2020-03-27, 08:24
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
Jag har varit intresserad av detta ett tag och kan bekräfta att det är något konstigt runt detta, men vet inte varför? Även här i tråden är reaktionerna aggressiva och panikartade, när ämnet tas upp. Det är som om något blockerar när man börjar analysera saken, ett slags motstånd. Så att jag inte är förvånad över polisen, de har förmodligen upplevt samma motstånd.

För min del så ser jag i hur "man" tolkar förhör och uppgifter kring Skandiamannen och VG på liknande sätt. De blir också möjliga gärningsmän då. (Kanske finns fler exempel.)

Det finns konstigheter kring alla (som personer och deras uppgifter), som givetvis används att peka mot dem.

För mig finns det i vilket fall inget övertygande i din teori mer än spekulationer och att det till viss del skulle kunna vara som du säger.
Vi vet för lite kort och gott.

Flertalet av de som har "en fast teori" har också svårt att ens tillstå att det finns svagheter i dessa.
Om det beror på att man blivit blind och inte ens kan se dessa, eller om det beror på att man inte vill eller något annat vet jag inte.

Varför är NF gärningsman och inte Skandiamannen för dig?
Citera
2020-03-27, 08:44
Medlem
p.norths avatar
Säpomannen, FN mannen, Telemannen, och Väktaren, som sköt. Om det nu va dom?
Citat:
Ursprungligen postat av Matematik.D
Mycket diskussion om Mockfjärdsvapnet, vilket är intressant att följa.

Men om Mockfjärdsvapnet är mordvapnet, vem/vilka är då troligast som GM?
Citera
2020-03-27, 09:05
Medlem
p.norths avatar
-Arla gryning/agag
-Stay Behind
-Barbro gruppen
-Leon gruppen
-The upsala group
Vad finns det fler?
Det var väl Barbro gruppen och D. F s mannar som var verksamma den kvällen + nå knarkspanare. Östling och CO lite osäker med?
Lite eap i första parkett.. Virrigt värre
Citera
2020-03-27, 09:06
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
För min del så ser jag i hur "man" tolkar förhör och uppgifter kring Skandiamannen och VG på liknande sätt. De blir också möjliga gärningsmän då. (Kanske finns fler exempel.)

Det finns konstigheter kring alla (som personer och deras uppgifter), som givetvis används att peka mot dem.

För mig finns det i vilket fall inget övertygande i din teori mer än spekulationer och att det till viss del skulle kunna vara som du säger.
Vi vet för lite kort och gott.

Flertalet av de som har "en fast teori" har också svårt att ens tillstå att det finns svagheter i dessa.
Om det beror på att man blivit blind och inte ens kan se dessa, eller om det beror på att man inte vill eller något annat vet jag inte.

Varför är NF gärningsman och inte Skandiamannen för dig?
Den stora skillnaden mellan vittnet SE och vittnet NF är att någon (Henry Olofsson och Annette Kohut) såg och pratade med vittnet SE en minut före mordet. De som tror vittnet SE är GM, tror även vittnet NF såg vittnet SE (gå bakom paret Palme sekunderna innan mordet) Medan vittnet NF själv, endast nämner vittnet AB ("den man som han såg i en port" FUP 93) Medan jag tror vittnet AB såg vittnet NF brevid LOP eftersom AB och LP inte såg vittnet NF passera norrut.

"Den fortsatta promenaden längs Sveavägens östra sida är ofullständigt känd. Endast ett vittne, Fauzzi, har sett paret Palme under denna del." GMP s. 87 och SOU 1999:88 s. 867
Senast redigerad av 299792458 2020-03-27 kl. 09:25.
Citera
2020-03-27, 09:17
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Bra! detta har jag faktiskt missat.
Dessvärre står det inte vem "den misstänkte är" i varken Lisbets eller Mårtens konfrontationsförhör.
Källan till den bild jag postade är boken "Blood in the snow" av "Jan Bondesson", sida 67.

Möjligen att det skulle vara konfrontationsuppställningen för tjejerna på Saga istället och inte Mårten och Lisbeth som utför konfrontationen den 17/3 kl.11.15 (båda två?!)

Och eftersom det står samma närvarande Sjöblom, Wingren och Gunnar Falk.. så får man ju nästan uppfattning av att de satt tillsammans Mårten och Lisbeth.

Nåja, ett sidospår.
Vi har alltså rätt att betvivla informationen om konfrontationsbilden i boken Blood in the snow, känns det som.

Edit: Ja, bilden i boken är uppenbart felaktig. I konfrontationsförhöret med Lisbeth så framgår detta med tofflor, vilket dom inte har på bilden i boken....

Stort tack för detta!

