2020-03-28, 08:38
Avstängd
DrunkenZealots avatar
Tidigare gjorde jag kalkyler för hur länge detta skulle hålla på. Jag gjorde raka beräkningar och skippade exponentiell räkning. Detta blir ändå en ganska rättvisande bild tror jag.

Om vi skall nå vansinnesmannens immunitet skulle ju minst 6 mille Svenskar fått sjukdomen. Med en smittpridning på 100 00 per vecka, så tar detta mer än ett år. Dr crazy har själva levererat siffor på ex antal månader, men inget de har presenterat har ju stämt.

I vilket fall som helst har vi ingen chans på detta sätt. Vi måste börja kriga på allvar. Staten måste ta ansvar i detta läget, annars är Sveriges ekonomi körd för överskådlig framtid.
Mitt råd är fortfarade total karantän. Staten skall börja jobba för detta nu anser jag.

Det första de skall göra är att bygga upp överlevnadspaket som låter en människa överleva 3 veckor. När de har fått ihop tillräckligt många så delar de ut dessa och stänger ner hela Sverige. Undantaget är Polis, Sjuksköterskor, EL gubbar och vattenkvinnor.

Därefter är det 3 veckor i ensamhet för alla invånare.
Citera
2020-03-28, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soltorkadetomater
Jag har sagt det tidigare men tar det igen..
vi kommer på ett eller annat sätt ha någon form av nedstängning i samhället i 1,5 år framåt!
Antingen måste vaccin bli godkända och långtids testade men dessa skulle ändra utgången av detta... tidigast år 2022!
Då finns bara alternativ 2 kvar dvs låta folk komma igenom flaskhalsen vården. Detta skall bromsas in så inte många dör med tiden. Detta kommer garanterat ta lång tid .. flera månader minst innan vissa delar kan öppnas upp igen. :/ beror givetvis på om vi får mer tillförlitliga tester så vi kan avskrivas från förstagångssmittad

Jag tror inte samhället kommer vara nedstängd i 1,5 år. Möjligen året ut. Men inte i 1,5 år.
Citera
2020-03-28, 09:02
Avstängd
DrunkenZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anosh3
Jag tror inte samhället kommer vara nedstängd i 1,5 år. Möjligen året ut. Men inte i 1,5 år.
Vad spelar det för roll? Vi är ändå körda ekonomiskt efter detta. Samtidigt kan Kina köra på för fullt och exportera varor, medan vi måste belåna oss.

Detta virus är kommunisternas våta dröm. Och Tegnell agerar för att Sverige skall välta. Han skulle stängt ner på en gång. Istället kom det bara massor av dåliga ursäkter och bortförklaringar.

Ju längre vi väntar, ju dyrare blir det.
Citera
2020-03-28, 09:03
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anosh3

Är det nedstängt som nu i bara 3-4 månader så kommer antalet konkurser och nedlagda företag göra att det kommer ta minst 3-4 år för att ens komma i närheten av var vi var i Jan-20, förmodligen ännu längre
Citera
2020-03-28, 09:06
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trxhobit
Det är lätt att dras med i en negativ nedåt trend utan att se att det mesta fungerar och är bra i samhället. Detta virus kommer snart dö ut och vara historia. Många bolag jobbar på att nytt vaccin och det kommer lyckas men innan det sker kommer vi förmodligen ha en global immunitet i de stora lagren. Kina rullar nu på och vi kommer snart efter. Tro mig detta kommer att lösa sig inom veckor och inte månader. Så klart kan jag ha fel men tror inte det. Att vi jobbar för ett vaccin är bra om viruset återkommer varje vinter halvår som en influensa inte minst för de äldre.
Håller helt med. Sen kommer ett uppdämt behov av umgänge och konsumtion fullkomligt att explodera. Frågan är då vilka företag och affärsidkare m.m. som står redo att möta anstormningen.
Citera
2020-03-28, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
När ett land är helt nedstängt av sin egna kommunistregering kan man inte förvänta sig att som företag sälja något där när folk inte ens får gå ut eller gå till jobbet. Nu har Kina öppnat igen och kunderna letar sig tillbaka till våra återförsäljare. Jag förstår att ni vill ha en ”reset” på ekonomin eftersom ni är helt misslyckade individer, men försök inte vara så dum. För ditt eget bästa.

Misslyckad individ är man om man måste belåna sig 3mkr för att få tak över huvudet.

"Kunderna letar sig tillbaka". Var? Har du något som stödjer det du säger? Till min vetskap är vissa städer fortfarande i karantän där och smittan är inte stoppad.

