2020-03-27, 20:31
Medlem
stahlhelm1916s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flekstor
Vilka vi, omx, dow eller något annat, och vad menar du med "öppnar", idag eller är det din gissning om på måndag?

vad tror du? har sverige stängt börsen för helgen?

måndag din pappskalle.
omx öppnar rött
och dow öppnar rött

som det ser ut just nu så är inte dem gröna siffrorna allt för avlägsna dock
Citera
2020-03-27, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kh4n
Fortsätter att hålla mig på mattan.
Fortfarande "80%" likvid men vad jag satte har gått upp så in i helsike denna vecka. Funderade hur säker jag vågar vara att börsen slutar bete sig (enligt mig) ololiskt och skulle jag sälja allt med vinst från detta race och vara helt likvid från nästa vecka framåt, när det i något skede kanske faller igen men ärligt talat vågar jag inte vara säker. Så håller i min lilla investering, men sitter på resten av pengarna.

Jag kommer antagligen att kolla efter ett par billiga aktier jag vill ha under veckoslutet och lite väga med mängden köp till mitten av nästa vecka, men fortsätter börserna att stiga med rekordfart så kommer dom antagligen att få gå till toppen utan mig.
Känns alldeles för vågat att kasta in mina surt intjänade besparingar, som jag lyckades rädda från denna krasch, medan världen och arbetsmarknaden ser helt annorlunda ut än börsens reaktion. Jag väntar och ser när verkligheten stabiliserar sig, fast börsen stiger.

Jag tror det är rätt meningslöst att leta efter "billiga" aktier i ett sådant här läge. Under extrema ras faller allt oavsett hur bra och till synes trygg verksamhet bolagen har, detta är likviditetsstyrt. Detsamma gäller vid en rekyl upp efter en sådan nedgång. Det är alltså det allmänna börsklimatet man bör bilda sig en uppfattning om, om man nu vill försöka slå index under en sådan här period.
Citera
2020-03-27, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stahlhelm1916
vad tror du? har sverige stängt börsen för helgen?

måndag din pappskalle.
omx öppnar rött
och dow öppnar rött

som det ser ut just nu så är inte dem gröna siffrorna allt för avlägsna dock

Jag frågade vad du menar med vi öppnar eftersom du var otydlig med det, har du problem med det?

Om du använder utvecklingen i dow som underlag för din slutsats om omx på måndag är det också en märklig slutsats eftersom dow har gått upp sedan omx stängde. Men börserna i USA har inte stängt än och saker kan hända även under helgen men så länge dow är ditt underlag är det som sagt var en märklig slutsats i skrivande stund.
Citera
2020-03-27, 20:35
Medlem
Londons avatar
Citat:
ATH är som sagt var inget mått på hur dyrt något är, hur kan detta vara så svårt att förstå?

Dyrt eller billigt är en subjektiv uppfattning men enligt marknadens bedömning är det exakt lika dyrt hela tiden, eftersom priset är anpassat till rådande situation.

?

Exakt lika dyrt hela tiden?

Du går på absoluta tal utan att göra någon som helst relativ värdering. Anser du att ett besök hos frisören idag för 1 000 kronor kostar mer än om man betalt 100 kronor för motsvarande tjänst på 60-talet?

Tassen har helt rätt. Att börsen har fallit kraftigt innebär inte nödvändigtvis att aktierna är billigare. Norwegians aktie var billigare på 200 än vad den är nu.
Citera
2020-03-27, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av London
?

Exakt lika dyrt hela tiden?

Du går på absoluta tal utan att göra någon som helst relativ värdering. Anser du att ett besök hos frisören idag för 1 000 kronor kostar mer än om man betalt 100 kronor för motsvarande tjänst på 60-talet?

Tassen har helt rätt. Att börsen har fallit kraftigt innebär inte nödvändigtvis att aktierna är billigare. Norwegians aktie var billigare på 200 än vad den är nu.

Nej du missförstod helt innehåller i inlägget, prova att läsa igen.
Citera
2020-03-27, 20:38
Medlem
AoE3#1s avatar
Få se nu om raset fortsätter fram till stängning. Jag tror inte att många småsparare är sugna på att sitta med aktier under helgen. Manipulerad uppgång av storkapitalet för att sedan korta innan stängning?
Citera
2020-03-27, 20:39
Medlem
Kh4ns avatar
Citat:
Jag tror det är rätt meningslöst att leta efter "billiga" aktier i ett sådant här läge. Under extrema ras faller allt oavsett hur bra och till synes trygg verksamhet bolagen har, detta är likviditetsstyrt. Detsamma gäller vid en rekyl upp efter en sådan nedgång. Det är alltså det allmänna börsklimatet man bör bilda sig en uppfattning om, om man nu vill försöka slå index under en sådan här period.

Nu är jag inte helt på det klara med vad du menar. Syftar du på att jag bör ignorera företagens försäljingssiffror från tidigare kvartal och försöka jaga det som resten av börsen går på?

Min ideala idé är hitta något jag kan slänga pengarna på och vara relativt "säker" på att när jag öppnar nätbanken om 5 år så ser jag ett klart positivt resultat, men utan att om jag investerar nu så ser jag ett 25-50% fall först under dessa veckor/månader då jag ändå stirrar mig blind på börsindex. Jag vet att jag är optimistisk gällande detta kaos.
En indexfond skulle antagligen vara enkel i nuskedet: Slänga pengarna på den och sedan dra ett täcke över sig och kolla om några år.
Citera
2020-03-27, 20:40
Medlem
Londons avatar
Citat:
Nej du missförstod helt innehåller i inlägget, prova att läsa igen.

Tror inte jag har missförstått något. Att en aktie handlas under ATH gör den inte per definition varesig billig eller rabatterad.
Citera
2020-03-27, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AoE3#1
Få se nu om raset fortsätter fram till stängning. Jag tror inte att många småsparare är sugna på att sitta med aktier under helgen. Manipulerad uppgång av storkapitalet för att sedan korta innan stängning?

Det har som sagt var gått upp med ca 175 punkter sedan Stockholmsbörsen stängde.
Citera
2020-03-27, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av London
Tror inte jag har missförstått något. Att en aktie handlas under ATH gör den inte per definition varesig billig eller rabatterad.

Om du tror att jag sagt något annat så har du missförstått. Prova att läsa inläggen igen.
Citera
2020-03-27, 20:44
Medlem
AoE3#1s avatar
Citat:
Det har som sagt var gått upp med ca 175 punkter sedan Stockholmsbörsen stängde.

Ja, den har just rasat med 600 points, en kvart kvar.
Citera
2020-03-27, 20:45
Medlem
Londons avatar
Citat:
Om du tror att jag sagt något annat så har du missförstått. Prova att läsa inläggen igen.

Inlägg #2586 i denna tråd:

Citat:
Blanka dessa aktier då, lycka till!

Intressant att något kan vara dyrare än ATH för övrigt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in