2020-03-28, 02:01
Medlem
Nån mer som kommer bojkotta Kina efter detta? de har ju utsatt oss för oförlåtliga saker nu,och inte första gången läste nämligen att alla gånger pesten härjade så började den från Kina .Det är något med dessa Kineser,stäng in och bojkotta,hindra att de börjar bli dominerande makten
Citera
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
Fel!
Finns absolut publik dessutom.
Ok.. länk tack!
Någon som utfört miljontals tester i hemlighet?
Citera
Medlem
När Stockholm 1710 drabbades av ett dramatiskt utbrott av pest leddes den dåvarande högsta medicinska myndigheten i Stockholm (Collegium Medicum) av läkare Urban Hiärne. Urban Hiärne hävdade strängt att pesten inte alls härjade i staden trots att det dagligen dog folk i mängder. Efter några månader hade närmare hälften av Stockholm 55 000 invånare dukat under. Men Urban Hiärne ville inte veta av någon pest. Ingen karantän behövde slutas. Varken mellan olika stadsdelar eller mot det övriga landet.

Nu 300 år senare har Urban Hiärnes tankar och livsåskådning fått nytt liv genom statsepidemiolog Anders Tegnell. Likt Urban Hiärne ser Anders Tegnell världen i ett ljusare skimmer. Där vi andra ser sjuka och döda ser Anders en nedåtgående trend och en kurva som snällt sluttar av som en vacker sommaräng runt midsommar. Anders Tegnell är en renässansmänniska som tror på öppna gränser och vaga råd. Han vill inte att viruset skall sättas i några hårda bojor.
Citera
2020-03-28, 02:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kurt7777
Problemet i Sverige är snarare att dom inte vet vad R0 är?

Det finns total brist på testning, ingen vet vad R0 är, eller om det går upp eller ner?

Finns inget land som testar alla så inget land har en definitiv R0, bara ett uppskattning, då du måste räkna på stickprov. Ett undantag är kryssningsfartyget som kan ses som ett slutet system där man har en R0 på drygt 2. Avlidna från en population är ett stickprov, patienter som söker vård en annan, sentinelprovtagningen en tredje. Sentinelen visar för övrigt en fördubbling veckovis vilket skulle kunna peka på ett R0 på strax över 2.
Citera
2020-03-28, 02:03
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Masken ger även visst skydd mot stänk, speciellt hos tandläkare där det skvätter hela tiden när de kör borrar och trycklyft och annat Att säga att mask inte hjälper är idioti.
Fel! Mycket bättre de sjuka har munskydd om de nu tvunget måste ut bland folk så man kan hålla avstånd.
Ger även ett visst skydd på det hållet, sätts det på friska ökar smittorisken.
Citera
2020-03-28, 02:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Du räknar så fel att jag inte vet var jag ska börja.

Det kan vara, men jag är ganska säker på att jag förstår detta väldigt bra, och att du inte förstår det.

Orkar inte forsöka förklara detta flera gånger, dom länkar som postades tidigare till Medium bör läsas, så kanske förstår du detta också?
Citera
2020-03-28, 02:04
Medlem
Citat:
Ok.. länk tack!
Någon som utfört miljontals tester i hemlighet?

Du behöver inte miljontals tester om du testar konsekvent på en mätpunkt, problemet är att FHM ändrat sin mätreferens när man bytt från att testa slumpvist, till att testa inkommande sjukvårdsfall.
Men eftersom inkommande fall är en indikation på smittofrekvensen så går det utmärkt att använda denna för att evaluera effekten av åtgärder. Förstår du inte det så borde du kanske göra som Kina- tona ner.

Datan har du här

https://experience.arcgis.com/experience/09f821667ce64bf7be6f9f87457ed9aa
Citera
2020-03-28, 02:05
Medlem
CityBangBangs avatar
Prognos i Sverige under våren
April månad
Antal döda är då uppe i ett 4 siffrigt antal
Även antalet intensivvårdspatienter är innan april månads slut kommer vara uppe i ett 4 siffrigt antal.
antal konstaterat smittade landar i ett 5 siffrigt antal
Social oro har då ökat markant i de utsatta förortsområdena där ett flertal utav de drabbade härstammar ifrån. Innan valborg kommer det förekomma markant fler bränder än vanligt i förhållande till årstiden.
Sammanstötningar mellan hemvärn och vänsterextremister tillsammans med invandrare kommer förekomma.
Eventuellt kommer samtal om tvångskarantänåtgärder förekomma och kanske då främst gällande de orter där epedimin härjar som värst. När dessa då träder i kraft, så kommer kravallerna och annat såsom bränder bli en spridande farsot.

