Citat:
Ursprungligen postat av
Realtesto
Hahahahaah är du i förnekelsestadiet?- I dont blame you.
Men nej detta är inga konstigheter alls egentligen. Säg något århundrade som inte haft katastrofer... Senaste riktigt tuffa pandemin i Europa var exakt för 100 år sedan, nu var det dags igen...
Men visst fan känns det surrealistiskt.
Nej det är inte riktigt det som stör mig.
Pandemin för 100 år sedan, som du tar som exempel, går inte riktigt att jämföra. Vården var inte alls lika bra på den tiden och man hade inte alls lika stor kunskap om olika virus då som nu.
Vad som stör mig är att även om dödsandelen är 3,4% som WHO tidigare angett, så borde inte hela världen skita på sig som det gör. I synnerhet när viruset mest tar äldre och sjuka människor.
Varför inte akut bygga stora tillfälliga sjukhus, till en bråkdel av priset av det som världen kommer få betala nu? Sen låter man livet rulla på som vanligt. Ja, brist på vårdpersonal möjligen, men där skulle det kunna finnas möjligheter.
På något sätt får jag inte ihop detta riktigt, och det mycket för att vi kan rentav få ett tredje världskrig här och det är nästan som att "det spelar ingen roll" för länderna, de bara köra på.