2020-03-27, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BourbonStreet
Sorry grabbar, nu finns det inte mer tid för ert NRM-bullshit. Vi har en pandemi som hotar oss alla oavsett hudfärg. Så tar eran rappakalja och kryp tillbaka i den mörka vrå ni kom ifrån. Grisar.

Fniss. Ja, och Sverige vet något som inga andra länder vet, därför skippar vi karantän och lockdown.

Mitt inlägg är inte politiskt, det är ett faktum. Det är lika politiskt som att påstå att solen är varm.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
TV4 nyheterna sa väl 5 dar på papper imorse?

Det har jag missat. Men stämmer säkert för folk blir ju smittade utan att fatta vem som smittat.
Citera
Medlem
Har svårt att tänka mig att den där 16-åriga flickan i Frankrike var fullt frisk.
Är man det så slutar inte lungorna att fungera. Det där är ett extremfall.
Citera
2020-03-27, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
Misstänker även att Tegnell är smittad, Han ser sämre och sämre ut under sminket tycker jag..småhostar också en hel del i inslagen..

Vi lär få se fler och fler i rutan som är smittade och sjuka. Många jag pratat med är "halvsjuka" och har varit det i flera veckor nu. En bekant har varit småskuk i "förkylning" i över 4 veckor utan att det blivit bättre eller sämre. Läser man en del om hur viruset agerar så verkar folk bli småskuka under en tid och sedan plötsligt mycket sjukare och med lunginflamation.
Ja det är många i tv-rutan som "harklar sig"....skulle inte alls förvåna om flera av dem är smittade.
Citera
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Igni-ferroque
Sådana här räkneövningar gör mig sömnlös, det är ren skräckpropaganda. Till att börja med så är det inte så att flockimmunitet är ett binärt tillstånd, dvs att man inte har någon skillnad före exakt 60 eller 70 %.

Tänk själv. Direkt i början så fanns det kanske en handfull personer i Sverige som hade smittan. Då var varje ny person som dessa påträffade någon de kunde smitta. Men redan när 10% i omgivningen haft sjukdomen så kommer ju var tionde person man träffar på vara immun. Om man har 10% till hösten så kommer andra vågen att bli mildare, även om man inte nått "flockimmunitet".

Dessutom undrar jag var du fick uppgiften att 5% av de sjuka kräver intensivvård? Sydkorea har testat mycket så här statistiken ut just nu: https://www.worldometers.info/coronavirus/country/south-korea/

Dvs av de aktiva fallen så är det 1% som är serious or critical, 99% har milda symptom.

Det är de siffror som rapporterats. 15-20% behöver vård. 5% intensivvård. 1% är väl de som kräver hjärt-lungmaskin med syresättning av blodet utanför kroppen? Sådana maskiner tror jag Sverige har 8 stycken av...du får gärna räkna om mina siffror, men jag ser aldrig hur man ska kunna bromsa smittspridningen så vården hinner med om det inte ska ta åtskilliga och åter åtskilliga år .
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Det värsta med detta virus, som det inte talas så mycket om, är kanske inte dödligheten, men att ingen blir riktigt frisk.
I Sverige är det sammanlagt 16 stycken som har blivit friskskrivna. 2800 personer är fortfarande sjuka. Detta måste innebära att de inte kan röra sig fritt i samhället. Många mår säkert hyfsat men de bär fortfarande på viruset. Till och med de som har blivit friskskrivna bär på viruset.

Det innebär att vi har en snabbt växande grupp människor som är C19-bärare. Dessa måste för kanske all framtid isoleras från övriga samhället. Förutom dessa så har vi säkert många tusen som är C19-bärare men aldrig har fått någon diagnos. Dessa går om de känner sig friska ut och smittar andra.

Det ledet ganska snabbt till att alla i Sverige är smittbärare. Men vad leder detta till på längre sikt. För det första så lär man förlora luktsinnet om man bär på C19. Men sedan är ju frågan vad som händer på lång sikt. Kommer man att bli sjuk eller få återfall om man redan har varit det, eller kan man leva ett helt normalt liv som C19-bärare?
Som herpes och hiv?
Citera
2020-03-27, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gato12
Frankrike också antar jag, där var det också tomt. Tvivlar på att de fått stopp på det helt...