Maj månad
Antalet döda tickar på och passerar 5 siffrigt.
Detta gäller även intensivvårdspatienterna och intensivvårdsbehov tillsammans med triangering kommer även här ligga på ett 5 siffrigt antal.
Antalet konstaterat smittade kommer förmodligen passera det 6 siffriga antalet redan tidigt i Maj.
I samhället råder nu kaosartade förhållanden och den sociala oron har även spridit sig till de lugnare orterna och röster höjs på allvar för att avsätta de ansvariga.
Även militär börjar sättas in för att hjälpa hemvärnet i dess hopplösa uppgift att försöka stabilisera läget i de utsatta orterna. Ett nästintill regelrätt inbördeskrig lokalt sett riskerar blossa upp här och var, Angered kommer göra sig starkt hört här och även Malmöregionen, medans de utsatta orterna i Stockholmsområdet får desto mer pisk av hemvärn och militär.
När det gäller ekonomin, så kommer den förstås gå alltmera i falsett och vissa varor kommer det definitivt bli brist på och redan i april månad så kommer det skrivas om de nya hemlösa.
Ransoneringskuponger kommer komma på tal och kanske införs till sommaren.

.. och mycket mera än detta kommer att hända!
Citera
2020-03-28, 02:06
Medlem
kansascityshuffles avatar
Citat:
Fel! Mycket bättre de sjuka har munskydd om de nu tvunget måste ut bland folk så man kan hålla avstånd.
Ger även ett visst skydd på det hållet, sätts det på friska ökar smittorisken.

Har du hört talats om coronavirusets symptomer? Att det är så smittsamt och att man inte vet om man har det då symptomen slår till flera dagar i efterhand.

Pang! Där sprack din logikbubbla.

Whatever. Jag kommer inte smitta nån stackare med hälsoproblem så det är väl jag som tänker så illa.
Citera
2020-03-28, 02:06
Medlem
FashionMonsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PutinsPutain
Jag pratar om maten! ICA vid kassan! Du måst betala!

Klart jag betalar men kort-automaten vid kassan är bara en av alla risker, är man inne på en butik så finns det betydligt fler ytor med risk för smitta.
Min lösning och det man läser på kriskoll-sidor är att handla en gång så mycket det går, så får man väl knappa på den smittade kortläsaren (extra hygien vidtas med fördel) men grejen med storhandlig är just att man bara behöver göra det en enda gång.
Storhandla en gång, sen verkligen tänka till vad man behöver innan man handlar igen.
Bara gå på stan för viktiga ärenden som t.ex hämta mediciner.

Detta verkar vara lösningen nu och gissar på att dom flesta på Flashback förstår detta. men ändå verkar det gå lite trögt för ”allmänheten” att hålla strikt distans.
Citera
2020-03-28, 02:07
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
Hahahahaah är du i förnekelsestadiet?- I dont blame you.
Men nej detta är inga konstigheter alls egentligen. Säg något århundrade som inte haft katastrofer... Senaste riktigt tuffa pandemin i Europa var exakt för 100 år sedan, nu var det dags igen...

Men visst fan känns det surrealistiskt.

Nej det är inte riktigt det som stör mig.

Pandemin för 100 år sedan, som du tar som exempel, går inte riktigt att jämföra. Vården var inte alls lika bra på den tiden och man hade inte alls lika stor kunskap om olika virus då som nu.

Vad som stör mig är att även om dödsandelen är 3,4% som WHO tidigare angett, så borde inte hela världen skita på sig som det gör. I synnerhet när viruset mest tar äldre och sjuka människor.

Varför inte akut bygga stora tillfälliga sjukhus, till en bråkdel av priset av det som världen kommer få betala nu? Sen låter man livet rulla på som vanligt. Ja, brist på vårdpersonal möjligen, men där skulle det kunna finnas möjligheter.

På något sätt får jag inte ihop detta riktigt, och det mycket för att vi kan rentav få ett tredje världskrig här och det är nästan som att "det spelar ingen roll" för länderna, de bara köra på.
Citera
2020-03-28, 02:08
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kurt7777
Det kan vara, men jag är ganska säker på att jag förstår detta väldigt bra, och att du inte förstår det.

Orkar inte forsöka förklara detta flera gånger, dom länkar som postades tidigare till Medium bör läsas, så kanske förstår du detta också?
Är inte intresserad av medium, posta konkret fakta, annars kan det va'.

Men det du skriver om att du tror dig förstå detta bra förvånar inte, det kallas Dunning/Kruger-effekten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in