Man måste vara bra bakom flötet om man köper en bil nu när det är global recession.
Citera
2020-03-28, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrunkenZealot
Tidigare gjorde jag kalkyler för hur länge detta skulle hålla på. Jag gjorde raka beräkningar och skippade exponentiell räkning. Detta blir ändå en ganska rättvisande bild tror jag.

Om vi skall nå vansinnesmannens immunitet skulle ju minst 6 mille Svenskar fått sjukdomen. Med en smittpridning på 100 00 per vecka, så tar detta mer än ett år. Dr crazy har själva levererat siffor på ex antal månader, men inget de har presenterat har ju stämt.

I vilket fall som helst har vi ingen chans på detta sätt. Vi måste börja kriga på allvar. Staten måste ta ansvar i detta läget, annars är Sveriges ekonomi körd för överskådlig framtid.
Mitt råd är fortfarade total karantän. Staten skall börja jobba för detta nu anser jag.

Det första de skall göra är att bygga upp överlevnadspaket som låter en människa överleva 3 veckor. När de har fått ihop tillräckligt många så delar de ut dessa och stänger ner hela Sverige. Undantaget är Polis, Sjuksköterskor, EL gubbar och vattenkvinnor.

Därefter är det 3 veckor i ensamhet för alla invånare.

Smittspridningen är inte linjär. Din kalkyl på 100 000/vecka är helt fel. Försök igen.
Citera
2020-03-28, 09:25
Medlem
Sleeptalkers avatar
Självklart och givetvis kommer detta virus att gå över om inte förr så senare.

Och det svenska samhället kommer att resa sig igen, no doubt.

För det finns helt enkelt inget annat alternativ.

Men hur det samhället kommer att se ut är en helt annan fråga. Det extrema nuvarande kapitalistiska ego-samhället med me, myself, and I i första hand/tänk kan vi (förhoppningsvis) bara glömma.

Folkhemstanken från Sveriges gyllene 50-tal kommer att göra comeback. Var så säker.

Så inget ont virus som inte har något gott med sig.
Citera
2020-03-28, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Gör verkligen folk så? I Stockholm verkar livet gå på som vanligt, folk går på restaurang och lever livet som om inget virus fanns. Det är full på buss och tunnelbana, och vad ska man göra?
Jag känner oss stockholmare, jag hör själv till det släktet, och vi är inte mycket för att "spara i ladorna". Spara på pengarna, tror inte det. Det här är snart över, och sen kommer goda tider igen.

Det du beskriver stämmer. Folk är ute. Folk är korkade. Och om några veckor kommer de grina.
Citera
2020-03-28, 09:47
Medlem
Citat:
Det är lätt att dras med i en negativ nedåt trend utan att se att det mesta fungerar och är bra i samhället. Detta virus kommer snart dö ut och vara historia. Många bolag jobbar på att nytt vaccin och det kommer lyckas men innan det sker kommer vi förmodligen ha en global immunitet i de stora lagren. Kina rullar nu på och vi kommer snart efter. Tro mig detta kommer att lösa sig inom veckor och inte månader. Så klart kan jag ha fel men tror inte det. Att vi jobbar för ett vaccin är bra om viruset återkommer varje vinter halvår som en influensa inte minst för de äldre.

Kommer lyckas? Har vi inte haft influensa i hundra år och fortfarande inget vaccin mot det?
Citera
2020-03-28, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sleeptalker
Självklart och givetvis kommer detta virus att gå över om inte förr så senare.

Och det svenska samhället kommer att resa sig igen, no doubt.

För det finns helt enkelt inget annat alternativ.

Men hur det samhället kommer att se ut är en helt annan fråga. Det extrema nuvarande kapitalistiska ego-samhället med me, myself, and I i första hand/tänk kan vi (förhoppningsvis) bara glömma.

Folkhemstanken från Sveriges gyllene 50-tal kommer att göra comeback. Var så säker.

Så inget ont virus som inte har något gott med sig.

Eller så går det inte över och ett nytt samhälle växer fram och sen hör man från idioter som dig "vem kunde anat att det skulle blivit såhär".

Konsumtionsbubblan är sprucken och över.
Citera
2020-03-28, 09:52
Medlem
Citat:

Veckor? Det har knappt börjat i USA. Jag förstår inte hur ni tror att allt rullar på så vanligt om någon vecka. Pandemin kommer hålla på ett par månader till. Det är utdraget. Allt står tvärstilla. Anders Borg spår en arbetslöshet på ca 20 procent till sommaren, vilket skulle innebära att matematiskt 40 procent av alla familjer blir drabbade. Nästan varannan familj blir hårt drabbad och ni tror konsumtionen pang bom rullar på som vanligt? Menar ni allvar? Det kan ta år, en del menar tiotals år... Och ni pratar om att sött är precis som vanligt om en vecka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in