Italien släpper sina siffror 18:00 (Lombardiet tidigare)
Frankrike meddelar klockan 20:00.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo

Jag föreslår att man stänger ner Stockholm (och andra drabbade orter) helt förutom handla på apotek och i affärer, i sådär 3-4 veckor. Förbjuder folksamlingar helt. Sedan testar riktigt brett i hela Sverige. Smittspårar och sätter i karantän för att hitta de personer som inte har så mycket symptom. Alla borde testas regelbundet i vården, för det finns gott om vård hos riskgrupper där man inte ens använder skydd.

Folk kommer förlora jobb ändå. Det finns inget man kan göra åt det just nu, hellre dålig ekonomi än att en massa människor ska dö på ett hemskt och ovärdigt sätt. Tycker jag.

Håller med dig att det behövs aktiva åtgärder för att minska farten i smittspridningen. De öppna skidanläggningarna är en signal från FHM att det spelar ingen större roll att ni sprider smitta och far kors och tvärs i landet. Likadant är det ju med förordningen att det är ok med folksamlingar på 500 pers.
Citera
Medlem
Sextiopluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jag har läst på. De länder som inför total lockdown vill inte begränsa smittspridningen. De vill få den att upphöra helt och hållet. De vill utrota virusets spridning. Visst finns det risk att det blommar upp igen, men jag tror många vill hålla ut tills det finns vaccin tillgängligt. Det är mot den klockan man slåss.

Nämn ett land som uppnått immunitet? Det är inte ens vederlagt om det går. Länder som varit framgångsrika. Kina, Sydkorea och säkert en del andra har helt andra strategier än Sverige. De testar enormt många fler personer. De tillämpar också hårdare regler som syftar till att stoppa smittspridning. Exempelvis är ju sveriges regel om max 500 personer i grupp bara löjlig. Vi håller som enda land i Europa skolorna öppna. Vi är landet med nära nog sämst sjukvård, som ska försöka bromsa smittan så att vården hinner med. Det är HELT orealistiskt. Vården skulle få hålla på i 20-30 år för att hinna med. Så länge orkar ingen med. I praktiken försöker man riva av plåstret snabbt och jag förväntar mig därför totalt kaos. Tom bilderna från Italien kommer nog uppfattas som milda är jag rädd.

Kineserna påstår att de är helfriska. Samtidigt vägrar sjukhusen testa fler för Corona. Ett politiskt friskförklarande för att öppna företag.
Citera
2020-03-27, 12:41
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av argeneau
Det har jag missat. Men stämmer säkert för folk blir ju smittade utan att fatta vem som smittat.

Nej vi bedriver ingen som helst smittspårning idag, det slutade vi med för några veckor sen. Det var när de som kom från Italien som varit där på sportlovet som FHM smittspårade några veckor för att sen lägga ner det när han såg att vi hade allmän spridning i samhället.
Citera
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
I Italien börjar man tyvärr se på dödskurvan att de stora karantänåtgärderna bara har förskjutit kurva framåt. Den "hackade" till runt 700 döda per dygn där den har legat still någon vecka. Men börjar nu långsamt stiga uppåt igen.

Detta är tyvärr matematiskt förväntat, eftersom karantänsåtgärderna sattes in för 18 dagar sedan.

EDIT: Nu på Ekot så diskuterar de äntligen riktiga siffror. En professor Tom Britton sa att han tror att en halv miljon svenskar är smittade nu, vilket stämmer mycket väl med mina beräkningar.
Emma Franz, en annan forskare, säger också nu det vi alla här i tråden vetat i månader, dvs att det finns en fördröjningseffekt där de som blir intensivpatienter nu, blev smittade för flera veckor sedan.
Citera
Medlem
DoktorTengeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Boris Johnson smittad av Corona

Boris tillhör inte någon riskgrupp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto