Här är dagens nya kartor
Japan är inte uppdaterat då det bytt redovisningsmetod och jag inte har tid att klura ut vad det blir på regionnivåer just nu. Men fixar senare. Japan har ju absolut inte stagnerat och visar en konstig utvecklingskurva.
Iran har jag nu slutat extrapolera då det är väl länge sedan det fanns regionfördelad data. Men det finns nog mycket bra anledning till att vara extra skeptisk till alla tal från Iran. Det är en märklig kurva i synnerhet med avseende på antal bekräftade fall, nästan som om de bara gissar lite och faktiskt inte räknar.
Sen har jag haft för ”hög” färg på Brunei och Cuba i några dagar på dödskartan i en period, ska uppdatera det senare. Sen blev det strul med Irland på regionnivå den 27 Mars som får det att se konstigt ut nu jämfört med 28 Mars. Ska åtgärda detta. Men jag provar verkligen vara extremt noga med kartan samt källkritisk. Observera vidare att datumen kanske är lite missvisande. Det är egentligen datumet mycket tidigt på morgonen europeisk tid. Inte inkluderat det som hände under dagen.
Dessutom märker man när man uppdaterar data så här hur extremt ofta olika länder ändrar sin rapportering efter hand. Så i minst 95% av fallen där en region får en snällare färg dagen efter förra dagen beror de på att länderna korrigerat tal, inte att jag gjort fel.
Om ett land har samtliga av sina regioner i samma färg beror det sannolikt på att det inte fanns regiondata för den dagen och att landet visas med en färg för genomsnittet (som Iran på alla dödskartor). Det är oftast så "alla regioner har samma färg" ska tolkas. I synnerhet i länder som har många regioner. I Belgien däremot redovisas antal smittade på regionnivå även om det ofta blir så att alla tre regionerna får samma färg.
Bekräftade fall per miljon invånare i en världskarta med ca 800 distrikt visande.
28 Mars
Jämför gärna med tidigare kartor och se utvecklingen:
Tidigare kartor (ungefär klockan 9-11 på förmiddagen):
27 Mars
26 Mars
25 Mars
24 Mars
23 Mars
22 Mars
21 Mars
20 Mars
19 Mars
18 Mars
17 Mars
Här är ”dödskartor” . Antal döda per miljon invånare. Går även att jämföra med tidigare dagar
28 Mars
Jämför gärna med tidigare kartor och se utvecklingen:
27 Mars
26 Mars
25 Mars
24 Mars
23 Mars
22 Mars
21 Mars
20 Mars
19 Mars
18 Mars
Att olika länder har olika mörkertal är självklart. Men det är inget jag gör upp min egen mening om, utan det låter jag hellre den som tittar på kartorna spekulera i.
Jag började göra dessa kartor 17 Mars då jag inte kunde finna någon världskarta någonstans på Internet som visade vare sig den relativa bekräftade smittan eller relativt antal döda i relation till befolkning på regionnivå, men sammansatt till en stor världskarta. Kartor där gigantiska land betraktas om en homogen enhet är enligt mig rätt missvisande.
Hoppas de kommer till användning.
Ha en fin dag!