2020-03-28, 07:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
2-3 månader tror man i Sverige.

– Eftersom coronaviruset är nytt är det svårt att veta exakt hur länge immuniteten varar. Men vi tror att antikropparna åtminstone ger en kortvarig immunitet på tre till sex månader.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sverige-ett-steg-narmare-antikroppstester-for-nya-coronaviruset

Med så kort immunitet låter flockimmunitet närmast bombastiskt, eller direkt vilseledande då folk tror att det är som mässlingen, livslång immunitet.

Såg för ett tag sedan en artikel på någon av de kinesiska sajterna som jag kikar på ibland att de räknade med så kort immunitet som 2 veckor. Men då var de kanske försiktiga då det handlade om att "vaccinera" sjukvårdspersonal med plasma från tillfrisknade coronapatienter. Tror inte att sjukvårdssektorn vill se några glädjekalkyler då tusentals dött i tjänsten.

Precis. Detta kommer gå åt helvete på sikt. 3-6 månaders immunitet, då kommer viruset finnas kvar i samhället och ha hunnit muterat. Flockimmunitet är vilseledande. Detta är den nya värld vi måste börja anpassa oss till.
Citera
2020-03-28, 07:54
Medlem
Julskinkatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PutinsPutain
Eller börjar hypokondrera!

Det gör jag redan, måste hålla i schack med öl.
Citera
2020-03-28, 07:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 88g14flashplant
Socialstyrelsen har tagit fram riktlinjer. Finns länkar i artikeln här:

”Papperslösa” kan prioriteras i coronavården före svenska medborgare

https://nyheteridag.se/papperslosa-kan-prioriteras-i-coronavarden-fore-svenska-medborgare/

Så här står det i artikeln.
Citat:
”I samband med en extraordinär resurssituation måste intensivvårdsresurserna däremot reserveras för patienter där intensivvården har stor sannolikhet att bidra till fortsatt överlevnad”, skriver Socialstyrelsen i en färsk guide.

Det är ett intressant ämne, skall folk som valt att stanna illegalt i Sverige få vård när det betyder att dom kommer ta vården från en person som har rätt att vistas i Sverige (kanske tom. skattebetalare) som dör till följd av det.

Eftersom det är ett dödsfall vi pratar om så anser jag att medborgare måst gå först.

Synd att socialstyrelsen blivit vänsterinfiltrerad..
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zappaholic
Själv har jag varit för en skolstängning sen den här skiten satte igång. Den åsikten står jag fast vid.

Då har vi väl samma åsikt i frågan
Citera
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Ja precis så.
Håller också med om att det är klokt att jämföra Sverige och Norge då vi har likvärdiga förhållanden i mycket. Tror det blir en 'tävling' mellan framförallt Norge-Sverige. Tror dessvärre norrbaggarna 'vinner'. Missunnar dem inte det - hade bara hoppats att Sverige också kunde vara mer proaktiva i sina handlingar.

Glöm inte Finland. Är ännu närmare Sverige i befolkningstäthet. Kanske all sauna hjälper dem ;-)
Citera
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kurt7777
Danmark har också en täthet i befolkningen som Sverige inte har, 135 danskar per km2, medan Sverige har 23 svenskar per km2.

Man kan köra från vilken stad som helst i Danmark, till någon annan stad, på 2-3 timmar.

Danmark har en mycket större potential för smittespridning än Sverige eller Norge, så att de klarar sig bättre än Sverige är ett tydligt tecken på att åtgärderna fungerar, och det är bara början, under de kommande veckorna kommer skillnaden att bli mycket större.

Helt korrekt analys.
Citera
2020-03-28, 07:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Finland, 7 dödsfall
Norge, 19 dödsfall
Danmark, 52 dödsfall
Sverige, 105 dödsfall

Vad tror vi om Regeringens och FHM:s strategi...spontant känns det som deras lama och senfärdiga åtgärder inte ser särskilt lovande ut då våra grannländer inte har samma utveckling...

