2020-03-27, 23:04
Medlem
Aggkakas avatar
Ny data från Italien, medelålder 78 på döda, 98% hade minst en svår sjukdom i grunden, tack och hej.

https://www.expressen.se/nyheter/de-har-dott-i-italien-alder--kon--tidigare-sjukdomar/
Citera
2020-03-27, 23:04
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amazing-Grace
Herregud, det kan väl snart inte finnas några äldre människor kvar i de värst drabbade områden. Det är så hemskt.

Glöm inte att mörkertalet är stort. Den totala överdödligheten i de drabbade områdena är mycket större än den som beror på konstaterad sjukdom.
Citera
2020-03-27, 23:05
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fluffypuffy
Men, är du trög?
Antalet döda totalt varje dag är i princip exakt samma som samma datum förra året.
Skillnaden i år är att dödsfallen stämplas med Covid.
Kan du inte se, och förstå?

Om du inte begriper exponentiella förlopp vet jag inte hur jag ska förklara dom för dig.

Tänk två personer som ska ta ketchup på korven. Den ena sitter och aktivt klämmer på en sån där liten påse som hen rivit av ett hörn av. Den andra sitter och skakar en stor klassisk glasflaska upp och ner. Just i detta ögonblick har person 1 gjort en fin jämn sträng på halva korven, medan person två inte fått ut ett enda dugg. Vem av dessa tror du kommer få för mycket ketchup på både korven och golvet, inom en minut? Att enbart stirra sig blind på absoluta nulägessiffror kan vara vilseledande.
Citera
2020-03-27, 23:05
Medlem
Det kommer inte att bli ett stort problem heller, några kommer att dö, folk kommer att bli arbetslösa, sedan är det tillbaka till Mello, Skavlan, gängskjutningar och gnäll mellan Jöken partierna och SD,Kd och Moderaterna.

De ekonomiska efterverkningarna kommer att bli större än viruset.
Citera
2020-03-27, 23:06
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
President Trump deklarerar just nu krigstillstånd i USA, och beordrar därmed i enlighet med den akten att General Motors (GM) i Detroit ska ställa om sin produktion och producera respiratorer istället för bilar.

Just nu live på CNN.
Citera
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av belf
Tegnell säger ju att man inte smittar som symptomfri och kan gå till jobbet och trängas på bussen som vanligt så länge inga symptom visat sig. Har han ändrat sig igen om detta också?
Det må han ha sagt. Men den som upplever sig vara symptomfri kan mycket väl tala engagerat och då smitta sin samtalspartner, och vederbörande kan mycket väl hosta till och ändå uppleva sig vara symptomfri. Vi känner nog alla rökare som hostar då och då.
Citera
Medlem
Citat:
Tegnell säger ju att man inte smittar som symptomfri och kan gå till jobbet och trängas på bussen som vanligt så länge inga symptom visat sig. Har han ändrat sig igen om detta också?
Han sa att man inte smittar sista timmarna eller kanske ett dygn innan faktiska symptom (normalt) inträder. Därefter smittar man nog även med svaga symptom, tror jag.
Citera
2020-03-27, 23:07
Medlem
Aggkakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klonky
Det kommer inte att bli ett stort problem heller, några kommer att dö, folk kommer att bli arbetslösa, sedan är det tillbaka till Mello, Skavlan, gängskjutningar och gnäll mellan Jöken partierna och SD,Kd och Moderaterna.

De ekonomiska efterverkningarna kommer att bli större än viruset.

Haha, jag är så sugen på att höra om något annat än Corona nu att den vanliga svenska debatten känns lockande
Citera
2020-03-27, 23:08
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
De har ju köpcentra i överflöd.

Ok sant med USA.

Själv njuter jag faktiskt just nu som norrlänning i trafiken (dock inte i tomma Sverigegallerior). 1 mil med bil tar nästan som det alltid gör i Norrland 6 minuter, numera i storstan
Citera
2020-03-27, 23:10
Avslutad
Citat:
95% symptomfria?
95% smittar alltså inte eller blir sjuka utan blir bara resistenta? Det låter ju som moder Theresa har reinkarnerats som coronaviruset.
Om detta hade stämt, varför ens göra vaccin. Låter som att viruset i sig själv är som en vaccin i så fall. Men tyvärr är det säker galet fel...
Citera
Medlem
Vasterass avatar
Jag har inte varit med i debatten på länge men jag har följt smittan ända sedan den först dök upp i Kina.
Det har gått fort och det accelererar, tror ni på regeringen i att detta är på väg att gå emot sitt slut?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TimmieStark
Personer med blodgrupp 0 tacklar viruset bättre än personer med blodgrupp A har man ju läst.

Hur är det med blodgrupp AB?
Räknas den till blodgrupp A?

Fler med blodgrupp A blir sjuka för att flest har blodgrupp A.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in