2020-03-27, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Långt från perfekt är det väl nästan alltid dock. Däremot kan man tolka det som att chansen (eller risken) att det går mer upp än ned är högre sett på en ytterligare veckas perspektiv.

Det blir intressant att se hur det utspelar sig nästa vecka.

Jag skulle nog säga att botten såg vi i måndags. Sannolikheten att det ska störtdyka igen är låg.

Penning- och finanspolitiskt har USA gjort mycket. Antalet dödsfall i många av de värst drabbade länderna i Europa ökar inte exponentiellt eller ens linjärt längre.

Italien, Frankrike, Spanien och Storbrittanien kommer antagligen avsluta sina drastiska åtgärder inom en månad.
Citera
2020-03-27, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gultkort
Det känns som folk inte förstått allvaret med viruset. Obegripligt hur börsen kunde gå upp så mycket förra veckan. Rimligt tänkande bör vara att vi är i starten av viruset och att börsen kommer ta emot mycket mer stryk kommande månaderna.

Har 200k redo på mitt Avanza konto. Men tar nog minst en månad till innan jag börjar överväga ge mig in börsen igen.

Om en månad ligger s&p 500 på > 2800. Du missade botten i måndags.
Citera
2020-03-27, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Långt från perfekt är det väl nästan alltid dock. Däremot kan man tolka det som att chansen (eller risken) att det går mer upp än ned är högre sett på en ytterligare veckas perspektiv.

Det blir intressant att se hur det utspelar sig nästa vecka.

Sant. Skolboksexempel är just det.

Den Pipe Bottom som signalerade vändningen efter finanskrisen var kanske lite mer återhållsam på +sidan men hade även den rätt långa svansar.

Ska bli mycket intressant att se hur detta tolkas. Rent spontant är det väldigt bullish.
Citera
2020-03-27, 22:19
Medlem
Citat:
Det känns som folk inte förstått allvaret med viruset. Obegripligt hur börsen kunde gå upp så mycket förra veckan. Rimligt tänkande bör vara att vi är i starten av viruset och att börsen kommer ta emot mycket mer stryk kommande månaderna.

Har 200k redo på mitt Avanza konto. Men tar nog minst en månad till innan jag börjar överväga ge mig in börsen igen.

I tisdags sa Tobbe Rosén att han tidigare varit inställd på djupare nedställ efter rekyler upp men hade då börjat tvivla eftersom alla är inställda på precis det och det sällan blir som alla tror. Därför började han överväga att de kanske blir ett V, dvs. en snabb och kraftig uppgång efter detta ras vi sett.

Den som vill kan lyssna på hans resonemang och analys här:
https://www.youtube.com/watch?v=LqYtSSHDjMQ
Citera
2020-03-27, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Koshar1
Om en månad ligger s&p 500 på > 2800. Du missade botten i måndags.

Och hur ska det till? Corona bara trollas bort över en dag och alla företag når topproduktion och blir överrösta med beställningar av glädjande människor?

Även om mycket av värdet av en aktie baseras på förväntningar så förstår nog dom flesta att man inte kan förvänta sig så mycket dom kommande månaderna.
Citera
2020-03-27, 22:24
Medlem
Citat:
Och hur ska det till? Corona bara trollas bort över en dag och alla företag når topproduktion och blir överrösta med beställningar av glädjande människor?

Även om mycket av värdet av en aktie baseras på förväntningar så förstår nog dom flesta att man inte kan förvänta sig så mycket dom kommande månaderna.

De som förstår sig på börsen tror inte att det är förväntningarna på de närmaste månaderna som styr priset.
Citera
2020-03-27, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flekstor
De som förstår sig på börsen tror inte att det är förväntningarna på de närmaste månaderna som styr priset.

Vad är det som kommer att styra priset då?
Citera
2020-03-27, 22:27
Medlem
Londons avatar
Citat:
Fortfarande har jag inget ansvar för det X skrev så varför använder du det emot mig, förstår du inte det absurda i detta?

Jag har tvärtom skrivit exakt det du skriver men du fattar inte det.

Suck. Har aldrig påstått att du har något ansvar för vad någon annan skriver.

Du argumenterade emot ”Y” och kallar denne en idiot för att den inte håller med ”X” (Lund no-go ish). Du var den sista som kommenterade sakfrågan (gällande om något nu är billigare än någonsin på fem år bara för att priset är det) och därför citerade jag dig. ”Y” har i min mening helt rätt i sin argumentation.

Vill du diskutera detta vidare får du gärna skicka ett PM.

OnT för alla andra; om börsen är billigare nu än vid årsskiftet finns det få som kan svara på. Jag är fortsatt likvid och tror att kurserna under Q2 kommer vara lägre än nu.
Citera
2020-03-27, 22:27
Medlem
Citat:

Det största tappet på kortast tid i den amerikanska börsens historia och du förväntar dig att uppgången ska ta flera år?

Uppgången har redan startat, den kommer successivt gå upp.

Tror du Trump kommer acceptera att börsen står lägre än vad den var innan han tillträdde? Han har förlorat valet då. Han kommer göra allt i sin makt för att få dow över 25 000.
Citera
2020-03-27, 22:31
Medlem
Citat:
Vad är det som kommer att styra priset då?

Förändrade förväntningar om framtiden styr förändringarna av priset.

Exempel: om förväntningarna för en vecka sedan var att det kommer gå riktigt jäkla pissdåligt och förväntningarna förändras så att man nu tror att det bara kommer gå pissdåligt, då stiger priset.
Citera
2020-03-27, 22:39
Medlem
Londons avatar
Citat:
Nu är det ju du som tjafsar om saker du har missförstått totalt, så det är väl du som får skicka PM om du vill att jag förklarar för dig. Men det har jag redan gjort och citerat mig själv där jag redogör för exakt samma uppfattning som du har. Ändå fattar du inte så det går nog inte att hjälpa dig mer. Ska vi säga så?

Något kan alltså vara dyrare än ATH. Då säger vi så.
Citera
2020-03-27, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Koshar1
Det största tappet på kortast tid i den amerikanska börsens historia och du förväntar dig att uppgången ska ta flera år?

Uppgången har redan startat, den kommer successivt gå upp.

Tror du Trump kommer acceptera att börsen står lägre än vad den var innan han tillträdde? Han har förlorat valet då. Han kommer göra allt i sin makt för att få dow över 25 000.

Självklart kommer det bli en uppgång i framtiden. Men nu pratar vi om att investera i dagsläget. Trump kan göra vad han vill, men han kan inte tvinga människor gå ut och spendera pengar. När människor förstår allvaret kommer dom automatiskt bli mer försiktiga och stanna hemma frivilligt. Just nu har företagen iallafall ett krispaket att luta sig tillbaka på. Men när Trump öppnar kommer det antagligen vara slut på det, samtidigt kommer människor spendera mycket mindre, och här börjar den riktiga smällen för företagen.

Men det är bara spekulationer, framtiden får avgöra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in