2020-03-27, 21:15
Medlem
105 döda just nu

Enligt tysk statistik dör 0,5%

Det tar 4v att dö

Det ger 21 000 smittade 27 april

7 dagar per dubbling av döda i SE

Det ger 336 000 smittade idag

672 000 nästa fredag

3 360 Dödsfall nästa vecka

Känns overkligt

Men siffrorna stämmer

RIP alla med 85% belåning
Citera
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blueberrycake
Spansk läkare i videoklipp:
"Mitt meddelande till Regeringen - ni agerade för sent. Ni bär ansvaret för den kris vi nu ser....//... Det ni nu låter ske kan bara beskrivas med ett ord; folkmord. Ni kommer att ställas till svars för det i sinom tid."
https://www.youtube.com/watch?v=bWFr6khY2U4
Finns inget där.
Men naturligtvis måste det vara statens fel, kanske till och med Tengele som var skyldig till Spanien med!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Tegnell har en teori om detta:

"Det låter rimligt att lungsjukdomar ger en ökad risk eftersom viruset sätter sig på lungorna, men om vi tar högt blodtryck eller diabetes till exempel, varför är det riskfaktorer?

– Jag har också svårt att förstå det, framförallt är det en kinesisk studie som pekar på det. En teori är att diabetiker där inte har samma bra behandling som här i väst och vi vet att diabetiker som inte har en välinställd sjukdom är infektionskänsliga. Jag tror att vi kommer landa i att de som har välbehandlade underliggande sjukdomar nog inte kommer ha jättestora risker, säger Anders Tegnell."

Tegnell menar alltså att man inte behandlar/medicinerar diabetiker och de med högt blodtryck lika bra och effektivt som hos oss.

Om man exempelvis lyckas hålla blodtrycket i normala siffror mha medicinering då ska risken inte vara större än hos de som inte har några underliggande sjukdomar.

Själv är jag förvånad över det faktum att högt blodtryck finns överhuvudtaget hos kineser. De är ju i genomsnitt magra så vad är det som höjer deras blodtryck?

Det är jätteintressant.
Med andra ord är alltså hög ålder den största riskfaktorn i Sverige (undantaget multisjuka med kraftigt nedsatt lungfunktion och liknande). Men överviktiga med diabetes och högt blodtryck behöver inte oroa sig så länge de står under rätt behandling. Då borde vi också få mycket färre dödsfall på grund av bra grundhälsa.

För övrigt håller jag med om kineserna. De ser ju inte direkt ut som de feta gubbarna man fått se på tv-inslagen från intensivvårdsavdelningarna i Italien.
Citera
2020-03-27, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IAmAMisanthropic
Det hoppas jag innerligt. Jag har aldrig fattat hur de kom undan med den söndermontering och skumma utförsäljning de ägnade sig åt. Nyliberalare politik har nog knappast bedrivits lika hårt och snabbt i något I-land ever. Och alla bara var glada för nån hundring extra i plånboken varje månad, billig städhjälp och billigare snickare. (Ja, jag har osat över det ända sen dess )

Man smörjde Svensson med skatteavdraget. Sossarna har öppet mål just nu iaf, hoppas dom kör med öppna kort. Med C och L kommer det ju bli än mer åt detta håll.
Citera
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yinool0401
Undrar om man som "frisk-kry!" 47åring ska dra på sig den där skiten med flit så snabbt som möjligt. Då ökar ju chansen att få vård nu, värre om allt brakar loss och man sen åker på den. Då är chansen mycket mindre att man blir "prioriterad" vid en peak?

Sjukt men kanske en viktig kalkyl?
Om du kan isolera dig i tre-fyra veckor utan att smitta någon annan, så gör du ju i varje fall ingen skada.
Men även 47-åringar löper en risk att bli mycket sjuka. Och de mycket sjuka löper risk att dö.

Om du väntar med att bli sjuk i några månader så är chansen mycet större för att det ska finnas en vettig uppsättning med läkemedel att behandla dig med.
Citera
Medlem
milofos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yinool0401
Undrar om man som "frisk-kry!" 47åring ska dra på sig den där skiten med flit så snabbt som möjligt. Då ökar ju chansen att få vård nu, värre om allt brakar loss och man sen åker på den. Då är chansen mycket mindre att man blir "prioriterad" vid en peak?

Sjukt men kanske en viktig kalkyl?

