2020-03-27, 23:22
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Ja, det här är som en mix av spanska sjukan och den stora depressionen 1930. Något som kommer att skrivas massvis av böcker om, göras otaliga dokumentärer om samt redovisas i en en hel del forskningsrapporter. Det kommer att studeras nu och långt framöver. och jag hoppas man lär sig något av detta.

Nej, jag anade inget när det nya året började. Och även om jag i början av mars förstod att vi skulle drabbas, fattade jag inte att det skulle påverka alla i landet på något sätt och vår ekonomi ställas på ändan. Nej, inte bara vår ekonomi utan hela världen.

Så sant!

Något som också kommer att diskuteras är det som diskuteras här och runt om i världen. Var det rätt metod som man använde mot viruset?

Påminner mig om diskussionen, som ännu inte är klar, om hur olika länder förhöll sig till en annan fiende, de ockuperande tyskarna, under andra världskriget. Skulle man göra aktivt civilt vapenmotstånd inom länderna eller inte. Olika förhållningssätt i olika länder. Kraftiga inre motsättningar. Men så här i efterhand var nog den militära betydelsen av inre motstånd marginell. Men hade en positiv moraliska betydelsen.

Vi vet idag inte perspektiv nog att veta vilken metod som är rätt för att bäst hindra virusets framfart.
Vår åsikter är föga mer än mer eller mindre kvalificerade gissningar.
Citera
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brigade
Live tv från Bergamo killen där säger 1-5 gånger mer döda än vad dom säger. Kan det stämma?
Ja, nummer är ju svårt att säga, men att det är fler än vad statistiken säger verkar alla där vara överens om. Knappast prio att åka och samla upp döda och testa dem i städer som Bergamo, Brescia och Cremona just nu, av förklarliga skäl.
Citera
Medlem
sannes avatar
- He´s constantly tripping , "Trump".

Jag vet inte vad jag ska tycka om han .....

https://www.youtube.com/watch?v=Vck3reyFEz0&feature=youtu.be
Citera
Medlem
På NRK1 just nu:
Leverans av 6,4 miljoner munskydd har ankommit till Oslo från Kina.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brigade
Live tv från Bergamo killen där säger 1-5 gånger mer döda än vad dom säger. Kan det stämma?

Det är uppenbarligen mängder med döda äldre på äldreboenden som aldrig blir testade och där med inte hamnar i statistiken för covid-19.

https://www.reuters.com/article/us-health-coronavirus-italy-homes-insigh/uncounted-among-coronavirus-victims-deaths-sweep-through-italys-nursing-homes-idUSKBN2152V0?fbclid=I wAR0Xtjq2uvlLPRRYZGdTxMWrchNaYxmnwUrmlyyux2rCWw5fN O1pW-cWD58
Citera
Medlem
Fan lipar ni för? Vi borde bevara isolera gamlingar och köra på som vanligt. Inte värt att krascha samhället för att dom redan sjuka dör ...

Statistik över dödsoffren i Italien.

medelåldern 78 år.

... 29,6 procent kvinnor.

... ingen under 30 år.

.... 39,7 procent mellan 80 och 89 år.

... 8,9 procent över 90 år.

... 35,3 procent mellan 70 och 79 år.

... bara 0,2 procent mellan 30 och 39 år, 1 procent mellan 40 och 49 år, 3,6 procent mellan 50 och 59 år och 11,2 procent mellan 60 och 69 år.

... 97,9 drabbade av en eller fler svåra sjukdomar sedan tidigare.

... snittet för hur antal svåra sjukdomar de hade sedan tidigare 2,7 stycken.

... hade 50,7 procent tre eller fler svåra sjukdomar sedan tidigare, 25,9 procent hade två svåra sjukdomar sedan tidigare och 21,3 procent en svår sjukdom sedan tidigare.

Källa: ISS
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Franco
Rikta istället frågan till de ansvariga politikerna som lät oss i Europa bli invaderade av MENA! Det är allmänt vedertaget att Coronaviruset är mer utbrett i just dessa länder.

Mena har inte tagit hit corona viruset det har italienresenärer och iranresenärer gjort. Kinesiska turister och öterrikeresenärer. Det är allmänt lögn att det är mer utbrett i mena som fick virussmittade betydligt senare än Europa. Hur fan står det till egentligen i centralen`?
Citera
2020-03-27, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hahahohoyrsovane
Fler med blodgrupp A blir sjuka för att flest har blodgrupp A.

Inte i Kina, där är 0 vanligast enligt Wikipedia.

Tror studien om Covid 19 och blodgrupper kom från Kina.
Citera
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Franco
Rikta istället frågan till de ansvariga politikerna som lät oss i Europa bli invaderade av MENA! Det är allmänt vedertaget att Coronaviruset är mer utbrett i just dessa länder.

Hur tänker du nu...?
Citera
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fiskoega
Munskydd är suveränt och jag hoppas nu att svenskarna förstår det efter den här pandemin.
Om svenskarna haft för vana att alltid använda munskydd när de lämnar sin bostad, så hade det varit hur bra som helst. Men nyttan av dessa munskydd är ändå magnituder mindre än nyttan av samma skydd använt vid patientvård.
Citera
2020-03-27, 23:24
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bulletproofsoul
Jag börjar luta åt att detta är ett Stockholmsproblem huvudsakligen. Besökte Uppsala innerstad idag för att uträtta lite ärenden. Väldigt lite folk. Många affärer och restauranger stängda. En hel del med munskydd på sig. Många butiksbiträden med munskydd och handskar. Folk höll avstånd i butikerna. Lugnt och organiserat. Om resten av Sverige "slapp" Stockholm mentalitet så skulle nuvarande regler räcka bra.

Min vän från Litauen talade om att hon sett nyhetsinslag på Litauisk TV igår kväll om öppna restauranger i Stockholm och hur svensken sorglöst fortsätter att leva som vanligt till reporterns bestörtning.
Jag har varit i en annan del av landet och har också märkt av att de varit mindre folk ute, speciellt mitt på dagen. Långt ifrån tomt men klart mindre.
De som syns mest är stockholmare på genomresa. Syns i långa vägar med sina takboxar och stress i affärerna.

Ja de pratas en hel del om Sverige i utländska tv-kanaler. Dom flesta är väldigt kritiska till vår befolknings nonchalans och regeringens milda agerande.
Hörde bla att dom i finsk tv var uppriktigt oroade över hur utvecklingen skulle bli i Sverige.
Citera
2020-03-27, 23:24
Bannlyst
Bill Gates föreslår 6-10 veckors total lockdown av staterna...

Han vill kopiera kineserna rakt av.

https://edition.cnn.com/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in