2020-03-28, 10:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Det har ju fortfarande inte kaosat ur. Det finns gott om hemmasnickrade matematiska kalkyler i denna tråd som ”visar” att vi borde haft MÅNGA fler döda vid det här laget.

Varje dag som går nu utan kaos är en dag närmare normalitet.

Nja, en puckel kommer nog. Skulle säga att varje dag som går ger oss tid att förbereda.

Ser att italien har 3900 iva-patienter nu, långsamt stigande. Det bör vi planera för, och så kan vi hoppas det blir färre.
Citera
2020-03-28, 10:37
Medlem
Nestor Xs avatar
Varför berättar P1 Ekot nu på morgonen om 92 rapporterade svenska dödsfall när Worldometers.info siffra sedan sent i går kväll står på 105?
Citera
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Konfirmeringsbias(fetade).

Förklaringen kan lika gärna vara att man bugar istället för att ta i hand. Handhygien kan då vara det som gör reell skillnad på R värdet.

Därmed inte sagt att ansiktsmask är negativt.

Idiot. Det är aerosoler som smittar. Det räcker att någon andas inom 2-3 meter så blir du smittad.
Citera
Medlem
BonerBatmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Det har ju fortfarande inte kaosat ur. Det finns gott om hemmasnickrade matematiska kalkyler i denna tråd som ”visar” att vi borde haft MÅNGA fler döda vid det här laget.

Varje dag som går nu utan kaos är en dag närmare normalitet.
Ja, framförallt är det en dag de som redan vårdas och de som är sjuka får att återhämta sig. Fler som tillfrisknar. Samt ännu en dag samhället får för att förbereda inför en svårare situation.
Citera
2020-03-28, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nestor X
Varför berättar P1 Ekot nu på morgonen om 92 rapporterade svenska dödsfall när Worldometers.info siffra sedan sent i går kväll står på 105?
märkligt jag ser det jag med!
Citera
2020-03-28, 10:39
Medlem
Taskpungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nestor X
Därför att man litar på FHM:s extremt konservativa siffror.

Jag noterar att svenska media är extremt snabba att rapportera amerikanska dödsfall och antal smittade, men väldigt sega att uppdatera svenska siffror. Antingen är amerikanska media (som svenska media kopierar rakt av) snabbare på att uppdatera, eller också döljer man medvetet de svenska siffrorna.
Citera
Medlem
Skillys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Jag hade också någon skum influensa i slutet av januari, höll dock i sig i hela 4 veckor (!?) Då var jag dock inte sjuk utan symptomen var milda. Inte varit med om något så utdraget dock, som att vara 20% sjuk. Väldigt upp och ner dag till dag också med trötthetssyndrom och annat som verkar ligga i linje med Covid-19.

Om man ska spekulera skulle man kunna tro att vi i Sverige haft någon variant (mutation) av Covid-19 tidigare. Det gör att mer verksamt folk (sådana som rör sig mer i samhället) möjligtvis kan ha dragit på sig dessa mutationer ganska tidigt. Covid-19 ska trots allt ha härjat i Kina sedan november (vissa säger rentav sep/okt). Gott om tid för det att ta sig till Sverige.

Absolut. Det är också möjligt! Det ska bli väldigt intressant när testerna för antikroppar kommer. Då kommer det kanske visa sig. Bara dagar bort med tester nu vad jag förstår. Om en månad har vi nog betydligt bättre koll.
Citera
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Jag tror företagarna och näringslivet vill det för att kunna få igång ekonomin igen.

https://www.expressen.se/dinapengar/planen-masstesta--for-att-radda-ekonomin-/
Känns abstrakt med att man måste ta till ”ekonomin” som argument för att införa masstester.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
27/3 kl 11:01 Antal vårdtillfällen 264
27/3 kl 11:01 Antal patienter 214

28/3 kl 07:38 Antal vårdtillfällen 290
28/3 kl 07:38 Antal patienter 239

Nu pratar Johan Carlsson i TV4 att

En del i att inte stänga skolorna är bla. att tex. inte vaccinationsprogrammet ska kunna fortsätta för att många inom sjukvården skulle stanna hemma, även de som behöver vården på annat sätt än annat än av covid19.
Det är också så att efter en dålig period i ekonomin, är det många som börjar dricka mer, och vi ser att folkhälsan blir sämre, och skolan är ju en plats för många där de mår bättre.

https://www.tv4.se/nyhetsmorgon
https://www.icuregswe.org/data--resultat/covid-19-i-svensk-intensivvard/

Dummaste argument jag hört!
Det jobbar många vuxna i skolan som inte har en chans att skydda sig mot viruset. Social distansering funkar inte i skolans värld. Ska barn samlas i stora grupper för att ”de ska må bättre” så måste man först skydda skolpersonal. Det är många i åldern 40-70 som arbetarni skola och enligt FHMs kalkyler är den åldersgruppen utsatt och kommer behöva sjukhusvård och/eller intensivvård.
Citera
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
Hypotesen är att yngre har ett alertare/effektivare icke specifikt immunförsvar i kombination med färre ACE2 receptorer som gör att sjukdomen inte har samma möjlighet att etablera sig som hos äldre.

Tack för svar.
Citera
2020-03-28, 10:40
Medlem
belfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Jag räknar med två veckor, vilket inte torde vara att ta i överkant.
Ok, så vi har 500 platser ungefär?
Det är tråkigt om vi behöver 5000 om 3 veckor.
Citera
2020-03-28, 10:40
Medlem
InOurNatures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taskpungen
Därför att man litar på FHM:s extremt konservativa siffror.

Jag noterar att svenska media är extremt snabba att rapportera amerikanska dödsfall och antal smittade, men väldigt sega att uppdatera svenska siffror. Antingen är amerikanska media (som svenska media kopierar rakt av) snabbare på att uppdatera, eller också döljer man medvetet de svenska siffrorna.

Helt ärligt, utan att vara alltför konspiratorisk börjar det här bli ett litet orosmoment. All data verkar lagga efter, siffror kommer dagar efter och ger oss en liten skev bild kring det faktiskt aktuella läget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in