Ja det är en signifikant skillnad. Det märkligaste är att det inte skiljer lika mycket när det gäller antal smittade. Varför en större andel har dött är svårt att veta. Men även om man ser på kritiska fall så har Sverige en högre andel.
Jag skulle gissa på att Sverige har ett större mörkertal smittade. Så det ser ut som att vi har en högre andel som blir svårt sjuka men egentligen kan det bero på att Sverige testar mindre.
Citera
2020-03-28, 07:56
Medlem
Her https://www.worldometers.info/coronavirus/ er det nå en ny kolonne (til høyre for Deaths/1M pop), der man kan se dato for 1st case for de forskjellige landene.
Citera
2020-03-28, 07:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Det är kanske det sista jag är och feminister, islamister och vänster generellt ligger högt upp på hat-listan men lite självdistans vore det ändå bra att ha så man slipper bli upprörd för minsta lilla

Du är så indoktrinerad att du inte ens själv förstår var ditt ordval kommer från.
Nej, det fanns ingen anledning att använda "killgissning" istället för "gissning" i din text, din egen förklaring till ordet motiverade det synnerligen inte.

Vad som kvarstår är feministisk indoktrinering, du är bevisligen feminist.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krillolero
Pensionärer som är under 70 och i god fysisk form är troligen inte en riskgrupp. Låt oss hoppas att människor är förnuftiga.

instämmer, det är bara så konstigt, det känns nästan som våra äldre stammisar typ vill visa upp sig att vi är minsann friska nog och inte sjuka, vi klarar oss själva.
Vad gäller barnfamiljerna så är det både friska barn och sjuka barn som de tar med sig ut när de ska handla istället för att ha de i skolan om de är friska och hemma om de är sjuka, båda föräldrarna behöver ju inte åka och handla samtidigt kanske, antar att de bara följer FHM, eller förresten de gör de nog inte heller, de bryr sig nog inte alls.

Hörde förresten från flera snickare att de inte får in några nya jobb längre men mycket mer privatpersoner som ska ha nåt att göra hemma nu när de ska hålla sig hemma, så i förlängningen så kanske de gör det, de har väl kanske redan hamstrat mat och och ska de nu hålla sig hemma så vill de ha nåt att göra så länge de är friska, så det kan ju vara en tillfällig uppgång innan det avtar igen
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny

Jag FET? Jag RÖKARE? HAHAHAHA

Jag DUM? Absolut

https://www.worldometers.info/coronavirus/
San Marino 61 döda / miljoner invånare = 0,0062 % döda. Så redan DÄR är det 1/3 så många döda som du menar är maxandelen!
Italien ligger sedermera på 0,0012%, dvs 1/5 av vad du menar är MAX andelen döda!

Italien inom bara några veckor har alla sina invånare smittade i coronavirus, dvs. 100%. Det är alltså enligt dina siffror.

Jag är lobotomerad sedan tidigare. Men jag kan inte komma ihåg hur många hundra gånger jag blev lobotomerad. Mitt minne är också helt väck.

Får se nu om du som är förståndshandikappad klarar att läsa.

Italien
Bland de 6 801 döda var...

... medelåldern 78 år.

... 29,6 procent kvinnor.

... ingen under 30 år.

.... 39,7 procent mellan 80 och 89 år.

... 8,9 procent över 90 år.

... 35,3 procent mellan 70 och 79 år.

... bara 0,2 procent mellan 30 och 39 år, 1 procent mellan 40 och 49 år, 3,6 procent mellan 50 och 59 år och 11,2 procent mellan 60 och 69 år.

... 97,9 drabbade av en eller fler svåra sjukdomar sedan tidigare.

... snittet för hur antal svåra sjukdomar de hade sedan tidigare 2,7 stycken.

... hade 50,7 procent tre eller fler svåra sjukdomar sedan tidigare, 25,9 procent hade två svåra sjukdomar sedan tidigare och 21,3 procent en svår sjukdom sedan tidigare.
Citera
2020-03-28, 07:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zappaholic
Själv har jag varit för en skolstängning sen den här skiten satte igång. Den åsikten står jag fast vid.

Enig.

Dottern gravid, barnbarnet i skolålder, håll gossen hemma, vite pga "brott" mot skollagen?, inga bekymmer, morfar betalar. Enkelt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in