2020-03-28, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
*Nyheter från Spanien.
Massvis med döda har placerats i en ishockeyarena i Madrid för att kremeras.
Deras anhöriga får inte ta farväl av för fara av smittspridning
.

https://okdiario.com/espana/comunidad-madrid-abrira-segunda-morgue-valdebebas-avalancha-fallecimientos-5371473?utm_source=share_ whatsapp

Detta är vad som väntar Sverige.
Vi har Europas bästa och modernaste krematorium. Det kommer hinnas med.
Citera
Medlem
MrSokratess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nestor X
Varför berättar P1 Ekot nu på morgonen om 92 rapporterade svenska dödsfall när Worldometers.info siffra sedan sent i går kväll står på 105?

Man använder FHMs siffror som bara uppdateras en gång om dagen så siffrorna SR och SVT använder är nästan alltid gamla.
Citera
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fermion
Vilket är en oerhört enkel, lättövervakad och billig insats. Det farliga är alla de som insisterar på att säga att mask inte skyddar.
Mask sänker smittsamheten till en låg kostnad och signalerar att man tar ansvar.

Exakt. Men FHM kom med missvisande information redan i början av pandemin att masker inte hjälper. Men ändå visste det att smittan sprids även från asymptotiska bärare och från barn.
Ändå letar Regeringen som galningar efter masker till vårdpersonal.
”Masker hjälper inte”
-Anges Wold
Citera
Avslutad
Hur tillämpas det nya direktivet på ett max antal på 50 pers vid sammankomster, i för och grundskolorna vad det gäller matsalerna?

Hört av flera vänner att deras barns skolklasser har splittrats upp i mindre grupper och man sitter en meter från varann i klassrummen. Men detta verkar inte gälla i matsalen under lunchen. Där sitter de som vanligt och ingen gör något åt det.

Gäller inte direktivet i för och grundskolorna?
Citera
2020-03-28, 10:42
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oljeflacken
"och skolan är ju en plats för många där de mår bättre"

Det har varit några veckor med dålig ekonomi och sämre blir det, säkert. Menar Johan här att svenskarna redan börjat supa till och slå barnen?

Ja det många glömmer här, är att förutom smittspårning, och att hålla koll på aktuella influenser som kommer år från år, är Folkhälsa(o)myndighetens ansvar också att se till befolkningens hälsa, han sa tydligt faktiskt att en parameter när de bestämmer om skolstängning är faktiskt att det kan bli paus i vaccinationsprogrammet. Det var det argumentet han tog upp först iallafall.
Citera
Medlem
Taskpungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InOurNature
Helt ärligt, utan att vara alltför konspiratorisk börjar det här bli ett litet orosmoment. All data verkar lagga efter, siffror kommer dagar efter och ger oss en liten skev bild kring det faktiskt aktuella läget.
Exakt, men det gäller bara svenska siffror. Utländska siffror rapporterar man mycket snabbare, förmodligen för att deras mediehus inte är lika partiska.

Jag tror viss mörkläggning sker. SR kör fortfarande med 24 timmar gamla siffror.
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
Idiot. Det är aerosoler som smittar. Det räcker att någon andas inom 2-3 meter så blir du smittad.

Då leder du det i bevis genom att visa studier på explicit CoV-2.

Kallar du mig idiot så bör du visa att ditt påstående är sant.

Jag påstår inte att Covid-19 inte kan smitta i aerosolform under vissa omständigheter, du har dock att visa att viruset generellt kan transporteras 2-3 meter och smitta någon.
Citera
Medlem
MrBodils avatar
Löfven pratar om ”Sveriges strategi” mot coronan just nu på tv4.
Citera
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krillolero
Vi får aldrig glömma att Trump är det sista ledet i ett reaktionärt projekt som inleddes för 26 år sedan... med Berlusconi ... i Lombardiet.

Lombardiet är Italiens business-as-usual/the-show-must-go-on- region par excellence. När coronaviruset bröt ut så uppmanade politiker - däribland vettvillingen Salvini från Lega - folk att gå ut och leva loppan under parollen "Milano non si ferma", Milano stannar icke.

Naturligtvis skulle det bli lite pinigt för dessa om de krävdes på ansvar för sina ord...
Salvini ville väl i ett tidigt skede att restriktioner skulle införas, bl a stoppa flyg från Kina? Han och övriga i högern har ju anklagat regeringen för senfärdighet.
Citera
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InOurNature
Vad innebär kaos för dig? Jag hävdar inte det heller, mer att kurvorna går uppåt och att vi bör vara observanta på det. Vi kan även vänta oss fortsatt stigande kurvor då samhället - i regel - fungerar som vanligt. Även om vissa åtgärder utförs så kan vi förvänta oss fortsatt smittspridning.

Jag har daglig koll på ett av landets stora sjukhus. Jag kan hojta när kaoset utbryter.
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av argeneau
Dummaste argument jag hört!
Det jobbar många vuxna i skolan som inte har en chans att skydda sig mot viruset. Social distansering funkar inte i skolans värld. Ska barn samlas i stora grupper för att ”de ska må bättre” så måste man först skydda skolpersonal. Det är många i åldern 40-70 som arbetarni skola och enligt FHMs kalkyler är den åldersgruppen utsatt och kommer behöva sjukhusvård och/eller intensivvård.

Undrar hur de har klarat av att stänga skolorna i alla de andra länder som redan har gjort det.
Citera
2020-03-28, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hanibalurban
märkligt jag ser det jag med!
De använder andra källor. Troligen därför.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in