2020-03-27, 22:19
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
Varför har jag helt plötsligt skyldighet att visa något för dig? Jag har frågat dig 3 gånger nu om en källa och du har ingen utan hänvisar bara till "tidigare diskussioner" och "logik". Det är inga källor.

Men eftersom jag ska föregå med gott exempel i stället för att sprida rykten som du håller på med.
Så här var så god.

https://www.reuters.com/article/us-health-coronavirus-italy-homes-insigh/uncounted-among-coronavirus-victims-deaths-sweep-through-italys-nursing-homes-idUSKBN2152V0

Du har naturligtvis ingen skyldighet. Jag sprider inga rykten. Det är väldigt enkelt att förstå. De räknar dödsfall direkt och hinner inte obducera fram den egentliga dödsorsaken. Förstår inte varför det skulle vara så märkligt. De räknar alltså varje person som dör med covid-19 som en person död i covid-19. Eftersom en mycket hög andel redan var svårt sjuka så är det ju i de flesta fall inte viruset enskilt som orsakat dessa personers död. Det blir med andra ord inte korrekt att utgå från dessa siffror för att se hur dödligt covid-19 är.

Sedan kan man naturligtvis föra frågan ännu längre ut och säga att allt som händer nu är direkt, indirekt eller avlägset kopplat till covid-19. Givetvis kommer det att dö personer som har cancer och inte får vård, då vården är överbelastad, utan att personer själva har covid-19

I din länk står det inledningsvis:

Citat:
...where dozens of patients a day are dying untested for the virus, suggests the real total may be higher.

Kan vara högre är ju inte synonymt med väldigt många fler. Det var ju det där med att inte sprida saltad information.
Senast redigerad av HerrGickhan 2020-03-27 kl. 22:26.
Citera
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Kollade på Aktuellt klockan 21 ikväll. Det är tydligt att vi nu förbereds på att helt extrema tider ska komma under april och första halvan av maj. Gud bevare oss alla. Dio ci benedica tutti.

Vi kommer att se tillbaka på andra kvartalet 2020 i hundra år framöver. Kanske hundratals år framöver. Mina vänner, det vi står inför är helt avgörande.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Viejoverde
Jag hör dig här. Han är inte medietränad för fem öre, en riktig Excell kille som gör rätt i att hålla sig ifrån patienter. Men, som du också beskriver det, utveckla tankarna och ha lite mer transparens. Alla är inte " bönder" och även vi bönder behöver känna att vi är informerade. Alla medborgare i ett land har rätt till allmän info i krislägen, detta missar doktor Tengell som så många av hans kollegor, då de på något märkligt vis står lite " över" oss andra, dödliga, vad avser kunskap om medicin och hälsa. Önskar mer ödmjukhet generellt från den yrkeskåren,( troligt..) Vi har alla rätt att förvänta oss uppdaterade data och kunskap förmedlad via skattefinansierade medier, för att själva fatta väl underbyggda beslut, detta måste förbättras.

Jo, det vore klädsamt, om våra myndigheter slutade betrakta oss som idioter...
Citera
Medlem
belfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Ja, du har rätt då FHM tydligen konfirmerat detta genom DN.

Här med gör jag därför en offentlig pudel:
Jag har hävdat att FHM kommer med pålitliga siffror. Jag hade fel. Den här beräkningen är uppåt väggarna.
Möjligen har vi bara kapacitet att intensivvårda 5000 patienter under en period på 6 månader, men många fler kommer förstås att ha behovet.
Vad räknar du med för vårdbehov i veckor per patient?
Citera
2020-03-27, 22:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kid-Stardust
De ljuger väl. Idag stängde de biograferna igen. Kanske går det inte så bra ändå.

Mm...men då borde det finnas 25000 LiveLeak videos som stödjer att det finns döda på gatorna.

Jag har iaf ej sett dom...Ryssarna samma sak.

Kan det vara så att smittan blir lindrigare när man kväser den tidigt "Asian stylee/regimstylee"?

Istället för att se LiveLeak från Brooklyn ikväll.
Senast redigerad av antisocial666 2020-03-27 kl. 22:24.
Citera
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regicide86
Hmm tyckte tegnell sa att vi inte följde de kritiska länderna 😳
Jag var på arbetet och kunde inte lyssna på honom. Och har skippat svenska nyheter ikväll. (Lyssnar just nu på franska.) Har absolut ingen aning om vad Tegnell kan ha sagt idag.
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Kollade på Aktuellt klockan 21 ikväll. Det är tydligt att vi nu förbereds på att helt extrema tider ska komma under april och första halvan av maj. Gud bevare oss alla. Dio ci benedica tutti.

Vi kommer att se tillbaka på andra kvartalet 2020 i hundra år framöver. Kanske hundratals år framöver. Mina vänner, det vi står inför är helt avgörande.

Helt avgörande [för vad] eller helt avgrundande [för gott]?
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av infidel
De kinesiska siffrorna är kraftigt underdrivna. Under utbrottet i Wuhan eldade man uppskattningsvis upp cirka 2000 coronadöda om dagen och man hann ändå inte med att döda upp alla som dog, så när det var som värst så borde uppemot 10 000 dött om dagen och blivit liggandes i sina avspärrade bostäder. Kineserna körde dit 40 mobila krematorieugnar för att kunna beta av högarna med lik.

Å det har du linkar på?
Citera
2020-03-27, 22:21
Medlem
Oldberrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen

Våra val idag kommer stå i historieböckerna för lång tid framöver. Detta är en mycket speciell tid
Citera
Medlem
Citat:
"Nye retningslinjer ved Ahus: Vil hindre at corona-pasienter lider.
Pasienter som dør av corona-viruset, responderer ikke like godt på vanlig smertelindring i livets sluttfase"

"tilstanden til disse pasientene endrer seg svært raskt, og at den siste tiden kan være preget av tungpust, angst og respirasjonssvikt."

Hovedbudskapet i de nye retningslinjene er å gi tidligere, og høyere doser av medisiner enn det som er vanlig ved palliativ behandling.

I retningslinjene står det at pasienter må slippe å oppleve en følelse av å bli kvelt i våken tilstand, slik den siste fasen er blitt beskrevet i rapporter fra andre land. Poenget med å gi høyere doser, er å hindre dette."
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/0nArdA/nye-retningslinjer-ved-ahus-vil-hindre-at-corona-pasienter-lider
.

Citat:
"Line Nilsens far var kreftsyk og coronasmittet. Søndag døde han på Akershus universitetssykehus."

"– Han kjempet og kjempet imot. Det var forferdelig å se på hvordan kroppen hans kjempet for å få puste. Jeg unner ikke noe menneske å måtte kjempe den kampen pappa gjorde. Jeg håper ingen får oppleve det samme, sier Line Nilsen til VG."
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/8mAl4d/line-mistet-faren-73-til-corona-han-kjempet-og-kjempet

Senast redigerad av POlROT 2020-03-27 kl. 22:37.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av defenseur
Jag var på arbetet och kunde inte lyssna på honom. Och har skippat svenska nyheter ikväll. (Lyssnar just nu på franska.) Har absolut ingen aning om vad Tegnell kan ha sagt idag.

Du verkar inte missat något ”kurvan visar att vi planar ut och inte följer de mest kritiska” ungefär.

Vad säger de franska? Kanske lite mindre pk och närmre verkligheten?
Citera
2020-03-27, 22:22
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grumpyoldfart
Jo, det vore klädsamt, om våra myndigheter slutade betrakta oss som idioter...
Vem vet? Våra myndigheter kanske tittar på flashback eller facebook. Då blir det lätt att betrakta oss som idioter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in