Ingen vet. Ingen sitter med facit i hand förutom Kina kanske.
Influensa perioder verkar väl vara några månader?
Det stora problemet i Italien & Spanien just nu är att sjukvården inte hinner med, hade alla patienter fått tillräcklig vård skulle dödsantalet sjunka ordentligt iaf i de yngre än 70.
Sverige har enorm fördel med han vi kan se vad italien gjort för fel & lär oss av den.
Ett normalt år dör 1000 i sverige, 17000 i italien, så cirka 3 gånger fler dör i Italien per capita.
Så dela Italiens siffra med tre, det är worst case scenario. Inräknat kaos i vården.
Givet vår stora förvarning borde vi hamna rejält under detta.
När man summerade senaste säsongens influensa i Sverige mätte man på 20 veckor. Så om 15 veckor kan vi kolla läget.
Via en läkare jag har god kontakt med har jag fått uppgiften att IVA platserna i landet upptas av 85% nysvenskar. Om det stämmer är det hyfsat spännande och sprängfylld information.
Med tanke på att de flesta som kommer att dö är de gamla och de som inte kommer att ha råd att få vård kommer USA kanske t.o.m. gå vinnande ur denna kris.
I Italien så dör ca 1500 människor per dag. Under vintern/influensa-säsong så dör fler, kanske 2000. Om 600 som dör testar positivt för Corona, så betyder detta endast att ca 30% av befolkningen är smittade med viruset. Inte att Corona dödar 600 människor. Jag är säker på att hade man testat alla döda efter vanliga influensan så hade ca 600 av dessa också visat positivt. Det betyder dock som sagt inte att influensan tog kål på människorna.
Iofs sa t.o.m. Tegnell att det inte riktigt går att jämföra då de som dör i influensan dör av underliggande sjukdom/ålder i större utsträckning och när det kommer till Covid-19 så dör många av själva viruset i sig då det leder till lunginflammation. Rätta mig gärna om jag har fel men det var vad jag snappade upp idag...
Men det kan man lösa genom att exempelvis ha vårdcentraler och matbutiker öppna för 70+are vissa tider på dygnet. Man kan reservera bakre eller främre delen av en buss för bara gamla.
Det går enkelt att lösa. I vissa länder har dom just infört separat öppettider för gamla och unga nu under Corona.
Och är man 70,80,90,100 år gammal så får man helt enkelt finna sig i att bli bortprioriterad till förmån för yngre, det är ju logiskt och självklart. Dom ska hålla sig hemma. Det är pga att dom jönsat runt på stan och annat som dom blivit dödssjuka. Läs statistiken själv: https://fohm.maps.arcgis.com/apps/opsdashboard/index.html#/68d4537bf2714e63b646c37f152f1392
Vilka är det som dött? Dom ska vara i karantän!
Och på äldreboenden, hur gör man där för att ingen smittad utan symptom eller någon med corona i familjen kommer in på boendet som smittar, men inte blivit sjuk än? Pratar om anställda nu.
Men det kan man lösa genom att exempelvis ha vårdcentraler och matbutiker öppna för 70+are vissa tider på dygnet. Man kan reservera bakre eller främre delen av en buss för bara gamla.
Det går enkelt att lösa. I vissa länder har dom just infört separat öppettider för gamla och unga nu under Corona.
Och är man 70,80,90,100 år gammal så får man helt enkelt finna sig i att bli bortprioriterad till förmån för yngre, det är ju logiskt och självklart. Dom ska hålla sig hemma. Det är pga att dom jönsat runt på stan och annat som dom blivit dödssjuka. Läs statistiken själv: https://fohm.maps.arcgis.com/apps/opsdashboard/index.html#/68d4537bf2714e63b646c37f152f1392
Vilka är det som dött?
Jaja inte fullt på sjukhusen ännu, när det exploderar och "alla och deras morsa" blir sjuka samtidigt blir det många yngre som kommer bli utan intensivvård och därmed dö.
Med tanke på att de flesta som kommer att dö är de gamla och de som inte kommer att ha råd att få vård kommer USA kanske t.o.m. gå vinnande ur denna kris.