Citat:
Ursprungligen postat av
sno
Hej :-)
Det är ju lite det som UD varnade för dvs om ni väljer att åka utomlands, efter att UD hade avrått då står ni där och fixar hemresan själva. Ungefär som finnarna som åkte till Kanarieröarna "eftersom de redan hade köpt biljetterna" och sen blev strandsatta där och satt i karantän på hotellrummen - tills alla hotell stängdes.
Nu försökte man säga att hemresan tillbaka till Stockholm KAN bli besvärlig om det visar sig att resenären är sjuk. Då kanske man nekar hen att kliva ombord? Och att köra bil i 40 graders feber är ju ingen hit.
Det är svårt detta med frihet och ansvar. Men jag vill gärna tro på människans kapacitet att använda sina egna hjärnceller istället för att lyda blint.
Hej själv!
Ja jag vill också gärna fortsätta tro på individens förmåga att tänka och resonera förnuftigt.
Det är därför jag ofta blir upprörd och besviken - till skillnad från andra mer krassa i min omgivning som iskallt från början konstaterar att det finns väldigt många idioter där ute. Men jag fortsätter hoppas på individernas förnuft i alla fall. Trots skidresenärerna, Vasaloppsdeltagarna, Melloarragörerna och 70-plussare som nu i mars (!) valt att åka på en kryssning och nu gnäller i media.
Sveriges absolut största miss i hela den här Corona-historien är brister på TESTER.
Vi hade inte behövt sätta friska individer i karantän om de testats negativt.
Samhället hade kunnat fortsätta fungera. Inom sjukvården är på vissa ställen halva personalstyrkan friska hemma i karantän.
Ett testkitt går att köpa för 7kr styck. Men det spelar faktiskt ingen roll hur mycket dessa tester kostar - det är ändå lönsamt att kunna hålla friska osmittade personer på jobbet.
Historien kommer att kritisera oss för att vi, ett välutvecklad i-land, upphörde med tester.
MASSTESTA så många som möjligt. Lokalisera och isolerar de smittade. Låt de andra jobba.