Det är försent. Om två veckor kommer svensk sjukvård vara ett rent dödskaos. Bättre att hålla dig frisk så länge som möjligt tills man hittat behandlingsrutiner/mediciner och lyckats organisera sig bättre (via beprövade metoder från andra länder med kompetens).
Citera
2020-03-27, 21:17
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IAmAMisanthropic
Det där är rätt larvigt att påstå när såväl SVT, SR, TV4 som DN, m fl, faktiskt ställt kritiska frågor hela tiden. Att du inte får de svar eller åtgärder du vill ha, eller jag de jag vill ha, är inte massmedias fel.
Är nog mer grundat på att du inte vet vad kritisk fråga är. Att inte se den tredje statsmaktens lismande betyder nog att du inte kan navigera i verkligheten.
Citera
Medlem
Hallsakaefts avatar
lite kalla hårda fakta ang viruset och mörkläggningen och det mystiska dödsfallet av visselblåsaren som mystiskt nog dog av viruset (34 år gammal, yngsta offret förutom barn?) levererat på ett högst sarkastiskt sätt ... allt med källhänvisningar och länkar till alla påståenden. https://www.youtube.com/watch?v=DAV1G1hWeIU

61 härliga länkar med källor
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blueberrycake
Spansk läkare i videoklipp:
"Mitt meddelande till Regeringen - ni agerade för sent. Ni bär ansvaret för den kris vi nu ser....//... Det ni nu låter ske kan bara beskrivas med ett ord; folkmord. Ni kommer att ställas till svars för det i sinom tid."
https://www.youtube.com/watch?v=bWFr6khY2U4

Det är borttaget. Undrar varför?
Citera
2020-03-27, 21:18
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Tegnell har en teori om detta:

"Det låter rimligt att lungsjukdomar ger en ökad risk eftersom viruset sätter sig på lungorna, men om vi tar högt blodtryck eller diabetes till exempel, varför är det riskfaktorer?

– Jag har också svårt att förstå det, framförallt är det en kinesisk studie som pekar på det. En teori är att diabetiker där inte har samma bra behandling som här i väst och vi vet att diabetiker som inte har en välinställd sjukdom är infektionskänsliga. Jag tror att vi kommer landa i att de som har välbehandlade underliggande sjukdomar nog inte kommer ha jättestora risker, säger Anders Tegnell."

Tegnell menar alltså att man inte behandlar/medicinerar diabetiker och de med högt blodtryck lika bra och effektivt som hos oss.

Om man exempelvis lyckas hålla blodtrycket i normala siffror mha medicinering då ska risken inte vara större än hos de som inte har några underliggande sjukdomar.

Själv är jag förvånad över det faktum att högt blodtryck finns överhuvudtaget hos kineser. De är ju i genomsnitt magra så vad är det som höjer deras blodtryck?
När inte lungorna kan ta upp syre så bra längre måste hjärtat jobba hårdare. Har man då ätit för mycket skräpmat och rött kött, socker och fiberfattig mat, har man redan satt hjärtat under hård press. Diabetes, hjärt-kärlsjukdomar, fetma har alla det gemensamt att de beror på dåligt kosthåll och sliter på hjärtat. För att klara corona bra behövs ett starkt hjärta som inte redan är utsatt. Därför tror jag att dödligheten kommer vara högre i Europa en i Asien, men värst kan det bli för Amerikanarna där mer en hälften lider av fetma och de sjukdomar som följer med det. Det blir inte kul när mer en halva landet tillhör riskgruppen
Citera
2020-03-27, 21:18
Medlem
Senaste jag kollade på platz.se corona var antalet dödsfall i Sverige nu uppe på 104. Jag tror jag skall föra egen statistik för jag är trött på att se alla siffror på ökningen, någon säger 15 nya döda, någon säger 22 nya, någon drar till med 28 fler döda. The truth is out there.

Jag skall själv göra en avstämningen på platz.se corona varje kväll kl 21:00 för att få ordning i tänkandet
Citera
2020-03-27, 21:19
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Du är fortfarande inne på säsong 2017/2018. Som sagt, det var en svår säsong och inget jag förnekat. Som sagt, svåra år går det över 1000 dödsfall, men det tillhör inte det vanliga. Påföljande år halverades siffran och i år verkar den som sagt ännu lägre.
Jo, över 2500 är ju även över 1000. Man kan såklart leka med ord om detta kan gynna ens propaganda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in