2020-03-28, 07:46
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Säg det till den friska franska 16-åringen som just dog.
Fast att yngre,tidigare friska, dör är ju inget som är unikt för just den här sjukdomen.
Tar du och tittar på hela världen för en vanlig influensa lät du hitta yngre som dör i den med.
Jävligt tråkigt och givetvis inget man ska ta lätt på,men det är ju inte något oväntat heller.
Citera
2020-03-28, 07:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zappaholic
Jag kritiserar inte dig, bara redovisar att skolor följer skollagen och råden från FHM. Om det kan man tycka som man vill.

Japp och det säger dom säkert också när någon kommer till dom och säger att deras farmor dog för att ungen fick corona i skolan och dom inte fick hålla den hemma och försöker intala sig detsamma för att inte känna skuld.

Det rätta här är att göra som skolan gjorde till sist men det kom först efter att halva klassen hölls hemma i protest.

Precis lika jävla idiotiskt som när myndighet X förbjöd,
-ansiktsmasker för dom inte hade CE märkning
-taxerade handsprit med 500% eller nåt.
-inte köpt på sig beredskapslager.
-låter företag sälja respiratorer till utlandet fortfarande

Det är kris och man skall rädda liv, att sitta och hänvisa till att man följer lagar som ökar risk är idiotiskt, lite personlig integritet borde ju alla ha.

Paragrafryttare kan man bli igen när det blåst över.
Citera
2020-03-28, 07:47
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
Det ökar.. Först sades det 2 veckor här i tråden, sedan 2-4 veckor.. och nu är det alltså uppe på 6 veckor

Läs på om sjukdomsförloppet själv då så får du en klar bild. Inkubationstid upp till 14 dagar och sedan ofta ett 2-4 veckors sjukdomsförlopp innan folk utvecklar lunginflammationen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mysadname
Jag jobbar på en byggvaruhandel och slår nya kassarekord varje dag nu, ungefär hälften är pensionärer med sina "barn" som är permitterade och ska hjälpa sina äldre föräldrar med renovering, annars är det många barnfamiljer ute i samma ärenden och de har med sina barn som de pga smittorisk inte vill ha i skolan, tycker det är lite konstigt resonerat men det kanske bara är jag
Pensionärer som är under 70 och i god fysisk form är troligen inte en riskgrupp. Låt oss hoppas att människor är förnuftiga.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmslivet
Givet kontexten där du använde ordet utgår den "benigna" tolkningen.
Du är bevisligen intersektionell feminist, vare sig du erkänner det eller inte.

Det är kanske det sista jag är och feminister, islamister och vänster generellt ligger högt upp på hat-listan men lite självdistans vore det ändå bra att ha så man slipper bli upprörd för minsta lilla
Citera
Medlem
Är det fortsatt mest invandrare som avlider i sthlm?
Citera
2020-03-28, 07:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
Det ökar.. Först sades det 2 veckor här i tråden, sedan 2-4 veckor.. och nu är det alltså uppe på 6 veckor

Exakt sen kommer alarmisterna fortsätta med 12, 16 , 20 veckor osv osv. Var vi förresten inte 2-3 veckor efter Italiens utveckling för typ 6 veckor sen?
Citera
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utspilld
Läs på om sjukdomsförloppet själv då så får du en klar bild. Inkubationstid upp till 14 dagar och sedan ofta ett 2-4 veckors sjukdomsförlopp innan folk utvecklar lunginflammationen.
Ja, märkligt bara att tiden tycks öka här i tråden vart efter tiden går.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Bygg gärna dina påstående kring vetenskapliga belägg. Jag vet att det är mycket dåligt med sådant som pekar åt något håll. Därför bör man inte sprida saker på ett sätt som gör att det framställt som något vetenskapligt belagt. Det kommer att finnas immunitet; människor som varit sjuka har antikroppar uppenbarligen. Men om det sedan kommer att ge en långsiktig immunitet därom tvista de lärde. VI vet egentligen inte något då detta virus inte har existerat in the wild mer än tre fyra månader. Ingen kan säga något säkert under dessa omständigheter. Låt oss formulera oss efter det:
Does an infection make people immune to the virus?

