Citat:
Ursprungligen postat av
Mogna-Meloner
Ja, det här är som en mix av spanska sjukan och den stora depressionen 1930. Något som kommer att skrivas massvis av böcker om, göras otaliga dokumentärer om samt redovisas i en en hel del forskningsrapporter. Det kommer att studeras nu och långt framöver. och jag hoppas man lär sig något av detta.
Nej, jag anade inget när det nya året började. Och även om jag i början av mars förstod att vi skulle drabbas, fattade jag inte att det skulle påverka alla i landet på något sätt och vår ekonomi ställas på ändan. Nej, inte bara vår ekonomi utan hela världen.
Så sant!
Något som också kommer att diskuteras är det som diskuteras här och runt om i världen. Var det rätt metod som man använde mot viruset?
Påminner mig om diskussionen, som ännu inte är klar, om hur olika länder förhöll sig till en annan fiende, de ockuperande tyskarna, under andra världskriget. Skulle man göra aktivt civilt vapenmotstånd inom länderna eller inte. Olika förhållningssätt i olika länder. Kraftiga inre motsättningar. Men så här i efterhand var nog den militära betydelsen av inre motstånd marginell. Men hade en positiv moraliska betydelsen.
Vi vet idag inte perspektiv nog att veta vilken metod som är rätt för att bäst hindra virusets framfart.
Vår åsikter är föga mer än mer eller mindre kvalificerade gissningar.