Flashback bygger pepparkakshus!
2020-01-21, 20:39
Medlem
Proras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinnersten
Finns det något geni här inne som vill spekulera i varför en person går och blir så jävla otrevlig?
Ni behöver ju inte känt honom personligen, det finns ju gott om nu levande exempel högt och lågt.

Jag vet faktiskt inte, vet ni?

Jag tror det ligger mycket i följande citat från 'Doktor Glas' av Hjalmar Söderberg. En klassiker, inte för inte:

"Man vill bli älskad, i brist därpå beundrad, i brist därpå fruktad, i brist därpå avskydd och föraktad. Man vill ingiva människorna något slags känsla. Själen ryser för tomrummet och vill ha kontakt till varje pris som helst."

Själv stötte jag på S-Å C en endaste gång som tonåring 1987, då han bodde på samma hotell som min familj under en veckas sommarsemester i Budapest. Måhända var han där för att roa andra svenskar. Dock ej vår familj, som bokat resan på egen hand. Jag pratade inte med honom, gick kanske förbi honom någon gång och har inget minne av att han skulle ha varit det minsta berusad, även om min radar för dylikt uppträdande inte alls var så välkalibrerad som idag. Minns dock att han hälsomässigt gav intryck av att sjunga på sista versen.

Citat:
Ursprungligen postat av Sven.Tveskaegg
Off topic möjligen, men som barn träffade jag några gånger Sonya Hedenbratt, som också var med i Jubel i busken, samt en duktig jazz-sångerska. Hon verkade genuint trevlig och omtänksam.

I stort sett samma år som ovan, runt 1987, var Sonya Hedenbratts dotter lärarkandidat i engelska i min gymnasieklass. Väldigt trevlig och duktig.
Senast redigerad av Prora 2020-01-21 kl. 20:44.
Citera
2020-01-22, 15:47
Medlem
Peppermills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinnersten
Finns det något geni här inne som vill spekulera i varför en person går och blir så jävla otrevlig?
Ni behöver ju inte känt honom personligen, det finns ju gott om nu levande exempel högt och lågt.

Jag vet faktiskt inte, vet ni?

Finns ju ett uttryck: "Gubbgrinig". Han kanske varit det hela livet?

Annars rent yrkesmässigt, så kan ju någon som är väldigt bra på något uppfatta det frustrerande att arbeta med någon som inte är på samma nivå och kanske gör saker väldigt sakta eller till och med fel.

Sen ibland så kan ju att vara allvarlig misstolkas som att vara sur/otrevlig.
Men vissa är väl bara allmänt sura och vresiga eller hela spektrumet till att vara fullblods psykopater.
Citera
2020-01-23, 00:22
Medlem
Sinnerstens avatar
Tack för input från er alla.

Jag tror att en person som är så grinig hela tiden och gör sig känd för detta ofta är miserabel i botten.

Han krökade mycket, det kan ofta vara en självmedicinering.
Något att dämpa.

Krökandet i sig kan göra en person ännu värre, ännu mera lynning.

Sen har vi hela spektrat diva-psykopat etc.

Om vi börjar att utgå från att han varken var diva eller psykopat?
Hur kan hans ångest sett ut som ledde till hans surhet?

Jag vill bara ta tråden i en annan riktning mera än att han bara var sur för att han kunde.

Kände någon Sten-Åke?

Finns personer i er närhet som uppvisat samma beteende?
Senast redigerad av Sinnersten 2020-01-23 kl. 01:01.
Citera
2020-03-27, 19:09
Medlem
mikeymikeys avatar
Sitter och kollar på Albert och Herbert just nu. Riktigt kul men har också hört från flera håll att Cederhök ska vara en riktig skitstövel i verkliga livet.
Citera
2021-05-26, 22:47
Medlem
Rackabajsares avatar
Om Cederhök var ett sådant praktsvin, hur var och är Brömse då? Thomas Von Brömsen är ju närmast synonym med Sten Åkte. Själv gillade jag både Albert och Herbert och deras julkalender.
Citera
2021-05-27, 02:28
Medlem
baron-brazils avatar
Kan det inte bara vara så enkelt som att man till slut ledsnar på att hela tiden bli ropad efter?
Att konstant bli stirrad på, att alltid förväntas säga något kul eller höra samma trötta jävla repliker dagarna i ända?

Inte alla konstigt att gamle gode Sten-Åke fullständigt ledsnade ur.
Karln ville bara jobba & tjäna pengar.
Inte vara hela Sveriges "goa gubbe".

Tro fan att han drack pilsner och svor...
Citera
2021-05-27, 12:09
Medlem
Arne Bajses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikeymikey
Sitter och kollar på Albert och Herbert just nu. Riktigt kul men har också hört från flera håll att Cederhök ska vara en riktig skitstövel i verkliga livet.

Kollar Albert & Herberts uppträdande hos Hyland julen 1978.

Här ser man hur humöret skiftar när han går "off character" från klämkäcke Albert till den mer allvarsamme privatpersonen Cederhök. Det märks att Hyland hade mer respekt för Cederhök, än för Von Brömsen. Hyland kunde emellanåt vara arrogant mot vissa gäster.

Tycker att Cederhök låter lite flåsig efter uppträdandet, så nån vidare kondition hade han inte. Sjunga och uppträda kunde han dock.
Citera
2021-05-27, 12:21
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Kukusson
Ganska normala reaktioner, det är väl skönt med människor som vågar säga vad dom känner?

Haha det är inte normalt att hälsa tillbaka med "Jag känner väl fan inte dig!" Haha!

/Johan
Citera
2023-01-14, 06:34
Medlem
Arne Bajses avatar
Idag den 14/1 är det hela 33 år sen Sten-Åke Cederhök gick ur tiden.

Känns som han är rätt bortglömd nu. Så här i efterhand minns man ju honom mest från Albert & Herbert. Gammaldags bonnkomik var hans signum.

Om han hade levt idag hade han nog kunnat få göra dasshumor ihop med Stefan & Krister.
Citera
2023-01-15, 00:50
Citat:
Ursprungligen postat av Arne Bajse
Idag den 14/1 är det hela 33 år sen Sten-Åke Cederhök gick ur tiden.

Känns som han är rätt bortglömd nu. Så här i efterhand minns man ju honom mest från Albert & Herbert. Gammaldags bonnkomik var hans signum.

Om han hade levt idag hade han nog kunnat få göra dasshumor ihop med Stefan & Krister.

Många skådespelare eller komiker var och är en produkt av sin tid. Han med många fler hade aldrig slagit igenom idag.
Citera
2024-01-15, 20:17
Medlem
Tydligen så har Sten-Åke Cederhök en dotter , Eva-Lena Trygg Cederhök . Född 1944 och bor i Sävedalen.

Hade aldrig hört talas som detta innan .
Undrar hur Sten-Åke var som förälder ?
Hans fru var förövrigt 5 år äldre än honom , född 1908 , död 1985.

Det var nog inte så konstigt att Sten-Åke var annorlunda mot människor privat än på scen.
Sitt privatliv vill man nog ha lämnat för sig själv och inte förknippas för mycket med scenlivet.

Som kändis så blir man nog sällan lämnad ifred och det är en enorm stor press hela tiden att ha fans efter sig.

Sten-Åke Cederhök kommer alltid tillhöra en legend och en av Göteborgs roligaste komiker.
Hur han var privat struntar jag totalt i
Citera
2024-01-15, 20:49
Medlem
Thomas von Brömssen - where are you - we want you heeere!!

Du om någon kan berätta - verifiera i bekräfta - förneka dementera mm Du måste
ju bara vara den som veet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in