2020-03-27, 16:41
Medlem
Coronavirus er oppdaget i avløpsvann i Nederland, i følge Expressen.se

Kan det føre til at smitte spres enda mer?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Och på äldreboenden, hur gör man där för att ingen smittad utan symptom eller någon med corona i familjen kommer in på boendet som smittar, men inte blivit sjuk än? Pratar om anställda nu.

Det går inte att lösa precis allt. Men man får göra det bästa av situationen. Man måste minimera risken att gamla får viruset och det gör man inte genom att låta dom jönsa på stan. Dom ska sättas i tvångskarantän och få böter om dom inte följer den. Så enkelt är det.
Citera
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Adidas.
Men det kan man lösa genom att exempelvis ha vårdcentraler och matbutiker öppna för 70+are vissa tider på dygnet. Man kan reservera bakre eller främre delen av en buss för bara gamla.
Det går enkelt att lösa. I vissa länder har dom just infört separat öppettider för gamla och unga nu under Corona.

Och är man 70,80,90,100 år gammal så får man helt enkelt finna sig i att bli bortprioriterad till förmån för yngre, det är ju logiskt och självklart. Dom ska hålla sig hemma. Det är pga att dom jönsat runt på stan och annat som dom blivit dödssjuka. Läs statistiken själv: https://fohm.maps.arcgis.com/apps/opsdashboard/index.html#/68d4537bf2714e63b646c37f152f1392

Vilka är det som dött? Dom ska vara i karantän!

Och f.ö., hur är vi säkra på att det inte finns virus inne i affärerna eller att kassapersonalen inte är smittad.

Och sedan när krisen är över, hur ser vi till att det inte kommer in någon med corona i vården eller in i vårt samhälle, och sprider smittan igen till den här gruppen?
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hockeytrunken
Med tanke på att de flesta som kommer att dö är de gamla och de som inte kommer att ha råd att få vård kommer USA kanske t.o.m. gå vinnande ur denna kris.
Typ som filmen flykten från New York??
Citera
2020-03-27, 16:42
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Fel!!
https://experience.arcgis.com/experi...6f9f87457ed9aa

Fel länk?
Citera
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Men då får dom död då. Man får ha ett personligt ansvar när man är vuxen. Vi kan inte stänga inne alla friska och rasera ekonomin för att ett gäng gamlingar trotsar reglerna. Regler finns av en anledning och vägrar man följa dom så får man ta konsekvenserna. Varför dalta?

Är man över 70 och blir sjuk så får man finna sig i att bli bortprioriterad till förmån för yngre som har hela livet framför sig och som stärker ekonomin och välfärden. Och då gör man bäst i att hålla sig hemma.
Det var ett jäkla tjötande om raserad ekonomi. Ekonomin är redan mer eller mindre raserad. Visst kan Sverige springa omkring och bluddra om sina ”sunda statsfinanser”, men de kommer inte att hjälpa ett enda dugg. Vår ekonomi är redan körd, det var den innan covid dök upp på arenan. Att ändå många har det bra beror bara på att de skuldsatt sig över taknocken ivrigt påhejade av statsmakt och elit.

Att Sverige likt sin vana trogen kan agera som en gam på andras elände när detta blåst över kan man fetglömma.

Att du får lägga ner ditt gym skiter jag fullständigt i - nu handlar det om att rädda liv.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hockeytrunken
Medelåldern som dör är dock 70+. Kanske t.o.m. höge

Och deras liv är inte värt något?
Kräks.
Citera
Medlem
Kid-Stardusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Ja, fast det dör uppenbarligen fler % av Covid-19. Just nu är siffran 4,5% globalt.

Är det 4,5% av bekräftade fall eller räknar man med nåt slags uppskattat mörkertal?
Citera
2020-03-27, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utspilld
Är det horribelt att anse att medborgare som varit med och bidragit till svensk sjukvård ska ha företräde framför utlänningar som inte bidragit?

