Citat:
Ursprungligen postat av
sjelvefan
Baserat på hur trenderna i andra länder ser ut så borde många svar komma den närmsta veckan...
* När jag kollar kurvorna (över antal döda) i olika länder så ser dom flesta kurvorna ut att skena iväg mer rakt uppåt först runt dag 12-16 (ungefär).
Vi är alltså just nu precis innan där helvetet har satt igång i andra länder...
Så jag avvaktar nog åtminstone en vecka till innan jag konstaterar ”det är ju typ bara 5 per dag som dör i Sverige”
Det kan även tilläggas att Spanien har nästan dubbelt så många dödsfall på 18 dagar än vad Italien hade efter 18 dagar. Och Frankrike har ungefär lika många dödsfall som Italien hade vid exakt samma tidpunkt.
Ni får mer än gärna komma och berätta hur ”fel” jag hade om 7-14 dagar, för det är FAN så mycket bättre för alla än att jag berättar att ni hade fel...
Jag har dock INTE påstått tvärsäkert att vi går mot samma öde, jag påstår bara att vi INTE VET hur något slutar ännu. Jag ser folk prata som om vi redan vet och hänvisar till hur ”bra” det har gått första 11 dagarna (med dödsfall). Det har det gjort i övriga länder med! Det säger därför nada, här och nu.
Eftersom vi även ligger cirka 1-2 veckor efter många länder så har vi dessutom haft lite extra tid på oss att lära oss av andras misstag och av trenderna, det återstår att se om ”vi” har gjort det! Jag hoppas, men känner mig inte ett dugg säker. Än.
https://www.worldometers.info/coronavirus/
Då var vi på dag 16, sedan allra första dödsfallet (Eller 13 dagar i rad med minst 1 dödsfall/dag)
Dag 1-12: 0-5 döda/dag.
Totalt 21 dödsfall på 12 dagar
Dag 13-16: 6-22 dödsfall/dag
Totalt 56 dödsfall på bara 4 dagar
Eller vi är egentligen på 17e dagen just nu, men var den siffran slutar vet vi inte än. Enligt denna är det redan 22 idag om den nu uppdaterar i realtid:
https://platz.se/coronavirus/?
Då är det minst 77 dödsfall på fem dagar. Från 21 dödsfall på 12 dagar.
Nu är min nästa och ännu större förhoppning att vi INTE fortsätter på samma trender även efter det! Jag hoppas såklart att våra kurvor avviker från andra länder och planar ut men det är definitivt INTE något som jag ser som självklart i nuläget.
Att även vi ökade efter 12-16 dagar tolkar jag som att vi nu ser effekten av hemresenärerna från Italien och Österrike. Eftersom det rimligtvis är därifrån många först spred smittan ungefär samtidigt: (från länken ovan)
”Smittkälla:
Sverige: 1359
Italien: 478
Österike: 269
Kina: 1”
Många som smittas samtidigt = Många fler svårt sjuka och dödsfall som kommer samtidigt = Motsatsen till en planande kurva = Överbelastad sjukvård = Ännu fler som dör pga det. Osv.
Och baserat på statistiken i andra länder och nu även i Sverige så börjar det alltså öka kraftigt 12-16 dagar efter första dödsfallen.
Vilket även borde betyda att vi ser eventuella effekter av after skier och diverse skidresor först några veckor senare. Likaså om massa människor reser och sprider viruset under påsk. Osv.
I värsta fall har många smittats samtidigt även där och då kommer det många nya fall samtidigt några veckor därpå. Jag hoppas definitivt inte det, men det är märkligt för mig att utesluta en sådan risk redan idag! Som om svenskar skulle vara imuna mot vad som händer i andra länder.
Rekommendationerna har varit att undvika dessa resor, men jag tycker väldigt många verkar ignorera det. Man verkar bara se nuet (bra i helt andra sammanhang) och förstår inte att ev. effekterna kommer först veckor senare.
Första bekräftade fallet (smittade) kom redan 28 januari. Sedan kom nästa först 26 februari. Först framåt 5e mars var det 5 smittade/dag
11 mars var första dödsfallet. Runt då började även antalet smittade öka kraftigt. I samband med hemresenärer från Italien och Österrike.
Eftersom dödligheten har ökat kraftigt efter en viss tid i både Sverige och i många andra länder borde det gå att ha som ett (ungefärligt) mått hur länge det dröjer tills vi ser konsekvenserna och effekterna.
Åre och Sälen stängde sina after skier och nattklubbar den 21 mars. OM Corona spreds där fram till 20 mars så kommer konsekvenserna i form av ökad dödlighet då först två veckor senare. Eller längre om dom ej tillhör högriskgrupper och först måste sprida det vidare hemma. Två veckor efter är tidigast 4 fjärde April.
OM många reser och smittar många samtidigt vid påsk (10-13 april) ser vi sannolikt ytterligare ökningar först tidigast i slutet av april.
Ni får tro vad ni vill men ingen kan väl tro att folk plötsligt bara dör på stört? Konsekvenserna ser vi först veckor efter. Jag anser att vår enda räddning är att som allra minst stoppa allt resande och stora folksamlingar, för det är för få som lyssnar på rekommendationer.
Jag vill inte heller att företag ska gå under och jag tror att vi hade chansen att stoppa det här innan misstagen i mars. Därefter har vi i princip bara skjutit upp problemet och sannolikt förvärrat allt. Vi har i mina ögon i princip upprepat Italiens största misstag. Enda stora skillnaden är rekommendationer, men dessa funkar inte om halva befolkningen ”sköter” sig och hälften skiter i det. Eller det räcker nog med att några tusen skiter i det och drar på skidresor och After skier och sprider virus till allt och alla...
Det är därför man till slut hamnar i karantän och tar till så drastiska metoder.
”Statistiska trender säger ingenting, ingen kan veta”?
Sant, vi statistiknördar prickar likväl mer rätt än den som gissar helt fritt i alla fall... Och definitivt närmare verkligheten än en viss ”expert” 😉
Jag har då inte hört något om en kraftig ökning efter runt 12-16 dagar som vi nu också ser, jag har hört om motsatsen i snart en månad om att det ska ”vända”.
Sedan vet jag inte hur just en person blev den enda experten man ska lyssna på, när det finns andra experter, forskare och smittskyddsläkare som har varit mer inne på hur det hittills faktiskt har utvecklats.
Sverige:
https://www.worldometers.info/coronavirus/country/sweden/