2020-03-28, 01:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissBobby
Jag behöver en förklaring. I Sverige sprids inte viruset med luften. Här gäller bara dropp och kontaktsmitta. Vårdpersonalen kan jobba kortärmat, utan andningsmasker, utan visir om den som vårdas inte är bekräftad. Samtidigt så räcker det att tvätta händerna med varmt vatten och tvål för att döda viruset. Ingen handsprit och inga andningsmasker behövs för andra ön de som jobbar inom sjukvården.
Det här är vad FHM har sagt. Varför behöver personal i vården handsprit och andningsmasker ibland men inte hela tiden och varför behöver/hjälper inte samma saker Ulf Andersson som är en vanlig svensk medborgare som försöker undvika smittan?

Min åsikt är att myndigheterna inte har tillräcklig insikt.
Må vara att det är ”riskfritt” att jobba utan handskar, men vilken läkare på en intensivvårdsavdelning har tid att springa och skrubba sig mellan varje patient??
Det måste finnas handskar som går att byta på några sekunder.

Så sjukt och kränkande rent ut sagt mot både vårdpersonal och patienter att både ignorera och förminska deras säkerhet.
Citera
2020-03-28, 01:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hayouel
Naturligtvis är det så. There is no such thing as a free lunch. Det är underligt. Man vet så lite om kineser ändå. Kan inte avgöra riktigt vem jag föredrar att bli dominerad av om man får välja kineserna eller amerikanarna. En sak uppfattar jag so positivt, dock, att kineserna verkar vara mer sakliga och business-minded i sina relationer med andra länder. Det verkar räcka för dem att köpa och sälja, så länge det sker på deras villkor förstås. Amerikanarna, å andra sidan, har den där irriterande egenskapen att pracka på alla sina ”values”. Det verkar kineserna skita i.

Jag är relativt självsäker på att Kina, när läget ges, gärna trycker på politiskt.

Vill bara nämna det att jag vet också att Covid19 har mörkats av Kina, att man suttit på information länge. Även WHO verkar bli anklagade att inte agera i tid / mörklägga i början.

Jag tror inte ett enda land i Europa i dagsläget vågar mopsa upp sig mot Kina. Det kostar för mycket. Är skeptisk att det blir efterföljder förutom handelskrig med USA när man är på benen igen.
Citera
2020-03-28, 01:20
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Skrämmande.. i det landet vill man inte tillhöra 70+ gruppen nu.

Frågan är om det är tillåtet att göra så. Vilket väsen de skulle bli om det är så i Sverige.

Det är tillåtet och så kommer det att bli här med! Triage kallas det och används i krig. Det görs ju i vanlig sjukvård också, fast inte lika utstuderat.

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/sjukhus-kan-tvingas-neka-patienter-vard/

Härlig värld vi lever i.
Citera
2020-03-28, 01:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aktiespekulanten
Hur ligger det till i sverige, speciellt i stockholm?

Är stockholm under lockdown?

Hur går det med mr tegnell ?

Säger han fortfarande att kurvan kommer plattas ner?

Tegnell såg den positiva trenden redan i januari. Enligt honom verkade inte Corona ställa till så värst stora problem för kineserna. Och han såg redan då att smittan med stor sannolikhet inte skulle komma till Sverige. Efter det såg har tidigt trenden att smittan inte skulle sprida sig i det svenska samhället utan bara av personer utifrån. Dock kunde vi svenskar gärna resa ner till södra europa där smittan fanns utan att bli smittade.

Tegnell hr gång på gång upprepat att allt är okej och ingen behöver oroa sig för Corona. Det drabbar bara en och annan efterbliven somalier och gamla rökare med hundra kilos övervikt. Lyssna inte på världshälsoorganisationen och dom ondskefulla kineserna som bara fejkat pandemin för att smutskasta den svenska regeringen pga deras beundransvärda demokratiarbete i den tredje världen. Kurvan i Italien har varit på nedåtgående i två veckor nu. Spanien verkar gå ner jättemycket. Det mesta talar för att det lugnar ner sig fram mot nästa vecka.
Citera
2020-03-28, 01:21
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Intelligentdesign
Så hur ska vi kunna lita på att vaccinen är ofarliga den här gången?
Kineserna kommer inte ha något val, de får chansa, detta kan ta död på hur många som helst.
I Sverige kommer vi vilja få ut det till våra riskgrupper så fort som möjligt men man kommer ändå hinna testa det i betryggande omfattning, vi kommer dra stor nytta av vår taktik då.
Citera
2020-03-28, 01:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
Ja men precis som jag sa så får man ju då jämföra lutningen på det landets inhemska kurva.

