten Washington har 23 döda pr miljon, staten New York 28 osv osv.

Vilken är fortfarande långt under både Italiens och Spaniens siffror.

Du vet att Stockholm har 60 dödsfall i Corona?

Blir det inte 60 dödsfall per million innevånare?

Vad med alla stockholmare som kommer hem från Åre och Sälen?
Citera
Medlem
Det har säkert nämnts förut, men ni som vill se en bra jämförelse mellan ländernas kurvor, kolla in denna sida:

https://91-divoc.com/pages/covid-visualization/

Tittar man på kurvan över dödsfall så följer vi Italien, medan t.ex Norge ligger klart bättre till. Kina och Sydkorea är outstanding.
Citera
2020-03-28, 11:18
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Jag är läkare och har flera kolleger som har kontakter inom medicinproduktindustrin.
En kollega har just fått ett bud på 100.000 utomlands godkända tillförlitliga tester ’a 7kr styck att leverera i veckan.
Men Sveriges myndigheter visar inget intresse...

Sveriges myndigheter har kanske fått ett bud på 200.000 godkända tillförlitliga tester 'a 5kr styck, och ett bud på 500.000 'a 4kr styck på annat håll, och det gör då att din kollegas bud är ointressant, kan det vara en rimlig förklaring?

Hoppas att alla våra läkare inte har tunnelseende.
Citera
2020-03-28, 11:18
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnTiger1967
Offentliggjøres ikke dette daglig i Sverige? I Norge kommer dette tallet i den daglige rapporten som FHI (FHM) offentliggjør.
Det gjorde ikke det til å begynne med, men etter at mange etterlyste slik informasjon begynte de å offentliggjøre dette daglig.
Send FHM i Sverige en mail og be de komme med daglige tall!
Nej, de gör inte det. Bara en gång i veckan. De är klåpare här. Det hänger nog ihop med att FHM aldrig har prioriterat testning. De kör med ögonbindel.

Ja, Norge gör det bra. Norge testar dessutom mycket mer än Sverigen. Även t ex Sydkorea, Italien, UK och USA gör detta - testar mycket samt rapporterar dagligen hur många tester de gjort.

Bra idé. Jag ska skicka mail till FHM istället för att gnälla.
Citera
2020-03-28, 11:19
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrunkenZealot
Grejen är ju att hundar får corona med, stackars hund..

Hur var det, kunde detta virus smitta husdjur?
Citera
2020-03-28, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krillolero
Antalet dödsfall har ökat med 600% på en vecka i USA: ingen annan nation kommer i närheten av den siffran.

Resultatet av mardi gras kommer om några veckor... kan bli det värsta vi skådat i modern tid.

I Sverige: 5 för en vecka sen och 28 idag ger 460%. Och då var siffran 5 ändå en ovanligt hög siffra.
Tänker du på ackumulerade fall har Sverige gått från 16 till 105 eller en ökning med 556%.

Så Sverige kommer väldigt nära. Och många andra länder. Jag har inte räknat, men Spanien bör rimligen ligga högre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in