2020-03-28, 07:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 88g14flashplant
Nej, det finns tydliga riktlinjer och där går tiggaren före i triage. Ett sunt ledarskap hade förstås prioriterat det egna folket, men här gäller allas sk lika värde (vilket i klartext betyder att kriminella blattar som sitter dömda för våldtäkt och mord går före svenska pensionärer vid triage).

Hur vet du det om man får fråga, var kan jag läsa dessa tydliga riktlinjer?
Citera
2020-03-28, 07:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Fan vad du håller på,

båda barnen har klasskamrater med bekräftade fall och klasserna är typ halvfulla.

Skolan har löst det genom att säga att alla med symptom, förkylning, hosta osv. skall stanna hemma och dom bryr sig inte hur länge efter det bara man loggar frånvaro.

Jag kritiserar inte dig, bara redovisar att skolor följer skollagen och råden från FHM. Om det kan man tycka som man vill.
Citera
2020-03-28, 07:40
Medlem
Citat:
Hel hög överkänsliga härinne.

Är kille och tycker ordet är awesome.
Är inte S.
Lite självdistans skadar ju inte, ni är ju den manliga motsvarigheten till intersektionella feminister

Givet kontexten där du använde ordet utgår den "benigna" tolkningen.
Du är bevisligen intersektionell feminist, vare sig du erkänner det eller inte.
Citera
2020-03-28, 07:41
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av guldkorn
Var det inte Danmark som hyllades för sina kraftfulla och snabba åtgärder här i tråden?
Nu är ju antalet döda i förhållande till befolkningsmängd mer eller mindre exakt samma som i Sverige med sina ” lama och senfärdiga åtgärder”?

Eftersom sjukdomsförloppet ofta varar så lång tid som 6 veckor är det naturligtvis för tidigt att dra några slutsatser om hur deras åtgärder fungerat. På samma sätt som det är för tidigt att säga det samma om Italien.

Först minst 6 veckor efter länders åtgärder kan man se resultatet av dessa.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Är du inte riskgrupp är det nästan en fördel att gå genom skiten så snabbt som möjligt iallafall. Så kan du sen högst sannolikt fortsätta ditt liv utan att vara isolerad och rädd.
Säg det till den friska franska 16-åringen som just dog.
Citera
Medlem
Citat:
Ja, jag blev helt tokig på skolan, HELA tiden hänvisade dom bara till FHM och jag försökte alla möjliga infallsvinklar.

till sist sket vi i vilket och höll barnen hemma och 1-2 veckor senare gav dom nya riktlinjer som tillät alla som ville att vara hemma.

för mig kändes det som att prata med en lågbegåvad, inget eget initiativ, inget eget tänkande, bara hänvisa till FHM trots att man beskrev situationen med höggravid dotter.
Jag ska rida ut den här stormen. Men helt klart är att jag byter arbetsgivare när det är över. Och jag tror inte jag blir ensam om det beslutet. Det kommer nog röra på sig ordentligt på arbetsmarknaden när detta blåst över.
Citera
2020-03-28, 07:42
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Var det inte Danmark som hyllades för sina kraftfulla och snabba åtgärder här i tråden?
Nu är ju antalet döda i förhållande till befolkningsmängd mer eller mindre exakt samma som i Sverige med sina ” lama och senfärdiga åtgärder”?

Ett just nu läge. Men Sverige marscherar på och vi kommer att leda dödsligan om någon dag.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krillolero
Det absolut viktigaste är att riskgrupper inte utsätts för smittrisk. Om Benke Bilmek går ut promenrerar en kvart i en nästan folktom ort gör ingen stor skillnad. Håller han dessutom det lokala näringslivet vid liv så förebygger vi en ekonomisk kollaps som annars kan leda till veritabelt blodbad när coronan dyker upp igen till hösten.

Jag jobbar på en byggvaruhandel och slår nya kassarekord varje dag nu, ungefär hälften är pensionärer med sina "barn" som är permitterade och ska hjälpa sina äldre föräldrar med renovering, annars är det många barnfamiljer ute i samma ärenden och de har med sina barn som de pga smittorisk inte vill ha i skolan, tycker det är lite konstigt resonerat men det kanske bara är jag
Citera
Avstängd
88g14flashplants avatar
Citat:
Hur vet du det om man får fråga, var kan jag läsa dessa tydliga riktlinjer?
Socialstyrelsen har tagit fram riktlinjer. Finns länkar i artikeln här:

”Papperslösa” kan prioriteras i coronavården före svenska medborgare

https://nyheteridag.se/papperslosa-kan-prioriteras-i-coronavarden-fore-svenska-medborgare/
Citera
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Danmark är mer tättbefolkat än Spanien så sett ur det perspektivet har de gjort väldigt bra ifrån sig. Sverige borde vara mycket enklare då vi har så många ensamhushåll o kör så mycket bil mm.

Ja precis så.
Håller också med om att det är klokt att jämföra Sverige och Norge då vi har likvärdiga förhållanden i mycket. Tror det blir en 'tävling' mellan framförallt Norge-Sverige. Tror dessvärre norrbaggarna 'vinner'. Missunnar dem inte det - hade bara hoppats att Sverige också kunde vara mer proaktiva i sina handlingar.
Senast redigerad av .Dostoj. 2020-03-28 kl. 07:49.
Citera
2020-03-28, 07:43
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utspilld
Eftersom sjukdomsförloppet ofta varar så lång tid som 6 veckor är det naturligtvis för tidigt att dra några slutsatser om hur deras åtgärder fungerat. På samma sätt som det är för tidigt att säga det samma om Italien.

Först minst 6 veckor efter länders åtgärder kan man se resultatet av dessa.
Det ökar.. Först sades det 2 veckor här i tråden, sedan 2-4 veckor.. och nu är det alltså uppe på 6 veckor
Citera
2020-03-28, 07:43
Medlem
Citat:

Du kanske ska ta och kika på befolkningstätheten, bl.a, innan du kommenterar?

https://www.globalis.se/Statistik/Befolkningstaethet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in