2020-03-27, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Du missar det självklara. En person som ligger för döden kan bli smittad utan att viruset hinner utvecklas eftersom patienten dog i sin redan befintliga sjukdom.

Se ovan.

Det behövs inga källor om du läser det jag skrev.

Fan det är som om ni vill att viruset ska vara det värsta som funnits någonsin och kämpar på med alla till buds stående medel för att beskriva dess dödlighet.

Men vi behöver inte diskutera vidare. Vi ser olika på saken.

1. Så du tror att majoriteten av de som dött av corona har palliativ vård? Det är bara ren slump menar du att corona slog till nu och dödssiffrorna är STARKT avvikande mot tidigare år eller ens månad, du pratade nyss om "logik" som stöd för ditt resonemang och detta är väl bland det dummaste jag hört.

2. Se ovan

3. Men vad är det du inte förstår? Att man kan konstruera ett resonemang som hänger ihop logiskt är inget som helst bevis på att det resonemanget är korrekt, för att etablera detta behöver du något att bygga det på som kan bli granskad. Det är så den vetenskapliga metoden fungerar.

Och till sist nej jag VILL inte att det ska vara det värsta som funnits, och det är det inte heller men hur många pandemier har du upplevt i ditt liv? Hur många epidemier har du upplevt? Har du någonsin hört talas om en epidemi som blivit bekämpad med tafatthet och arrogans så som den svenska regeringen och myndigheter agerar på detta, det enda bra de gjort hittills är begränsningen som kom idag. Men även den är 3 veckor för sen.

Utöver det om vi ska prata logik igen, tror du viruset bryr sig det minsta om vad vi skriver på detta forum? Tror du det påverkar dess egenskaper på något sätt?
Utöver det inser du inte att det värsta man kan göra i detta läge är att underestimera en okänd fara?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det kommer att bli samma här. Hade man följt våra grannländers beslut och gjort lockdown så kanske vi hade klarat oss. Nu är det kört, vi gör en Italien pga en psyksjuk kapten. Hans svans här på flashback kommer att sätta skiten i halsen och krypa ut med svansen mellan benen.

Han ser inte problemen, kan bara beklaga.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DickeFix
Mortaliteten verkar enligt kinesisk statistik ligga på drygt 4% av diagnostiserade fall inklusive Wuhan där sjukvården överbelastades. Breda tester på Island och i Sydkorea visar att ca 50% får så milda symtom att de inte söker sjukvård. Om man tar detta med i beräkningen kan dödligheten fortfarande vara så hög som 2%. Om 50% av Sveriges befolkning kommer bli smittad så talar vi runt 90 000 som kommer tvingas dö en mycket kvalfull död.
Jag tycker att alla borde lämna Kinas siffror en stund, och se till andra länder, eftersom det är mycket frågetecken kring vad som faktiskt stämmer.

Jag har för mig att Islands slumptestning visade ett avsevärt större mörkertal än 50%. Anders Tegnell pratade senast idag om att 95% (minns jag rätt?) eller liknande är symptomfria.
Citera
2020-03-27, 22:55
Medlem
Akut LOOKDOWN NU av Stockholm skulle minska smittspridningen i övriga delar av Sverige.

Det är nu enligt Coronakartan 105 dödsfall och 763 personer som vårdas på sjukhus.
Av dessa är det i Stockholm 60 dödsfall och 450 personer som vårdas på sjukhus.

Eftersom det tyvärr finns många personer i Sverige som inte förstår hur allvarligt detta är och rör sig i samhället på samma sätt som innan smittspridningen av coronaviruset startade, så behövs det en LOCKDOWN för att minska smittspridningen.
Citera
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
Som man misstar sig:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset

Trodde inte det skulle sprida sig så snabbt där. Med tanke på knappt nån lokaltrafik eller trottoarer. Bara bilar.
Finns hissar, tunnelbanor, rulltrappor, kontorsmöten, sportevenemang, släktträffar och så vidare.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Big-Daddy
Överlag är folk i Sverige naiva idioter. De är invallade får med noll tankekapacitet och arrogant hybris och ego är vad som kännetecknar dessa spån.

Är många 60/70/80 talister i Sverige som har gått in i stenhård social karantän. Kanske 70 procent. På mitt kontorsråttejobb kör vi nu 2 dagar hemma/2 dagar på jobb.

Vi har delat upp oss i två grupper så vi kommer aldrig träffa den andra gruppen innan detta skit är över.

//2 m social distance defines our existens
Citera
2020-03-27, 22:56
Medlem
Kid-Stardusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Så du tillhör den ligan, bagatelliseraligan.

Det där var väl ändå inte att bagatellisera? Nån ljusglimt kan väl ändå få nämnas i kolmörkret.
Citera
Medlem
Som jag kan se så har antalet döda per dag nu nått nytt rekord. +919...stämmer det?

Imorgon så kommer man förmodligen passera 10.000 döda.
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
Som man misstar sig:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset

Trodde inte det skulle sprida sig så snabbt där. Med tanke på knappt nån lokaltrafik eller trottoarer. Bara bilar.

De har ju köpcentra i överflöd.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aktiespekulanten
kassörskan hade handskar på sig. Men skyddade inte mun eller ögon lol.

Plasthandskar ja.. man kan alltså inte få viruset på dom. Eller? Annars är det inget skäl att använda dom.
Citera
2020-03-27, 22:57
Medlem
Nu uppdaterade platz.se corona till 105 avlidna personer och då anges på sajten att det är 28 nya som har tillkommit sedan igår. Ökningstakten på smittade ligger på 214 personer men Ni vet ju alla att detta bara är testade, sådana som bedömts så sjuka så dom behöver testas.

28 personer är mycket på ett dygn, det var inte länge sedan det låg på ökningstakten 10 per dygn. Men kurvan är inte så väldigt brant uppåt vad jag kan se. Det är min bedömning. Det kan snart plana ut,
Citera
2020-03-27, 22:57
Medlem
Prayuths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fiskoega
Måhända men vad gäller folkhälsa har vi alltid legat bra till i modern tid.

Sverige lever på gamla meriter. Vi har nu över en halv miljon människor som bor i det här landet som kommer från platser där folkhälsa knappt existerar som koncept.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in