2020-03-28, 10:33
Medlem
Haloumis avatar
101-åring tillfrisknad från covid19.

"Herr P"

101-åring smittad av corona – nu är han frisk https://www.aftonbladet.se/a/EWA0M2

Vackert.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Jag är verkligen lättad över att barnen klarar sig bra igenom detta. Undra vad detta beror på?

Låt oss anta ett scenario där bara barn blev sjuka. Då hade man kunnat isolera bafnen. Några hade behövt vara hemma ftån jobb för barnen, men pensionärerna kunde hjälpt till med vakt.

Totalt sett hade det nog funkat bättre.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drtengel
GM är en av värkdens största respirator tillverkare tillsamans med Dräger
Nej inte sant. Du kanske menar GE?
Citera
Medlem
InOurNatures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Det har ju fortfarande inte kaosat ur. Det finns gott om hemmasnickrade matematiska kalkyler i denna tråd som ”visar” att vi borde haft MÅNGA fler döda vid det här laget.

Varje dag som går nu utan kaos är en dag närmare normalitet.

Vad innebär kaos för dig? Jag hävdar inte det heller, mer att kurvorna går uppåt och att vi bör vara observanta på det. Vi kan även vänta oss fortsatt stigande kurvor då samhället - i regel - fungerar som vanligt. Även om vissa åtgärder utförs så kan vi förvänta oss fortsatt smittspridning.
Citera
2020-03-28, 10:34
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skilly
Det låter absolut hoppfullt. Detsamma hände vår familj under första 3 veckorna i Januari. Vilket jag irriterade mig över då. Men är glad för nu.

Studier pågår ganska intensivt just nu (iom racet till fungerande vaccin) så det kommer nog att komma mer klargöranden framöver. Entydiga svar med mer precisa redovisningar kring hur mycket skydd man har från de olika Coronavarianterna dröjer kanske väldigt länge, utan det blir nog bara fler bekräftelser av korsreaktivitet.

Det är ju tydligen så många faktorer som påverkar individuell immunologisk respons så vad jag förstår är det en del problem med att utföra entydiga studier. Bara det att vi alla är individuellt kodade för att reagera olika snabbt på olika patogener (som en del av naturens försvar för att motverka utrotning vid införsel av nya patogener) gör att det blir lite problematiskt. Vilket iofs är grymt häftigt tycker jag.

Däremot så kan man ju, som med influensa, förvänta sig se studier i reaktivitet över kända varianter av SARS-CoV-2 när olika vacciner introduceras.

Hoppas vi håller oss fortsatt friska och kan se resultaten av sådana. Jag är iaf också hoppfull.

Jag hade också någon skum influensa i slutet av januari, höll dock i sig i hela 4 veckor (!?) Då var jag dock inte sjuk utan symptomen var milda. Inte varit med om något så utdraget dock, som att vara 20% sjuk. Väldigt upp och ner dag till dag också med trötthetssyndrom och annat som verkar ligga i linje med Covid-19.

Om man ska spekulera skulle man kunna tro att vi i Sverige haft någon variant (mutation) av Covid-19 tidigare. Det gör att mer verksamt folk (sådana som rör sig mer i samhället) möjligtvis kan ha dragit på sig dessa mutationer ganska tidigt. Covid-19 ska trots allt ha härjat i Kina sedan november (vissa säger rentav sep/okt). Gott om tid för det att ta sig till Sverige.
Citera
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InOurNature
Sen - jag vet inte om det är konstigt eller normalt - så laggar all data efter. Tex så adderas det människor till antal nyinskrivna på IVA ett par dagar efter. Så statistiken från 26 mars fortsätter att uppdateras även idag. Jag vet inte om detta går i linje med att man trollar fram ett antal avlidna till som man tydligen missat eller glömt rapportera. Skall man vara oroade över det eller bara helt normalt?

Jag har all data från SIR från 2020-03-21, där jag började spara all deras uppdateringar, har bett en i tråden lägga upp det som en bild som alla kan se, där man ser hur det ökar. Jag återkommer om han gör det. Jag är själv så himla dålig på att fixa sånt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fermion
Vilket är en oerhört enkel, lättövervakad och billig insats. Det farliga är alla de som insisterar på att säga att mask inte skyddar.
Mask sänker smittsamheten till en låg kostnad och signalerar att man tar ansvar.
Om mask inte skyddar varför har läkarna mask på sig då! Bara undrar. Kanske dom ska köra i träningsoverall och pannband!
Citera
Medlem
Lao Tzus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av groggnyllet
Mitt inlägg var sarkastiskt menat. Beklagar om det inte framgick.

Sen finns plasthandskar fortfarande att köpa?
Experterna rekommenderar bomullshandskar.
Citat:
Dermatologist Dr Justine Hextall says: ‘If you apply a small amount of any moisturiser to your hands after washing them, wearing cotton gloves can keep the cream in contact with the skin and make your moisturiser last longer. https://www.dailymail.co.uk/health/article-8144503/We-tell-beat-medicine-shortage-expert-approved-home-remedies.html

Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Ett varningens finger?
Du vill höja ett varningens finger mot 150 år vetenskap där händerna är en fantastisk smittbärare till alla möjliga sjukdomar?

