2020-03-27, 18:14
Medlem
Vilka omfattas inte av begränsningarna?

• Privata tillställningar, så som fester, företagsevenemang eller begravningar – tillställningar som inte riktas till allmänheten – omfattas inte av förordningen formellt.

• Till den här kategorin hör gym, simhallar, bibliotek, restauranger, skolor, allmänna färdmedel, torg, köpcenter och liknande.

Däremot avser Folkhälsomyndigheten utforma riktlinjer även för dessa typer evenemang, för att minska smittspridningen. Målet är att det begränsade deltagarantalet ska bli en norm som även omfattar arrangemangen som inte omfattas av förbundet (de ovanstående), men exakt hur detta ser ut kommer att bedömas utifrån de enskilda fallen. Faktorer som påverkar är bland annat storlek på lokal och hur tätt ihop personerna vistas.

Källa: Nyhetsbyrån TT

Vilka sammanhang gäller 50 gränsen egentligen? Är det för vi inte ska kunna protestera i ”flock” mot det här experimentet?
Citera
Medlem
SnilleFixs avatar
Italien har inte nått sin peak än....
Citera
Medlem
Aradins avatar
Påven håller tal/bön i Vatikanstaten inför tomt torg. Mäktigt och oerhört starkt att se.
Citera
Medlem
Undras hur katolska kyrkan gör nu till påsk? Brukar vara fullt i kyrkan.
Citera
2020-03-27, 18:15
Medlem
Viejoverdes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Vi har att "se fram emot" 35.000 döda om alla ges adekvat vård. 300.000 kommer att behöva intensivvård.

Italien säger att mörkertalet av döda är stort.
Fonus Malmö söker medarbetare. 3 helt nya fordon kör i skytteltrafik mellan Umas och krematorium. Mörkertalet är stort även här hemma.
Citera
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Labanochapelsinen
Varför åtgärdas inte trängselskatten?

Kan norrländska Inlandskomunner räkna med turister under påsken eller kommer de stå i öde?

Det förstår inte jag heller när många tar bil för att undvika allmänna kommunikationer.

Det är nog mest de orter med öppna backar som kan få besök. Alternativt de turister, med stugor i områdena, som vill fly smittan, men istället tar med den.
Citera
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Nej fan! Siffran är ännu högre. 969 personer har dött i Italien det senaste dygnet:

https://www.repubblica.it/cronaca/2020/03/27/news/coronavirus_dati_italia_protezione_civile-252479840/

Herregud, det kan väl snart inte finnas några äldre människor kvar i de värst drabbade områden. Det är så hemskt.
Citera
Medlem
Borgarbohemens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DinKamrat
Om våra myndigheter kunde vara lite transparenta och redovisa sina modeller, som våra grannländer har gjort, så skulle åtminstone jag känner mer tillit. När de vägrar att göra så, då blir det svårt att inte misstänka att det finns något de försöker dölja.
Jag tycker att regeringen och myndigheterna är väldigt öppna och transparenta. Glöm ej heller den myndighetskultur av öppenhet och folklighet vi har i Sverige.

Jag tror att du ser vad du vill tro på. Spöken som inte finns.
Citera
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinnersten
Var och handlade igår och hade handspriten i fickan.
Spritade av varukorgen, spritade handen mellan varje gång jag tex öppnade en kyl.

Ingen i butiken gjorde någonting liknande.

Det var ju lätt att se scenariot med hemtjänstpersonal som går och handlar på dagen och sen kommer gå på ett kvällspass.

Pang så har man det bland de gamla.

Butiken hade öppet på morgonen för riskgrupper, men när jag var där framåt dagen så kom det ju in Rullatorer.

Ingen spritade händerna ingen hade handskar, ingenting.

De som blir smittade idag kommer ju dö om 2-3 veckor från nu pga luddiga och saktfärdiga rekommendationer.

Hela hanteringen från myndighetshåll är bara så oerhört bisarr.

Nu slår man sig för bröstet och säger att Svenskar är bra på att lyssna på vad myndigheterna säger.
Det är ju exakt det som kommer bli mångas död, just detta.

Ett sånt oerhört folkförakt och psykopatbeteende.

Vi är helt körda, tyvärr. Jag misstänker att sjukvården brakar ihop senast nästa helg. Sen vete fanken vad som händer... Tegnell kommer att ta livet av oss.
Citera
2020-03-27, 18:16
Medlem
obscenitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlbertEnben
De får ingen vård för den går till de som är under 65 och ålder sjunker. Snart är det 50-åringar som får avlivas för att yngre ska få vård.
Ålder och ekonomisk status ska inte påverkas.
Det som i högre grad ska ha betydelse är överlevnadschanserna för den enskilde med vård. Det kan betyda att en yngre person med små chanser till överlevnad kan väljas bort till förmån för en med högre chanser som är äldre.
Citera
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
969 döda i Italien

Italien närmar sig snabbt punkten där man har dubbelt så många döda per dygn, som man normalt har av all dödlighet i landet av andra orsaker.

Min beräkning för Italien är att dödligheten kommer att toppa på ca 5 ggr landets normala dödlighet, under sista veckan av april.
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Vi är helt körda, tyvärr. Jag misstänker att sjukvården brakar ihop senast nästa helg. Sen vete fanken vad som händer... Tegnell kommer att ta livet av oss.

Filmen med den spanske läkaren som länkades tidigare i tråden var hemsk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in