Citat:
Ursprungligen postat av
Faustik-Funk
Det är kanske lite det som spänner här.
Rösten på inringaren låter (för mig) lite som en ganska typisk söderortsdialekt på svensk arbetarklass. Typ Huddinge eller liknande. Han låter inte som en ensam kuf, eller som en psyksjuk människa men skulle antagligen kunnat inordnas i samma sociolekt som gamla busar vid namn Kenta Kofot eller Benny Bryt.
Däremot, tystnaden runt fallet och frånvaron av skvaller (om det nu är så och inte polisen hört snack fast vi inte vet om det) efter händelsen talar emot den gärningsmannabeskrivning i mitt övre stycke. Det får tankarna att vandra mot - precis som du beskriver - idén om en socialt isolerad kuf eller en psykiskt labil särling.
Nu behöver ju inte allt vara så här kategoriskt. Det kan ju faktiskt handla om en härdad karriärsbuse eller en simpel pundare som faktiskt kan hålla käften osv. Svårt att veta så klart.
Spännande är det iaf.
Dialekten skvallrar verkligen om stockholmsk arbetarklass. Min bild är förvisso att knegare i västerort och norrort också kan låta sådär. Inringaren har inte direkt det Ekentugg man hör i 1950-talets pilsnerfilmer.
Jag tycker också att mannen har en klar stämma och artikulerar tydligt, trots att han är andfådd och, får vi anta, precis har knivmördat en person brutalt. Han svamlar inte och håller sansen. Han försöker till och med vilseleda operatören med sitt avsiktliga feluttal av Valhallavägen. Tonläget är jämnt och inte skrikigt. Han är lite småpratig men avslutar samtalet ganska snart och på ett snyggt sätt. Det tycker jag talar emot att han skulle vara dundertjackad, hög på flera substanser eller svårt packad. Han verkar sannerligen inte vara psykotisk.
Om detta stämmer, uppstår många frågetecken. En rimlig tolkning är att han ringer 112 för att han inte vill att Per ska dö. Han är alltså inte helt oempatisk (psykopat) och då borde han ju ha plågats svårt av det här i efterhand. Ändå tycks han ha hållit mun. Eller? Knivhuggen mot ansiktet skulle jag inte dra för stora växlar på, de kan ha utdelats snabbt under en tumultartad strid; Per var stor och stark, alla som hamnat i knytnävsslagsmål vet att man inte direkt handlar som en Spetznaz-operatör. Att han ringer 112 tycker jag också tyder på att han inte känner Per. Per hade identifierat honom om han hade överlevt, och genom att ringa ökar han Pärs överlevnadschanser.
Alternativt bryr han sig inte ett smack om Pers överlevnadschanser men agerar irrationellt, och ringer därför 112, men det känns inte rätt att han i förvirring/panik skulle stanna vid en telefonkiosk och ringa 112. Jag tycker också att han låter skärpt, inte panikslagen. Jag får inte ihop det. Motivet känns inte glasklart.
Mitt stalltips: stockholmare, arbetarklass, ej psykotisk eller svårt påverkad, möjligen måttligt tjackad (självsäker, småpratig). Kraftigt nedsatt empati men inte helt oempatisk. Obekant med Pär sedan tidigare.
Är det något jag missar? Håller ni med mig?