2020-03-27, 23:24
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prayuth
Du var nog inte ensam om att inte se det här komma. Jag har fortfarande svårt att ta in vad som sker. Det värsta är att samhället verkar totalt oförberett på vad som håller på att hända.

Ja, inget lager, inga planer, ingen övning inför det här inom sjukvården. Likaså inga planer och övning inför det här inom de myndigheter som klivet in vid en pandemi. Och på det en ekonomi som aldrig reflekterat över att en pandemi kan vända upp ner på hela världen och alla börser.

Jag förstår att du och jag inte fattade det här. Men de kunniga, de lärda, de som jobbade med det här. I myndigheterna. Varför såg inte de något?

Nej, jag hoppas verkligen, verkligen att när nästa pandemi kommer (för den kommer), så är samhället, myndigheterna, regeringen och sjukvården mer förberedda och mer samövade. För sanningen är denna: folk kommer att dö för att de som bestämmer i vårt land inte var förberedda.
Citera
2020-03-27, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TooL
Fan lipar ni för? Vi borde bevara isolera gamlingar och köra på som vanligt. Inte värt att krascha samhället för att dom redan sjuka dör ...

Långt ifrån klart ännu vad det här kommer bära med sig. Senast ung kvinna Frankrike avled och inga underliggande sjukdomar. Lungorna lade av bara. Så än vet vi väldigt lite.
Citera
2020-03-27, 23:25
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joh80

FINLAND. Nu är det helt klart att Nyland i Finland isoleras för att stoppa virusspridningen. Riksdagen har under fredagskvällen givit grönt ljus åt regeringens förslag om att isolera regionen, där huvudstaden Helsingfors ligger, från resten av landet. Det rapporterar Svenska Yle. Gränserna kommer att vara stängda fram till den 19 april, men kan komma att hävas tidigare.

Källa: Expressen
Känns alldeles för tidigt, det kommer behöva hålla stängt månadsvis.

Undrar vad bakgrunden är till detta beslutet, Finland har ju agerat ytterst nyktert hittills.
Citera
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
Det är uppenbarligen mängder med döda äldre på äldreboenden som aldrig blir testade och där med inte hamnar i statistiken för covid-19.
Tillförlitliga siffror får du aldrig medan ett utbrott pågår.
Det är först i efterhand som du kan beräkna överdödligheten.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av futuro
Jag tror Sverige inte hade något annat val än att gå den inslagna vägen. Inga test-kit, inga mediciner, ingen skyddsutrustning, få lungmaskiner, få ventilationer, och sist men inte minst – rädsla för upplopp och oro. Så ... det var inte för att vi vet något som ingen annan vet. Det var för att våra förutsättningar var usla. On-demand+nedskärningar inom vård. Vi hade stabsläge redan tidigare. Dålig relation med Kina, som delade ut testkit till andra länder i Europa, men inte till Sverige.

Stabsläge = En samling politiskt tillsatta kukollon som sitter i ett jävla rum.

Tro mig. Jag vet.
Citera
Medlem
Påskfirande stundar så småningom.
Det innebär att Stockholmare med bristande insikt kommer kontaminera Österlen, Gotland och dito liknande resmål.

Ifall avsikt att minska spridning föreligger, borde inte prio 1 vara att isolera Stockholm per omgående?
Det skulle vara ett försök att skona riket mot de med mental funktionsskillnad.

Kanske medelst militära åtgärder?

Släpper man ut dem vore defaitismen total samt oåterkallelig.
Citera
Medlem
Ovcharkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrmoonlights
Det är alldeles, alldeles för sent. Som att montera brandsläckare på ett hus som står i lågor. Varför reagerar alla en månad för sent? Har folk ingen hjärna att tänka med? Om man ser att hela jävla Kina sätts i karantän så borde det väl räcka för att synapserna i hjärnan ska aktiveras?

Hur kan det var för sent någonsin? Lockdown nu och de dom skulle bli sjuka idag blir istället sjuka om nån månad.

Minska trycket.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Browser
Långt ifrån klart ännu vad det här kommer bära med sig. Senast ung kvinna Frankrike avled och inga underliggande sjukdomar. Lungorna lade av bara. Så än vet vi väldigt lite.

Klart att det kommer finnas undantag men jag tror ändå att vi väljer rätt väg.
Citera
2020-03-27, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TooL
Fan lipar ni för? Vi borde bevara isolera gamlingar och köra på som vanligt. Inte värt att krascha samhället för att dom redan sjuka dör ...

