2020-03-28, 10:43
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
Idiot. Det är aerosoler som smittar. Det räcker att någon andas inom 2-3 meter så blir du smittad.

Kan bli smittad. Smittpotensen är inte 100 % och vissa blir sannolikt inte smittade oavsett även om de utsätts.

Det är många teorier som är i svang nu och folk, inte minst här, läser olika tillgängliga rapporter och frossar i uppgifter från nätet. Saken är dock den att ingen vet säkert. Hörde så sent som i morse en läkare som sade att det inte är säkert att förekomster på material smittar efter en viss tid även om det kliniskt går att finna spår på dessa.
Senast redigerad av HerrGickhan 2020-03-28 kl. 10:46.
Citera
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Hej :-)

Det är ju lite det som UD varnade för dvs om ni väljer att åka utomlands, efter att UD hade avrått då står ni där och fixar hemresan själva. Ungefär som finnarna som åkte till Kanarieröarna "eftersom de redan hade köpt biljetterna" och sen blev strandsatta där och satt i karantän på hotellrummen - tills alla hotell stängdes.

Nu försökte man säga att hemresan tillbaka till Stockholm KAN bli besvärlig om det visar sig att resenären är sjuk. Då kanske man nekar hen att kliva ombord? Och att köra bil i 40 graders feber är ju ingen hit.

Det är svårt detta med frihet och ansvar. Men jag vill gärna tro på människans kapacitet att använda sina egna hjärnceller istället för att lyda blint.

Hej själv!

Ja jag vill också gärna fortsätta tro på individens förmåga att tänka och resonera förnuftigt.
Det är därför jag ofta blir upprörd och besviken - till skillnad från andra mer krassa i min omgivning som iskallt från början konstaterar att det finns väldigt många idioter där ute. Men jag fortsätter hoppas på individernas förnuft i alla fall. Trots skidresenärerna, Vasaloppsdeltagarna, Melloarragörerna och 70-plussare som nu i mars (!) valt att åka på en kryssning och nu gnäller i media.

Sveriges absolut största miss i hela den här Corona-historien är brister på TESTER.

Vi hade inte behövt sätta friska individer i karantän om de testats negativt.
Samhället hade kunnat fortsätta fungera. Inom sjukvården är på vissa ställen halva personalstyrkan friska hemma i karantän.
Ett testkitt går att köpa för 7kr styck. Men det spelar faktiskt ingen roll hur mycket dessa tester kostar - det är ändå lönsamt att kunna hålla friska osmittade personer på jobbet.

Historien kommer att kritisera oss för att vi, ett välutvecklad i-land, upphörde med tester.

MASSTESTA så många som möjligt. Lokalisera och isolerar de smittade. Låt de andra jobba.
Citera
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Låt oss anta ett scenario där bara barn blev sjuka. Då hade man kunnat isolera bafnen. Några hade behövt vara hemma ftån jobb för barnen, men pensionärerna kunde hjälpt till med vakt.

Totalt sett hade det nog funkat bättre.

Ja det har du rätt i Kalle, men det är ändå en känsligare fråga om barnen skulle bli så allvarligt sjuka, så de flesta på IVA vara barn.

Jag är glad vi inte har det scenariot.
Citera
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ledsenpack
103-åring i kina som friskförklarats.
https://www.expressen.se/nyheter/103-aring-frisk-fran-corona-pa-en-vecka/

Jag börjar faktiskt tro att de som överlevde spanska sjukan antingen har fått ett stärkt immunförsvar eller ett visst skydd. Kan iofs vara genetiskt också, man blir ju inte 101 bara sådär:

https://www.sydsvenskan.se/2020-03-28/101-aring-smittad-av-corona-nu-ar-han-frisk

Citat:
101-åring smittad av corona – nu är han frisk
Han föddes när spanska sjukan härjade. Ett drygt sekel senare smittades han av coronaviruset. Men nu har 101-årige ”herr P” återförenats med sin familj sedan han skrivits ut från sjukhuset i Rimini i Italien.

Lite trevliga nyheter i alla fall!
Citera
Medlem
InOurNatures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Jag har daglig koll på ett av landets stora sjukhus. Jag kan hojta när kaoset utbryter.

Låter lysande!
Citera
2020-03-28, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KarlKaviar
Sverige har slut på utrustning och verkar sätta nån sorts prestige i att inte låta andra länder leverera till oss.

De berättade på NRK1 igår att ett flygplan med 6,4 miljoner munskydd från Kina hade landat på Gardemoen i Oslo. Det motsvarar 9 årskonsumtioner under normala omständigheter.

Kunde det vara så att Kina är helt enkelt inte så intresserad att sälja till Sverige?

