2020-03-28, 00:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stanislaus
När elva personer dör av corona i ett litet land som Sverige så betyder det att nästan alla svenskar har corona. När tretton personer dör av corona i ett stort land som Tyskland så betyder det att corona hittat till landet och börjat sprida sig. Du kan inte förvänta dig samma tillväxt i dessa disparata situationer. Sverige är nära sitt tak så ökningen i dödstakten saktar in precis som i Italien.

Hastigheten beror på R0. Inte på hur många det är i varje land.
Citera
2020-03-28, 00:42
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av JeffreyEpstein
Spanien kan vända detta, dom tar i med har hård handskarna som sagt.

Sverige är nog kört tyvärr, kommer lätt bli värst drabbat i skandinavien och top 5 i Europa.

minst 100 döda per dag slutet av nästa vecka enligt mina uträkningar
Det är för sent för Spanien. De tar I med hårdhandskarna men det kom för sent. Sen är det ju inte bara social distansering och begränsning av smittan som avgör dödstalen. Det beror ju också på hälsoläget i befolkningen och där gissar jag att Sverige har en fördel.
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
Problemet är ju att regeringen anställt leif och daniel poliser som hellre sitter och twittrar än är ute och gör vad samhället förväntar sig.
Om man har en mesig poliskår som inte klarar av att upprätthålla ordningen i samhället ens i normala fall, så blir ju problemet uppenbart när man ska införa utegångsförbud eller karantän av en region.
Citat:
Ursprungligen postat av awoke11
Jag tippar på en värre utveckling. Sverige blir känt som top 5 hårdast drabbade länder av Corona i Europa.
Smittade kanske. Men dödstalen måste ju inte följa automatiskt. Det beror ju mycket på hälsoläget i befolkningen och tillgången på sjukvård. Men det känns ju inte bra med den här senfärdigheten och handlingsförlamningen hos myndigheterna. Ska utegångsförbud, skolstängningar o dyl få effekt måste det uppenbarligen göras i tid. Det har inte gjorts i Sverige så nu kan vi bara hoppas på det bästa.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
Det har väl ingen som helst relevans när inte värdena är normaliserade?

R0 är den faktor som påverkar lutningen på kurvan. Hur vill du normalisera R0?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Creatur
Fattar fortfarande inte varför lockdown t ex 23/3 skulle vara sämre än 1/4. Borde ju vara effektivare 23/3 givet att spridningen var mindre då?

Jag håller med ur spridningssynpunkt kan knappast en tidig lockdown vara mindre effektiv.
Ekonomiskt kanske det är mer försvarbart att göra det vid ett senare tillfälle.
Citera
2020-03-28, 00:43
Medlem
Vad skulle ni doktorer på FB anse vara den rätta metoden just nu för sverige. Varför gör Anders T fel? Vad ska han göra istället och vilka åtgärder ska staten ta? Total lockdown eller fortsätta som vanligt?
Känns som ni inte inser att veta vad som är rätt att göra för att bekämpa viruset. Vi har inte de tillgånger som sydkorea har och hade aldrig kunnat göra som dem gjorde.

Ni som talar för total lockdown ser inte farligheterna med att göra det redan nu. Även fast vi skulle haft total lockdown i början skulle det varit någon stolle utan symptom som bar på viruset och började smittan igen då vi inte vet hur länge det sitter i. Snälla ni kan ha era åsikter men prata inte som ni har svaren på lösning till virusets hemska påverkan på hela världen.
Citera
2020-03-28, 00:44
Medlem
mrtassles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vasteras
Jag tror inte på "baktanke", det är bara ren skär jävla idioti som möter verkligheten helt plötsligt.
Alla såg det komma
Alla utom FHM kan dom verkligen vara så dumma våra myndigheter.dom har endå följt viruset utveckling dygnet runt sedan december.utvecklingen har inte gått att ta miste på direkt
Citera
2020-03-28, 00:44
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrtassle
Räknar du antal platser? Jag räknar per 1 miljon invånare.står längst till höger
Det är helt irrelevant med dom länderna du nämner
Det var det jag kollade också. Vänta... kan ha kollat fel kolumn (eller läst ditt inlägg fel)...

...antal döda per miljon invånare var det jag såg.

Och ser nu att du skrev 10 döda per miljon invånare och inte på 10:e plats (som om det vore en tävling) som jag läste ditt inlägg.
Senast redigerad av Gusselby 2020-03-28 kl. 00:47.
Citera
2020-03-28, 00:45
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 88g14flashplant
Hur många dödsfall räknar man komma upp i per dag när det blir som värst?

Svårt att säga. Vi vet inte fortfarande om Italien nått taket nu eller när USA kommer göra det.
Citera
2020-03-28, 00:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartatjuren
Vad skulle ni doktorer på FB anse vara den rätta metoden just nu för sverige. Varför gör Anders T fel? Vad ska han göra istället och vilka åtgärder ska staten ta? Total lockdown eller fortsätta som vanligt?
Känns som ni inte inser att veta vad som är rätt att göra för att bekämpa viruset. Vi har inte de tillgånger som sydkorea har och hade aldrig kunnat göra som dem gjorde.

Ni som talar för total lockdown ser inte farligheterna med att göra det redan nu. Även fast vi skulle haft total lockdown i början skulle det varit någon stolle utan symptom som bar på viruset och började smittan igen då vi inte vet hur länge det sitter i. Snälla ni kan ha era åsikter men prata inte som ni har svaren på lösning till virusets hemska påverkan på hela världen.

Med tanke på att Sverige inte har möjlighet att masstesta måste man ta till kraftfulla åtgärder och stänga ned stora delar av samhället.
Citera
2020-03-28, 00:46
Bannlyst
Finns INGEN ny statiskt på dödsfall på ålder som inte är typ 1månad gamla.

Väldigt dåligt.
Citera
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Nä, nu börjar jag bli smått skraj för vad som håller på att hända med världen.

Det här är inte bra alls.... inte det minsta jävla!
Citera
Avstängd
88g14flashplants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Svårt att säga. Vi vet inte fortfarande om Italien nått taket nu eller när USA kommer göra det.
Det finns säkert kalkyler på, som de hemlighåller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in