Att isolering och karantäner gör skillnad är inget att diskutera om, det förstår väl vem som helst att det omöjligtvis kan sprida sig i samma takt om folk inte får chans att stötta på varandra i samma utsträckning som tidigare.

Detta kanske förklarar det bättre även om det är väldigt förenklade modeller.

https://www.youtube.com/watch?v=gxAaO2rsdIs

Ja att folk distanserar sig och håller sig hemma när de är sjuka minskar smittspridningen, R0. Vad jag är ute efter att att processen för att åstadkomma detta skiljer sig mellan länderna och att Sveriges strategi inte verkar vara sämre än de flesta andra länder.
Citera
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Du är i riskgrupp va? Annars kan du ge bort dina skuddsmasker till vården. Asap.

Nope men jag har föräldrar i riskgrupp som jag tar hand om. Tänker inte riskera deras liv för Abdulla!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det är tillåtet och så kommer det att bli här med! Triage kallas det och används i krig. Det görs ju i vanlig sjukvård också, fast inte lika utstuderat.

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/sjukhus-kan-tvingas-neka-patienter-vard/

Härlig värld vi lever i.
Triagering görs av alla patienter som inkommer till akuten även under normala förhållanden.
Citera
2020-03-28, 01:23
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Svartatjuren
Vad skulle ni doktorer på FB anse vara den rätta metoden just nu för sverige. Varför gör Anders T fel? Vad ska han göra istället och vilka åtgärder ska staten ta? Total lockdown eller fortsätta som vanligt?
Känns som ni inte inser att veta vad som är rätt att göra för att bekämpa viruset. Vi har inte de tillgånger som sydkorea har och hade aldrig kunnat göra som dem gjorde.

Ni som talar för total lockdown ser inte farligheterna med att göra det redan nu. Även fast vi skulle haft total lockdown i början skulle det varit någon stolle utan symptom som bar på viruset och började smittan igen då vi inte vet hur länge det sitter i. Snälla ni kan ha era åsikter men prata inte som ni har svaren på lösning till virusets hemska påverkan på hela världen.

Jag vet inte. Men nuvarande strategi där man förlitar sig på att folk lyssnar och följer rekommendationer verkar väl fungera sådär med. OM folk hade följt det hade det varit en sak...

Men det var ju det där ”om” då. Om folk ändå väljer att åka på skidresor, after skier och påskresor osv. där man smittar varandra, ja då innebär det att många också smittas samtidigt. Om nu många smittas samtidigt borde det leda till att många också sedan kommer behöva sjukvård samtidigt...?

Är det då i slutändan en lyckad strategi? Det är väl många sjukvårdsfall på en gång vi ska undvika?

Sedan när det gäller just honom är jag mer kritisk till vissa uttalanden. Jag tror det har skickat dubbla signaler som bidrar till att vissa inte tar det pä allvar, vilket sabbar hela strategin. Senast igår pratade han ju om att läget var stabilt.

Han har pratat om ”peakar”, att det har varit på väg att vända, han har i flera intervjuer sagt att han själv är helt lugn och han har påstått att svininfluensan var mycket värre och mer befogat att oroa sig över.

Vilka signaler sänder det? Jag gissar då på ”det verkar ju inte alls vara så farligt som vissa säger så varför ska jag stanna hemma” osv. Och vad har man egentligen då för strategi?
Citera
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag har också mask, iofs går jag inte ut så ofta. Men jag känner igen känslan, de kollar på en med en fascinerad skräckblandad blick, en del som de tycker man är modig, andra som om man är pestsmittad. Extra kul är det med klungor av ungdomar som står och tjattrar, det blir tyst.

Staten har ju sagt åt dem att mask inte hjälper, de är får enligt Machiavellis teorier.... på väg till slakt och de vet inte ens om det!

Edit:
Och där uppe i det blå sitter Dr. Mengele a.k.a. Anders Tegnell och ler... "får" tänker han!

Så är det:
"Sent skall syndaren vakna"
Bra jobbat som goda förebilder, stå på er!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Kineserna kommer inte ha något val, de får chansa, detta kan ta död på hur många som helst.
I Sverige kommer vi vilja få ut det till våra riskgrupper så fort som möjligt men man kommer ändå hinna testa det i betryggande omfattning, vi kommer dra stor nytta av vår taktik då.

Trumpeten har sagt att de ska börja med all medesin tillverkning i USA de ligger i kallt krig med kineserna nu, full gas äre!
Citera
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apropos
Triagering görs av alla patienter som inkommer till akuten även under normala förhållanden.

Japp, men inte som i ett krigstillstånd. Det är en jävla skillnad!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in