Statistik över dödsoffren i Italien.

medelåldern 78 år.

... 29,6 procent kvinnor.

... ingen under 30 år.

.... 39,7 procent mellan 80 och 89 år.

... 8,9 procent över 90 år.

... 35,3 procent mellan 70 och 79 år.

... bara 0,2 procent mellan 30 och 39 år, 1 procent mellan 40 och 49 år, 3,6 procent mellan 50 och 59 år och 11,2 procent mellan 60 och 69 år.

... 97,9 drabbade av en eller fler svåra sjukdomar sedan tidigare.

... snittet för hur antal svåra sjukdomar de hade sedan tidigare 2,7 stycken.

... hade 50,7 procent tre eller fler svåra sjukdomar sedan tidigare, 25,9 procent hade två svåra sjukdomar sedan tidigare och 21,3 procent en svår sjukdom sedan tidigare.

Källa: ISS

Ja dödsoffer... pga de lyckas rädda de som är yngre på IVA. Det är där Sverige kommer skita sig och det är det idioter som du inte förstår.

Kolla statistik på hur olika åldersgrupper hamnar på IVA i stället och sedan väger du in att Svensk sjukvård är så fruktansvärt eftersatt och underdimensionerad så kanske du börjar fatta något.
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
1. Så du tror att majoriteten av de som dött av corona har palliativ vård? Det är bara ren slump menar du att corona slog till nu och dödssiffrorna är STARKT avvikande mot tidigare år eller ens månad, du pratade nyss om "logik" som stöd för ditt resonemang och detta är väl bland det dummaste jag hört.

Var hittar du ordet »majoriteten«? Sedan är det ju inte så att huvuddelen människor dör via palliativ vård.

Citat:
3. Men vad är det du inte förstår? Att man kan konstruera ett resonemang som hänger ihop logiskt är inget som helst bevis på att det resonemanget är korrekt, för att etablera detta behöver du något att bygga det på som kan bli granskad. Det är så den vetenskapliga metoden fungerar.

Det är ju du som inte förstår skillnade mellan brutto och netto. Det räcker ju om det är en person som inte dog i covid-19, men som i den allmänna katastrofen ändå räknas i statistiken för att den smittats. Jag säger bara att de räkna alla med covid-19 som döda i covid-19 oavsett om det är så eller inte.

Citat:
Och till sist nej jag VILL inte att det ska vara det värsta som funnits, och det är det inte heller men hur många pandemier har du upplevt i ditt liv? Hur många epidemier har du upplevt? Har du någonsin hört talas om en epidemi som blivit bekämpad med tafatthet och arrogans så som den svenska regeringen och myndigheter agerar på detta, det enda bra de gjort hittills är begränsningen som kom idag. Men även den är 3 veckor för sen.

Jag har upplevt asiaten och Hongkonginfluensan och det var panik i världen, men sjukvården hade obegränsade reusrser.

Citat:
Utöver det om vi ska prata logik igen, tror du viruset bryr sig det minsta om vad vi skriver på detta forum? Tror du det påverkar dess egenskaper på något sätt?
Utöver det inser du inte att det värsta man kan göra i detta läge är att underestimera en okänd fara?

Inget som skrivs i denna tråd har den minsta betydelse för vad som händer. Det som skrivs bottnar i många olika personers olika bevekelsegrunder. Det enda gemensamma är att vi alla som skriver här lägger jävligt mycket tid på något fullkomligt betydelselöst för vad som faktisk kommer att hända.
Citera
Medlem
Norska strategin just nu: Genomföra masstestningar och se till att de som redan är tillfrisknade och immuna kommer tillbaka till arbetet.
Citera
Medlem
En direkt orsak av Covid19 är ju även det att, med norden som spjutspets, dragit ned på otroligt mycket flyg. Bra för hälsa och miljö!

Att Europa snart är tomt på flyg är imponerande.

Som några skrivit i tråden tidigare så räddar det säkert många liv på sikt. En klen vinst, men ändå något. Kanske hjälper det inte alls.

För en mer ontopic, så verkar Trump nu ändrat attityden något. Bara några dagar sedan kändes det som att han tog det här som en "hoax". Idag aktiverar han den "största industriella mobilisering sedan ww2."

Helt plötsligt ser jag det svenska tillskottet på 300 Respiratorer från Getinge som en piss i Mississippi.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in