2020-03-27, 11:00
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av styrlund
Det enda som gör Mockfjärdsvapnet intressant är för att en kula som sköts från det vapnet vid ett bankrån hade samma blyisotopssammansättning som de som påstås ha hittats vid Sveavägen.Dvs kulan i det vapnet kom från samma ” Batch” hos tillverkaren.

...och batchen sägs ha varit på ca 100 000 patroner, varav ca 6000 såldes till Sverige. Ca 90 patroner stals samtidigt med revolvern i Norrbotten. Har sagts åtskilliga gånger, men bara så ingen får för sig att överdriva sambandet.
Citera
2020-03-27, 11:05
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
Den stora skillnaden mellan vittnet SE och vittnet NF är att någon (Henry Olofsson och Annette Kohut) såg och pratade med vittnet SE en minut före mordet. De som tror vittnet SE är GM, tror även vittnet NF såg vittnet SE (gå bakom paret Palme sekunderna innan mordet) Medan vittnet NF själv, endast nämner vittnet AB ("den man som han såg i en port" FUP 93) Medan jag tror vittnet AB såg vittnet NF brevid LOP eftersom AB och LP inte såg vittnet NF passera norrut.

"Den fortsatta promenaden längs Sveavägens östra sida är ofullständigt känd. Endast ett vittne, Fauzzi, har sett paret Palme under denna del." GMP s. 87 och SOU 1999:88 s. 867

Det finns självfallet fler skillnader mellan SE och NF.

Och det jag fetstilat i din text är ju just huvudet på denna spik. Du tror si och dom tror så..
Jag tänkte egentligen inte säga så mycket mer, men du bortser från möjligheten att SE kanske var dold av något, att NF missade en mörkklädd SE eller såg honom men missade att berätta... eller till SE-skarans stor glädje ett bevis för att SE är gärningsmannen?
Citera
2020-03-27, 11:19
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OPK123
Det märkliga i det hela är varför rånarna lett Palmeutredningen till Flosjön hela tiden om den nu låg i Djursjön?

Flosjön ligger ju närmare Mockfjärd. Och om man har bråttom att göra sig av med ett vapen efter ett rån ter det sig vara ett mer naturligt ställe än Djursjön?

Så antingen låg den i Flosjön från början 1983 och plockades upp? Eller så låg den aldrig i någon sjö, utan såldes vidare direkt?

Personen som sedan dumpade revolvern i Djursjön placerade den då där av strategiska skäl eftersom han var rädd att rånarna skulle avslöja något (vilket de uppenbarligen försökte med - de trodde dock att vapnet låg i Flosjön).

T.U hade iaf vetskap om att vapnet låg i Djursjön (den exakta platsen där den hittades), så jag gissar på att det var p.g.a. att det var han som la den där. Men det är ju som sagt bara teorier.

Skulle man kunna tänka sig att utpekandet av Flosjön hänger ihop med att Mockfjärdsrånet då ännu inte var preskriberat?
Citera
2020-03-27, 11:26
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Det finns självfallet fler skillnader mellan SE och NF.

Och det jag fetstilat i din text är ju just huvudet på denna spik. Du tror si och dom tror så..
Jag tänkte egentligen inte säga så mycket mer, men du bortser från möjligheten att SE kanske var dold av något, att NF missade en mörkklädd SE eller såg honom men missade att berätta... eller till SE-skarans stor glädje ett bevis för att SE är gärningsmannen?
Nej, jag bortser inte från möjligheten att NF såg SE. Men nu har vi väntat i två år på att NF ska säga att han såg SE? Kanske han säger han såg SE, när KP presenterar lösningen? Om det då blir "till SE-skarans stor glädje" är en annan fråga.
Senast redigerad av 299792458 2020-03-27 kl. 11:30.
Citera
2020-03-27, 11:49
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
mvagrippa, du ser inte dig själv. Du skriver hundratals olika namn med fete bokstaver. Namn på människor du tror har något att göra med mordet. När någon skriver NFs namn och säger han kan ha något att göra med mordet, blir du helt hysterisk. Det blir oseriöst.

Till skillnad från dig anger underbyggda fakta om varför jag tror att någon kan ha vetskap om MOP. Men jag har hittills inte pekat ut en gärningsman av en enkel anledning, jag vet inte vem som skjutit Olof Palme. När jag skriver om Åke J Ek gör jag det i egenskap av hans väldokumenterade bakgrund i nazistiska organisationer, både svenska och utländska hemliga tjänster, väldokumenterade kontakter i palmehatiska kretsar och en närmast oändlig tillgång till vapen och möjlighet till påverkan på vapenföra män. Däremot har jag aldrig anklagat honom för att vara skytt.