Dårskap.

Jag tvättar händerna. Jag är fortfarande frisk.
Dårskap! Var försiktig att gå emot vetenskapen
Citat:
It’s important you keep the skin barrier intact, because if it is open it will make you more prone to infection.’

https://www.dailymail.co.uk/health/article-8144503/We-tell-beat-medicine-shortage-expert-approved-home-remedies.html

Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag gjorde det först, men har kontinuerligt minskat tiden som jag låter passera, innan jag använder något som jag tagit in utifrån. Jag tänker som så, att på så sätt får jag kontinuerligt i mig små mängder försvagat virus, så att mitt immunförsvar kan träna sig på att göra antikroppar. Tills den dag, då jag blir tvungen att andas in en dos friskt och levande virus någonstans. Jag vet inte om jag resonerar rätt, för ingen kan veta vad som är rätt nu, men det låter logiskt för mig i alla fall. Och hittills är jag också frisk!
Bra tänkt! En seriös intressant studie visar att C-vitaminhysterin kanske kan ersättas med D-vitamin. Jag ska testa detta faktiskt.
Citat:
Look instead for vitamin D supplements. ‘There is reliable evidence from a 2017 review in The BMJ that vitamin D supplementation helps prevent respiratory tract infections, with the most benefit for people who have vitamin D deficiency,’ says Professor Burton.

How vitamin D helps is unclear, but one theory is that it induces the release of proteins by the immune system in response to bacterial and viral threats, to help kill off the microbes.

https://www.dailymail.co.uk/health/article-8144503/We-tell-beat-medicine-shortage-expert-approved-home-remedies.html
Citera
2020-03-28, 10:35
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
*Nyheter från Spanien.
Massvis med döda har placerats i en ishockeyarena i Madrid för att kremeras.
Deras anhöriga får inte ta farväl av för fara av smittspridning
.

https://okdiario.com/espana/comunidad-madrid-abrira-segunda-morgue-valdebebas-avalancha-fallecimientos-5371473?utm_source=share_ whatsapp

Detta är vad som väntar Sverige.
Citera
2020-03-28, 10:35
Medlem
InOurNatures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Jag har all data från SIR från 2020-03-21, där jag började spara all deras uppdateringar, har bett en i tråden lägga upp det som en bild som alla kan se, där man ser hur det ökar. Jag återkommer om han gör det. Jag är själv så himla dålig på att fixa sånt.

Det vore kanon!
Citera
2020-03-28, 10:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Ingen aning om klockslag om det ens finns ett sådant. Har däremot märkt att siffrorna ändras varje dag så nån gång per dag sitter uppenbarligen nån och uppdaterar. Varför foka på ett exakt klockslag?
Italien brukade väl komma med sina siffror runt 18-tiden varje dag. Skulle bara vara intressant att se hur länge man i Sverige håller på de aktuella siffrorna och kör på de gamla.
Citera
2020-03-28, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av robocop999
För att sammanfatta:
De räknade ut totalt antal döda under de 3 första veckor i mars år 2019.
De var typ ca 100 stycken.
Sen gjorde de samma beräkningen, dvs totalt antal döda under samma tidsperiod, dock för 2020.
Här blev resultatet nästan 500 stycken.
Slutligen kollade de upp vad den officiella statistiken säger angående dödsfall pga Covid19 under 3 första veckor i mars 2020.
Resultatet blev ca 100 stycken.

Allt detta avsåg Bergamo och provinsen.

Summa summarum: I Bergamos fall har dem mörkat. Hade de givit ut de exakta siffror hade man alltså behövt multiplicera med 4.
Varför man mörkat detta kan vara av naturliga orsaker (folk som dör i hemmet, kaos inom vården, kanske man hinner inte ens testa dessa). Men enligt mig har det gjorts med flit och av en ganska självklar anledning:
Att berätta för allmänheten att det dör 4 gånger så mycket folk än det som kommuniceras idag skulle typ leda till inbördeskrig då folk får tydliga signaler att nåt är TOTALT fel. I såna situationer blir det omöjligt att styra. Samhället tas över av paniken.

Föreställ er bara scenariot, ifall de berättat allt, om Italien som varje dag gick ut och kommunicerade 4 000 nya dödsfall. Kaos. Dystopi.
Vi får aldrig glömma att Trump är det sista ledet i ett reaktionärt projekt som inleddes för 26 år sedan... med Berlusconi ... i Lombardiet.

Lombardiet är Italiens business-as-usual/the-show-must-go-on- region par excellence. När coronaviruset bröt ut så uppmanade politiker - däribland vettvillingen Salvini från Lega - folk att gå ut och leva loppan under parollen "Milano non si ferma", Milano stannar icke.

Naturligtvis skulle det bli lite pinigt för dessa om de krävdes på ansvar för sina ord...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in