Genom att du på ett föredömligt sätt delar med dig av den information du har kommer möjligheten att förstå den bättre Bilden från konfrontationen Lisbeth Palme har med Viktor Gunnarsson den 17mars ger oss en unik möjlighet att få en bild av hennes uppfattning av GM bara några veckor efter MOP. Den relativt kortväxte mörke man som syns på Sven Aners bild stämmer bra med den lite kortare mörke man som LP talar med Åke Rimborn om redan på mordnatten.
Citera
2020-03-27, 09:19
Medlem
SGDFs avatar
Citat:
Den stora skillnaden mellan vittnet SE och vittnet NF är att någon (Henry Olofsson och Annette Kohut) såg och pratade med vittnet SE en minut före mordet. De som tror vittnet SE är GM, tror även vittnet NF såg vittnet SE gå bakom paret Palme sekunderna innan mordet. Medan vittnet NF själv, endast nämner vittnet AB ("den man som han såg i en port" FUP 93) Medan jag tror vittnet AB såg vittnet NF brevid LOP eftersom AB och LP inte såg vittnet NF passera norrut.

Och jag avfärdar varken dig eller Lars Larsson. Men att gärningsmannen bevisligen står att finna bland vittnena, det kan vi inte utgå från. Om KP lägger fram något som inte är vassare än random flashbackteori, då är han rökt.

Det är rätt troligt att det är någon annan. Vem som helst faktiskt.
Citera
2020-03-27, 09:37
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Du har missförstått Hovrättens slutbedömning i fallet Christer Pettersson

källa: https://ibb.co/HxrcCyj

Eftersom det "inte finns någon teknisk bevisning som kan binda gärningsmannen vid brottet" efterfrågar Hovrätten åtminstone bevis för tillgång till vapen.

Det är därför kriminaltekniker Sonny Björk och Tommy Lindström (som tror det var Christer Pettersson) så sent som februari 2019 säger vapnet som användes för skjuta Palme är hittat (Mockfjärdsvapnet)

Det betyder inte att du måste ha vapnet i alla andra fall. Du kan ha andra tekniska bevis.

Christer Pettersson var inte på mordplatsen.

Nej du missförstånden och bristen på förstånd är det du själv som står för. Om man som du pekar ut någon som GM i MOP gäller det att verkligen kunna underbygga detta med fakta som gör honom till en trolig mördare. Det gör du inte och då blir det förtal.MOP har utförts med ett handeldvapen och ska man peka ut någon krävs av moralisk anständighet att det går att visa på att en tänkt GM har tillgång till detta. Du har ingen som helst indikation på att Nicola Fauzzi har haft tillgång till vapen men vill inte skriva detta då det sänker trovärdigheten i din hypotes.
Citera
2020-03-27, 10:14
Medlem
Har NF förekommit i något radio- eller TV-program. Hördes han i någon rättegång?

Jag har aldrig hört honom tala eller sett honom röra sig.
Citera
2020-03-27, 10:20
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klippo
Har NF förekommit i något radio- eller TV-program. Hördes han i någon rättegång?

Jag har varken aldrig hört honom tala eller sett honom röra sig.
Ja, man skulle nästa tro att han inte finns. Han har inte förekommit någonstans i MOP efter polisens nästan fyra timmars promenad med honom på mordplatsen och gravplatsen 28 februari 1987 Det var nog ganska obehagligt för honom.
Senast redigerad av 299792458 2020-03-27 kl. 10:26.
Citera
2020-03-27, 10:42
Medlem
styrlunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Matematik.D
Mycket diskussion om Mockfjärdsvapnet, vilket är intressant att följa.

Men om Mockfjärdsvapnet är mordvapnet, vem/vilka är då troligast som GM?
Det enda som gör Mockfjärdsvapnet intressant är för att en kula som sköts från det vapnet vid ett bankrån hade samma blyisotopssammansättning som de som påstås ha hittats vid Sveavägen.Dvs kulan i det vapnet kom från samma ” Batch” hos tillverkaren.
Citera
2020-03-27, 10:54
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Genom att du på ett föredömligt sätt delar med dig av den information du har kommer möjligheten att förstå den bättre Bilden från konfrontationen Lisbeth Palme har med Viktor Gunnarsson den 17mars ger oss en unik möjlighet att få en bild av hennes uppfattning av GM bara några veckor efter MOP. Den relativt kortväxte mörke man som syns på Sven Aners bild stämmer bra med den lite kortare mörke man som LP talar med Åke Rimborn om redan på mordnatten.

Tack, ja och rätt ska vara rätt.
Och nu tror jag att jag fann vilka vittnen som fick se denna "uppställning"

860308
Jessica S. pratar om nummer 5 och nummer 10, där nummer 10 är lite för lång...
Diana v. Z. pratar om 10. Får se honom enskilt säger sedan Nej och därefter bryts konfrontationen.

Korrigerad: https://imgur.com/WiOGZsl

Andra vittnen sa detta.
860316 - Ibrahim D. pekar ut VG som nummer 2 vid sin konfrontation.
860317 - Samson är osäker men mest nummer 6 "på gången", men även nummer 9 "på ansiktet". (sannolikt samma uppställning/numrering som Mårten och Lisbeth?)
Citera
2020-03-27, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Sven Aner anger den här bilden till Viktor Gunnarsson konfrontationen med Lisbet Palme 860317. Här är det en annan person har nummer nio och VG har inte nummer fem utan nummer sex.

http://runeberg.org/palmenytt/1998/0083.html

Vilken är den rätta?

Vem är nr9 på länken nedan? Varför är ögonen maskerad?

http://runeberg.org/palmenytt/1998/0083.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in