Du pekar NF som GM enbart på oklarheter i vittnesmål och bortser helt från det som talar till hans fördel. Det finns inget som ens antyder att han haft tillgång till vapen, begått våldsbrott eller skulle hyst något agg mot OP. Att i det läget på så lösa grunder anklaga honom för att vara Palmes mördare är att passera alla gränser för vanlig anständighet.
Citera
2020-03-27, 12:36
Medlem
OPK123s avatar
Diskussion om R.R:s psykiska ohälsa i domen i Stegmordet för de som är intresserade:

"R.R har enligt kriminalregisterutdrag år 1975 dömts för olovligt förfogande till fängelse en månad och år 1976 bl.a. för rattfylleri och olovlig körning till fängelse i två månader. Vidare har han i Finland under tidsperioden 1960-1976 vid åtta tillfällen dömts för olika förmögenhetsbrott.

I målet har utförts personundersökning. Av denna framgår att R.R. växt upp i Finland och kom till Sverige 1967, att han först under många år arbetade som skogsarbetare och att han sedan 1980 är expeditionsvaktmästare vid lantbruksnämnden i Östersund. Av personundersökningen framgår att R.R. utfört sina arbetsuppgifter och åligganden på ett utmärkt sätt.

Vidare har läkarintyg enligt 7 paragrafen lagen om personundersökning i brottmål inhämtats. Undersökningen har utförts av överläkaren Göte Jonsson, psykiatriska mottagningen, Sollefteå sjukhus, och Jonsson har i sitt intyg uttalat att R.R företett en mycket komplicerad bild. Hallucinos och en depressiv bild finns dokumenterad liksom ett periodvis ganska massivt missbruk av alkohol. Enligt Jonssons bedömning förelåg skäl för rättspsykiatrisk undersökning.

R.R har också, som redan nämnts, undergått rättspsykiatrisk undersökning. I utlåtandet anförts bl.a. R.R:s fall är rättspsykiatrisk svårbedömt. Efter mycket diskussion har undersökningsteamet slutligen kommit fram till att hans psykiatriska anamnes och aktuella psykiska tillstånd motiverar sluten psykiatrisk vård, inte minst behovet av psykofarmakologisk behandling.

Hans psykiska tillstånd kan uppenbart förbättras med hjälp av sådan behandling, såväl vad gäller tomhetsdepression som de hallucinatoriska upplevelserna. Utebliven behandling kan å andra sidan tänkas avsevärt försämra tillståndet. Detta allvarliga psykiska tillstånd förelåg av allt att döma även vid tiden för den aktuella gärningarnas begående.

Emellertid är sambandet mellan R.R:s psykiska störning och de brott han nu står åtalad för, i synnerhet mordet, icke klarlagt. Vi kan inte heller komma vidare så länge oklarhet råder i fråga om vad som faktiskt hände när E.H dödades.

Sammanfattningsvis rör det sig om en minst normalbegåvad, ensamstående man med mångåriga, svåra alkoholproblem, personlighetsmässigt tidigt gemenskapsstörd, affektisolerad, sedan ett antal år uppvisande symptom på allvarlig psykisk störning (hallucinationer, ångest, tomhetsdepression, suicidtankar).

Vi finner att denna själsliga abnormitet är så uttalad att den måste anses jämställd med sinnessjukdom och att R.R är i oundgängligt behov av sluten psykiatrisk vård. I vilken mån de aktuella åtalade gärningarna begåtts under inflytande av nämnda psykiska abnormitet har inte närmare kunnat utredas.

Med tanke på hur svårt det är att bryta sig genom R.R:s jag-försvar och få närmare kännedom om hans tankar, känslor och dessas eventuella patologiska och farliga karaktär torde vården enligt vår mening inledningsvis böras ges på s.k. specialklinik.

Som nämnts har också socialstyrelsen den 22 september 1987 avgett yttrande, varvid styrelsen hänvisat till vad Öjesjö uttalat. I sitt yttrande har Öjesjö anfört som sammanfattande bedömning: I likhet med vad som sagts i det rättspsykiatriska utlåtandet talar det mesta för att det här rör sig om en schizoid personlighetsstörning i förening med en kronisk alkoholism.

För personlighetsstörning talar R.R:s tidigare och nuvarande funktionssätt karakteriserat av kyla, oberördhet och svårigheter i kontakten med andra människor. Han uppträder samtidigt i regel så ordnat och utan sådana excentriska drag i tal, beteendet eller tanke som kan föreligga vid svårare personlighetsstörningar gränsande till den schizofrena formsfären. Ibland utvecklar kroniska alkoholister paranoida symptom eventuellt också hörselhallucinationer. Rösterna kan vara aggressiva, eller de kan vara hotfulla eller de kan påminna patienten om obehagliga saker han gjort.