Whether patients develop antibodies after SARS-CoV-2 infection that will protect them against future infections is still a mystery. Surveys of SARS patients around five or 10 years after their recovery suggest that the coronavirus antibodies don’t persist for very long, Gralinski says. “They found either very low levels or no antibodies that were able to recognize SARS proteins.”

However, for the new coronavirus, “we would expect some immunity, at least in the short term,” she says.
https://www.the-scientist.com/news-opinion/why-some-covid-19-cases-are-worse-than-others-67160

2-3 månader tror man i Sverige.

– Eftersom coronaviruset är nytt är det svårt att veta exakt hur länge immuniteten varar. Men vi tror att antikropparna åtminstone ger en kortvarig immunitet på tre till sex månader.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sverige-ett-steg-narmare-antikroppstester-for-nya-coronaviruset

Med så kort immunitet låter flockimmunitet närmast bombastiskt, eller direkt vilseledande då folk tror att det är som mässlingen, livslång immunitet.

Såg för ett tag sedan en artikel på någon av de kinesiska sajterna som jag kikar på ibland att de räknade med så kort immunitet som 2 veckor. Men då var de kanske försiktiga då det handlade om att "vaccinera" sjukvårdspersonal med plasma från tillfrisknade coronapatienter. Tror inte att sjukvårdssektorn vill se några glädjekalkyler då tusentals dött i tjänsten.
Citera
2020-03-28, 07:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av balthazar01
Jag ska rida ut den här stormen. Men helt klart är att jag byter arbetsgivare när det är över. Och jag tror inte jag blir ensam om det beslutet. Det kommer nog röra på sig ordentligt på arbetsmarknaden när detta blåst över.

Efter 2008 krisen så pratade jag med en gammal räv som sett allt, det var i valfri bananrepubli i Africa, och han sa att visst blir det krascher men är man bara beredd att röra på sig så finns det alltid välbetalt jobb någonstans i världen.

Sverige ligger nog dåligt till i den kommande recessionen då vi är exportberoende, har höd skudsättning och en bostadsbubbla. Jag Hen-Gissar att det kommer bli massarbetslöshet och rekommenderar då alla som kan att söka jobb utomlands.
Citera
2020-03-28, 07:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Hade förväntat mig att Danmark skulle ligga sämre till än Sverige då Danmark ligger längre ner på kontinenten och de är närmare Europas epicentrum..så det är lite anmärkningsvärt. DK:s strängare gränser kan ha en positiv inverkan samt att de handlat mer resolut än den svenska Regeringen.

Danmark har också en täthet i befolkningen som Sverige inte har, 135 danskar per km2, medan Sverige har 23 svenskar per km2.

Man kan köra från vilken stad som helst i Danmark, till någon annan stad, på 2-3 timmar.

Danmark har en mycket större potential för smittespridning än Sverige eller Norge, så att de klarar sig bättre än Sverige är ett tydligt tecken på att åtgärderna fungerar, och det är bara början, under de kommande veckorna kommer skillnaden att bli mycket större.
Citera
2020-03-28, 07:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Japp och det säger dom säkert också när någon kommer till dom och säger att deras farmor dog för att ungen fick corona i skolan och dom inte fick hålla den hemma och försöker intala sig detsamma för att inte känna skuld.

Det rätta här är att göra som skolan gjorde till sist men det kom först efter att halva klassen hölls hemma i protest.

Precis lika jävla idiotiskt som när myndighet X förbjöd,
-ansiktsmasker för dom inte hade CE märkning
-taxerade handsprit med 500% eller nåt.
-inte köpt på sig beredskapslager.
-låter företag sälja respiratorer till utlandet fortfarande

Det är kris och man skall rädda liv, att sitta och hänvisa till att man följer lagar som ökar risk är idiotiskt, lite personlig integritet borde ju alla ha.

Paragrafryttare kan man bli igen när det blåst över.

Själv har jag varit för en skolstängning sen den här skiten satte igång. Den åsikten står jag fast vid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in