Ja det tycker jag.
Hur tycker du vi gör med de svenskar som inte bidragit, till exempel sjukskrivna, handikappade, barn?
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sjelvefan
Baserat på hur trenderna i andra länder ser ut så borde många svar komma den närmsta veckan...

* När jag kollar kurvorna (över antal döda) i olika länder så ser dom flesta kurvorna ut att skena iväg mer rakt uppåt först runt dag 12-16 (ungefär).

Vi är alltså just nu precis innan där helvetet har satt igång i andra länder...

Så jag avvaktar nog åtminstone en vecka till innan jag konstaterar ”det är ju typ bara 5 per dag som dör i Sverige”

Det kan även tilläggas att Spanien har nästan dubbelt så många dödsfall på 18 dagar än vad Italien hade efter 18 dagar. Och Frankrike har ungefär lika många dödsfall som Italien hade vid exakt samma tidpunkt.

Ni får mer än gärna komma och berätta hur ”fel” jag hade om 7-14 dagar, för det är FAN så mycket bättre för alla än att jag berättar att ni hade fel...

Jag har dock INTE påstått tvärsäkert att vi går mot samma öde, jag påstår bara att vi INTE VET hur något slutar ännu. Jag ser folk prata som om vi redan vet och hänvisar till hur ”bra” det har gått första 11 dagarna (med dödsfall). Det har det gjort i övriga länder med! Det säger därför nada, här och nu.

Eftersom vi även ligger cirka 1-2 veckor efter många länder så har vi dessutom haft lite extra tid på oss att lära oss av andras misstag och av trenderna, det återstår att se om ”vi” har gjort det! Jag hoppas, men känner mig inte ett dugg säker. Än.

https://www.worldometers.info/coronavirus/

Då var vi på dag 16, sedan allra första dödsfallet (Eller 13 dagar i rad med minst 1 dödsfall/dag)

Dag 1-12: 0-5 döda/dag.
Totalt 21 dödsfall på 12 dagar

Dag 13-16: 6-22 dödsfall/dag
Totalt 56 dödsfall på bara 4 dagar

Eller vi är egentligen på 17e dagen just nu, men var den siffran slutar vet vi inte än. Enligt denna är det redan 22 idag om den nu uppdaterar i realtid: https://platz.se/coronavirus/?

Då är det minst 77 dödsfall på fem dagar. Från 21 dödsfall på 12 dagar.

Nu är min nästa och ännu större förhoppning att vi INTE fortsätter på samma trender även efter det! Jag hoppas såklart att våra kurvor avviker från andra länder och planar ut men det är definitivt INTE något som jag ser som självklart i nuläget.

Att även vi ökade efter 12-16 dagar tolkar jag som att vi nu ser effekten av hemresenärerna från Italien och Österrike. Eftersom det rimligtvis är därifrån många först spred smittan ungefär samtidigt: (från länken ovan)

”Smittkälla:

Sverige: 1359
Italien: 478
Österike: 269
Kina: 1”

Många som smittas samtidigt = Många fler svårt sjuka och dödsfall som kommer samtidigt = Motsatsen till en planande kurva = Överbelastad sjukvård = Ännu fler som dör pga det. Osv.

Och baserat på statistiken i andra länder och nu även i Sverige så börjar det alltså öka kraftigt 12-16 dagar efter första dödsfallen.

Vilket även borde betyda att vi ser eventuella effekter av after skier och diverse skidresor först några veckor senare. Likaså om massa människor reser och sprider viruset under påsk. Osv.

I värsta fall har många smittats samtidigt även där och då kommer det många nya fall samtidigt några veckor därpå. Jag hoppas definitivt inte det, men det är märkligt för mig att utesluta en sådan risk redan idag! Som om svenskar skulle vara imuna mot vad som händer i andra länder.

Rekommendationerna har varit att undvika dessa resor, men jag tycker väldigt många verkar ignorera det. Man verkar bara se nuet (bra i helt andra sammanhang) och förstår inte att ev. effekterna kommer först veckor senare.