Hallucinationerna kan försvinna under akut alkoholberusning för att med ökad styrka återkomma då ruset upphört. Hallucinationerna kan också fås att försvinna genom medikamentell behandling. R.R har haft denna typ av psykiatriska symptom periodvis under senare år, särskilt åren 1981 och 1982, samt enligt vad han nu uppger under häktningstiden, möjligen även tidigare under 1986."
Citera
2020-03-27, 14:21
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kn Krok
Enig!

Vi zom har skjutit med dylika vapen vet hur i helvete högt det låter.

LPs utsaga om smällare kan bara betyda två saker, under det fall att en grov revolver avlossades strax bakom henne:

1. Hon ljuger
2. Det var inte en grov revolver
exakt men det intressanta är att hon är inte ensam om att säga så
Citera
2020-03-27, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
exakt men det intressanta är att hon är inte ensam om att säga så
Övrigt oljud runt omkring kan väl kanske ha gjort att skottljudet drunknade lite. Inge M sa ju att det lät ordentligt, så intrycken är olika.
Kerstin N hörde det tydligt i sin lägenhet 120 meter därifrån, liksom LN och NF på 150-200 m.
Några bestående hörselskador har varken LP eller AB fått, så de ljuger åtminstone inte om det.
Vad är det rimligaste?
Citera
2020-03-27, 14:52
Medlem
Tantradyss avatar
Det är ju en hel del som erkänt sig skyldiga till Palmemordet. Jag har dock inte sett någon sådan i denna oändliga tråd, eller?
Citera
2020-03-27, 15:31
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tantradys
Det är ju en hel del som erkänt sig skyldiga till Palmemordet. Jag har dock inte sett någon sådan i denna oändliga tråd, eller?
Det finns i andra trådar

Källor:

(FB) Kanye West Erkänner Att Han Sålt Sin Själ Till Djävulen!!!

(FB) Inga straff för offentligt erkända brott?

(FB) Gävlebocken 2009

I denna oändliga tråd hittar du bara några användare som misstänker andra användare för mordet
Senast redigerad av 299792458 2020-03-27 kl. 16:23.
Citera
2020-03-27, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SGDF
Och jag avfärdar varken dig eller Lars Larsson. Men att gärningsmannen bevisligen står att finna bland vittnena, det kan vi inte utgå från. Om KP lägger fram något som inte är vassare än random flashbackteori, då är han rökt.

Det är rätt troligt att det är någon annan. Vem som helst faktiskt.

Snackar vi inget smoking gun,så snackar vi arbetshypoteser.
Snackar vi arbetshypoteser,så kommer inte KP att kunna komma undan med någon annan GM än CA..och frågan är om ens denna den mest populära hypotesen kommer att kunna lägga locket på tillräckligt ordentligt.
Citera
2020-03-27, 17:19
Medlem
Grandiosos avatar
Från 2011:

Hon jobbade mitt i Palmeutredningen

Citat:
Snart är det 25 år sedan statsminister Olof Palme mördades. Dagen efter mordet kallades ST-medlemmen Christina Salander in för att skriva ut förhör och registrera tips i utredningen.

De första dagarna var kaotiska och turbulenta.
– Det handlade ju trots allt om statsministern. Jag tror många var lite skärrade och hade svårt att tänka sig att något sådant här skulle kunna inträffa i Sverige.

Efter en tid övergick Christina Salander till att registrera handlingar och uppgifter i utredningen.
– Det fullkomligt rasade in papper. På den tiden fanns det inte datorer på samma sätt som i dag, vilket komplicerade arbetet och gjorde det svårt att ha koll på alla uppgifter och vart de tog vägen.
– Men det var inte bara mängden uppgifter som avvek mot andra mer normala mord¬utredningar. Det var så enormt många människor inblandade. Bara på första roteln var vi säkert 50 personer som arbetade med utredningen.

För drygt ett decennium sedan beräknades det att den som är van att läsa juridisk text och klarar att läsa 300 sidor om dagen varje dag året om skulle få hålla på i nio år för att läsa allt.

Sedan dess har utredningen vuxit ytterligare och innehåller i dag cirka 225 hyllmeter handlingar som förvaras i flera rum i källaren i Rikspolisstyrelsens komplex på Kungsholmen i Stockholm.
Till det ska läggas det så kallade aktiva materialet som finns hos utredarna.

Utredningen innehåller bland annat 83 000 så kallade persondokument, 4 000 bilddokument, 47 000 händelsedokument och elva hyllmeter ljud- och videoupptagningar.

Har du aldrig funderat på att bli polis?
– Jo. När jag var ung tänkte jag söka in till Polishögskolan, men jag var fyra centimeter för kort för att komma in.

https://www.publikt.se/artikel/hon-jobbade-mitt-i-palmeutredningen-13150
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in