2020-03-28, 06:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Skulle det, i slutändan, visa sig att den svenska, mjukare linjen, som enligt mig är betydligt mer rationell, visa sig vara lika effektiv som nedsläckningslinjen, så kommer huvudena att rulla i Norge. Det kommer i alla fall det totalramponerade näringslivet att kräva.

95% av nordmenn er fornøyd med regjeringens jobb, og støtter tiltakene, mange vil også ha enda strengere tiltak.

Liv foran økonomi !
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Okej du är vaken ungefär som vid gastroskopi och det har jag givetvis varit med om också några gånger. kväljningsreflexerna är skitjobbiga man måste försöka slappna av och häva dem medelst vilja.

Okej jag avstår min respirator till någon förortsgangster eller annat oförtjänt yngre slödder. Tänker inte låta mig smittas.
Låter vettigt. Om du är i riskgrupp, så gör du nog bäst i att hålla dig undan från smitta. Låt andra människor bilda flockimmunitet och kämpa i respirator. Spridningshastigheten kommer minska allt eftersom, och på lite sikt finns det kanske vaccin som är säkert nog för riskgrupper.
Citera
Medlem
InteSDblivens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Mycket möjligt. Det är en grov uppskattning baserad på 50% immunitet och 1 på 800 döda av de som smittas (inkl. mörkertal).

Man kan i teorin också minska antalet döda, genom att styra smittan mot den yngre/friskare delen av befolkningen. Ungefär det man försöker göra i Sverige, när man vill isolera äldre hårdare än yngre.

Men sextusen döda i Sverige är inte orimligt. En riktig chansning dock.

Det är väl som i poker, man får spela med de kort man har. Jag hoppas att det vi gör i Sverige nu tillsammans är ett ganska bra bet.

Facit om det var rätt eller fel kommer som vanligt i slutet av det hela.

Jag har varit i Norrland senaste veckan och där håller folk sig hemma. Sämre är det här i Stockholm har jag noterat efter att promenerat runt lite i stan.
Citera
2020-03-28, 06:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krillolero
I länder med svag folkhälsa och låg utbildningsgrad - som USA - kan siffrorna bli betydligt högre än så. I Norden har jag svårt att föreställa mig riktigt höga dödstal.

Vi kanske ska ta och splitta upp Norden i fyra delar, Sverige, Norge, Danmark och Finland och därefter jämföra dödstalen mot USA, eller?
Citera
2020-03-28, 06:56
Medlem
Jaha nytt rekord enligt worldometer igår. 28 döda Sverige
Citera
2020-03-28, 06:56
Medlem
berenpxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Region Skåne har ju ledig kapacitet någon vecka till minst. Varför inga patienter till Sverige?

Jag undrade det samma, Tyskland gör en humanitär insats och tar emot IVA-patienter från både Italien och Frankrike. Varför gör inte den självutnämnda humantitära stormakten det också?
Citera
2020-03-28, 06:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FORVACKSLINGSBAR
Vi kanske ska ta och splitta upp Norden i fyra delar, Sverige, Norge, Danmark och Finland och därefter jämföra dödstalen mot USA, eller?
Det kommer jag att göra, så snart som Sverige återgår till att redovisa enbart det sista dygnets siffror angående coronaoffer.
Citera
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Det samma skedde i Turkiet tidigare. Någon sålde alkohol och sa att det hjälpte mot corona om de först använde det på kroppen och sedan drack det.

Menar du samla upp det arabsvettiga alkoholen och dricker den efteråt? Van vad muslimerna har svikt sin egen tro när de börjar dricka alkohol. Har de ingen tillit alls till profeten och Allah De tror att vita klarar sig bättre för att de dricker alkohol.
Citera
Avstängd
88g14flashplants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kurt7777
95% av nordmenn er fornøyd med regjeringens jobb, og støtter tiltakene, mange vil også ha enda strengere tiltak.

Liv foran økonomi !
Hörde att ni har problem med svenskar i Norge? Danmark likaså, tydligen.
Citera
2020-03-28, 06:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Hur många kan man ventilera med ett tryckluftsaggregat? Går väl att sätta en regulator på 15 pustar i minuten sedan släpper den trycket. 15 det fick jag när jag räknade min egen andning.

Men så klar man ska ha masker och andra grejor också.

Riktigt så enkelt är det inte.

Det finns non-invasiv och invasiv.
Non-invasiv är masker och dylikt. Relativt enkelt, syrgas och mask. Går att fixa på lite olika sätt.

Men i respirator gäller invasiv. Patienten är intuberad. Vanliga masker fungerar inte. En respirator är ordentlig komplex till sin natur. Går inte att seriekoppla och hålla på, så att säga. Ja, vissa länder sneglar på detta ändå pga bristen på respiratorer. Men att det kommer att ge lyckat utfall betvivlar jag starkt. Milt uttryckt.
Citera
2020-03-28, 07:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Krillolero
Vi har spelat fem minuter av matchen, sprungit 150 meter av marathonloppet.

De massiva dödstalen i Sverige borde inträffa just nu, en månad efter Mello på Friends Arena, skidsemestrarna i Italien och resorna till Iran. Men dödstalen är inte förskräckande på något sätt.

Ta nu och kika på siffrorna i t ex Louisiana...

Det är en ständigt ökande trend i smittade och döda. På sikt kommer Sverige gå åt helvete, och det är ingen idé att förneka det. Död inträffar efter att man varit smittad ca 4 veckor. En vändning kan ta flera år.

http://covid-19.macroing.org/
Senast redigerad av jeanclaudevandamme 2020-03-28 kl. 07:03.
Citera
2020-03-28, 07:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Bygg gärna dina påstående kring vetenskapliga belägg. Jag vet att det är mycket dåligt med sådant som pekar åt något håll. Därför bör man inte sprida saker på ett sätt som gör att det framställt som något vetenskapligt belagt. Det kommer att finnas immunitet; människor som varit sjuka har antikroppar uppenbarligen. Men om det sedan kommer att ge en långsiktig immunitet därom tvista de lärde. VI vet egentligen inte något då detta virus inte har existerat in the wild mer än tre fyra månader. Ingen kan säga något säkert under dessa omständigheter. Låt oss formulera oss efter det:
Does an infection make people immune to the virus?

Whether patients develop antibodies after SARS-CoV-2 infection that will protect them against future infections is still a mystery. Surveys of SARS patients around five or 10 years after their recovery suggest that the coronavirus antibodies don’t persist for very long, Gralinski says. “They found either very low levels or no antibodies that were able to recognize SARS proteins.”

However, for the new coronavirus, “we would expect some immunity, at least in the short term,” she says.
https://www.the-scientist.com/news-opinion/why-some-covid-19-cases-are-worse-than-others-67160
Det är bara att hålla tummarna, för om man inte får varaktig naturlig immunitet så funkar inte vaccinering heller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in