Citat:
Kinas och Sveriges relation är fortsatt frostig. I den senaste salvan mot Sverige förklarar det kinesiska kommunistpartiet att orsaken är att svenskar ”på ett brutalt vis” lagt sig i kinesiska angelägenheter, enligt SR Ekot.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skilly
Så här står det i artikeln du själv länkar:

"A spate of mysterious second-time infections is calling into question the accuracy of COVID-19 diagnostic tools ".

Ingenstans står något om att "viruset kan vara latent eller att man inte får något långvarigt immunförsvar mot det". Detta är något du dragit fram ur egen skalle baserat på vad? Kunskap? Förståelse? Och varför påstår du något som inte ens står där?

Läs de länkade rapporterna...

"This virus is a bit weird. Some people do not produce antibodies, but they develop disease. Others do not produce antibodies, but they do not have any clinical symptoms. " Li Yan said, if the other indicators meet the discharge criteria, but do not produce antibodies, they will not now Get him discharged.

"Guo Wei believes that the new crown virus is not likely to be chronically carried, but there may be a small amount of virus attached to the patient's nasopharyngeal and oropharyngeal mucosa, which generally does not cause disease and does not invade the respiratory mucosa."
Citera
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InOurNature
Det vore kanon!

Jag vet inte riktigt hur man klarar sånt. Är du bra eller känner någon här som är det?

Ska maila moderatorn.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Krillolero
Vi får aldrig glömma att Trump är det sista ledet i ett reaktionärt projekt som inleddes för 26 år sedan... med Berlusconi ... i Lombardiet.

Lombardiet är Italiens business-as-usual/the-show-must-go-on- region par excellence. När coronaviruset bröt ut så uppmanade politiker - däribland vettvillingen Salvini från Lega - folk att gå ut och leva loppan under parollen "Milano non si ferma", Milano stannar icke.

Naturligtvis skulle det bli lite pinigt för dessa om de krävdes på ansvar för sina ord...

Ja. Salvini & co och deras strategi har alltså härmats av Tegnell, Löven & co.
Italienarna blev tvungna att erkänna de hade fel. Vid en tidpunkt som nu med facit i handen kan man se var väldigt sen.
Svenskarna har med all sannolikhet redan passerat tidpunkten där man borde ångrat sina beslut.
Men idag 28 mars har de ännu inte gjort det. Lite i taget har de ångrat sig, ja. Men inte fullt ut.
Det kommer straffa något enormt på Sverige. Tyvärr är övertygad om att Sverige kan bli hårdast drabbade land i världen. Man ju sist på bollen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Att barn "klarar sig" bättre är inte samma sak som att barn inte kommer dö och skadas allvarligt av detta. I Frankrike har både 17- åringar och 30-åringar dörtt.

Men orsaken är säkert en designad faktor. Man vill ju inte döda alla på planeten, särskilt inte de oskyldiga.
Detta virus har delar av påssjuka, mässlingen och aids i sig, och folk tror att det inte är tillverkat av människor? Pah!

Sluta sprid falsk information.
Finns inga bevis för dina påståenden.
Citera
Medlem
Lao Tzus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag äter ett hekto geléhallon varje dag, jag är fortfarande frisk, därför hjälper geléhallon mot Covid-19, det är konfirmeringsbias.

Det här är en vetenskapstråd.
Allt som dödar Corona är värt att fortsätta med.

Citat:
Ursprungligen postat av BourbonStreet
Men kroppen producerar nytt hudfett på händerna efter några timmar. Däremot kan man behöva lite handkräm då huden blir torr efter mycket tvättande.

Jag torkar av alla förpackningar med en mikrofiberduk och lite diskmedel. Låta varorna stå ute i tre dagar låter lite överdrivet.
Det beror på ålder etc hur snabbt fettet ersätts och så finns risken att kommersiellt fett innehåller Corona.

Jag är ingen fanatiker utan anser att man kan tvätta händerna säg en gång i månaden utan ökad infektionsrisk. Och skulle man leva under plötslig toalettpappersbrist pga alla hamstrare menar jag att man kan tvätta händerna en gång per vecka. Så att dom vanliga fekaliebakterierna hålls inom rimliga gränser.

Bra idé det där med mikrofiber.
Citera
2020-03-28, 10:45
Medlem
groggnyllets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lao Tzu
Experterna rekommenderar bomullshandskar.

Dårskap! Var försiktig att gå emot vetenskapen

Bra tänkt! En seriös intressant studie visar att C-vitaminhysterin kanske kan ersättas med D-vitamin. Jag ska testa detta faktiskt.
Själv använder jag tunna läderhandskar. Men även de måste desinficeras efter användning och för bomullshandskar vet jag inte hur det ska gå till? Problemet med handskar är att ta av sig dem utan att få smitta på händerna.

Överdosera C&D vitamintillskott om man inte har en brist generar bara dyrt piss. Bättre gå ut i solen och äta apelsiner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in