Första bekräftade fallet (smittade) kom redan 28 januari. Sedan kom nästa först 26 februari. Först framåt 5e mars var det 5 smittade/dag

11 mars var första dödsfallet. Runt då började även antalet smittade öka kraftigt. I samband med hemresenärer från Italien och Österrike.

Eftersom dödligheten har ökat kraftigt efter en viss tid i både Sverige och i många andra länder borde det gå att ha som ett (ungefärligt) mått hur länge det dröjer tills vi ser konsekvenserna och effekterna.

Åre och Sälen stängde sina after skier och nattklubbar den 21 mars. OM Corona spreds där fram till 20 mars så kommer konsekvenserna i form av ökad dödlighet då först två veckor senare. Eller längre om dom ej tillhör högriskgrupper och först måste sprida det vidare hemma. Två veckor efter är tidigast 4 fjärde April.

OM många reser och smittar många samtidigt vid påsk (10-13 april) ser vi sannolikt ytterligare ökningar först tidigast i slutet av april.

Ni får tro vad ni vill men ingen kan väl tro att folk plötsligt bara dör på stört? Konsekvenserna ser vi först veckor efter. Jag anser att vår enda räddning är att som allra minst stoppa allt resande och stora folksamlingar, för det är för få som lyssnar på rekommendationer.

Jag vill inte heller att företag ska gå under och jag tror att vi hade chansen att stoppa det här innan misstagen i mars. Därefter har vi i princip bara skjutit upp problemet och sannolikt förvärrat allt. Vi har i mina ögon i princip upprepat Italiens största misstag. Enda stora skillnaden är rekommendationer, men dessa funkar inte om halva befolkningen ”sköter” sig och hälften skiter i det. Eller det räcker nog med att några tusen skiter i det och drar på skidresor och After skier och sprider virus till allt och alla...

Det är därför man till slut hamnar i karantän och tar till så drastiska metoder.

”Statistiska trender säger ingenting, ingen kan veta”?

Sant, vi statistiknördar prickar likväl mer rätt än den som gissar helt fritt i alla fall... Och definitivt närmare verkligheten än en viss ”expert” 😉

Jag har då inte hört något om en kraftig ökning efter runt 12-16 dagar som vi nu också ser, jag har hört om motsatsen i snart en månad om att det ska ”vända”.

Sedan vet jag inte hur just en person blev den enda experten man ska lyssna på, när det finns andra experter, forskare och smittskyddsläkare som har varit mer inne på hur det hittills faktiskt har utvecklats.

Sverige: https://www.worldometers.info/coronavirus/country/sweden/
Senast redigerad av sjelvefan 2020-03-27 kl. 16:55.
Citera
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snuttis
Varför regeringen har så svårt med förbud.

Varför de ena dagen säger att de inte ser att skydden inom vården tar slut, för att dagen efter säga att skydden håller på att ta slut.

Vad är det du inte förstår i ditt paralella universum?

De har inte tentaklerna ute bland folket. För nästan alla jag känner i alla fall, och även om man läser på sociala media och på forum, VILL HA hårdare förbud. Folk fattar att det är nödvändigt, och retar sig på de idioter som fortsätter att leva så att viruset sprids. Maktlösheten över detta, när det inte går att ringa polisen p.g.a. förbuden inte finns på plats.

Våra makthavare verkar vara rädda att vi ska sparka bakut av fler förbud, men just nu är risken större att det blir statskupp för att vi tycker att de hanterar krisen för slappt, och utsätter oss för fara...
Citera
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Det går inte att lösa precis allt. Men man får göra det bästa av situationen. Man måste minimera risken att gamla får viruset och det gör man inte genom att låta dom jönsa på stan. Dom ska sättas i tvångskarantän och få böter om dom inte följer den. Så enkelt är det.

Hade varit enklare att minimera smittan och ta den långsamt genom samhället från början.

Nu har staten mer eller mindre bestämt att döda äldre och folk i riskgrupper.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in