2020-03-27, 01:58
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skilly
Nej, det vet jag. Men du borde.

Du menar att jag ska bry mig om dig, istället för mina gamla föräldrar? Glöm det! Jag har satt mig själv i karantän, självmant och tar hand om mina gamla föräldrar. Jag ger upp, fitta (ja jag gillar det), mitt liv och allt annat. Jag träffar ingen! Inte en enda människa förutom dem, inte ens min flickvän - då hon har ett socialt liv (hon får givetvis välja hur hon vill leva ut sina sista dagar). Inte ens mina barn, mitt hjärta värker, jag längtar efter att krama om mina barn. Vad gör du? Om mina grannar säger att de vill ha hjälp, många gamla, så ställer jag gärna upp för dem. Hittills har ingen sagt något, tror faktiskt jag ska gå runt och höra med dem hur de har det imorgon.
Citera
2020-03-27, 01:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fishANDchips
Känner mig lagom korkad men jag visste inte att man kunde trycka på land för detaljerad info.

Jag har inte hängt med i hur man agerar mot Corona i USA, så jag ställer frågan här om vilka åtgärder man vidtagit i hårt drabbade delstater som New York? Har folk i det stora äpplet utegångsförbud etc.

Ingen fara. :-)

Tidigt denna vecka eller kanske förra veckan så stängdes allt som inte är essentiellt.
Barer och restauranger stängdes, endast take-away är OK. Biografer, skolor, stängt.
Min lokala vapenhandlare (norr om Philadelphia) formligen rensades ut på allt löst. Allt sålde slut.
Folk har uppvisat otrevlig attityd på sociala media om att de ska minsann råna grannarna på allt toapapper de har hoardat.
BTW. Toapappret tog slut för 1-2 veckor sedan.

NYC Borgmästare, Cuomo, nästan grät på TV för 2 dagar sedan pga av ökningen av patienter.
Fler och fler inser allvaret även om det fortfarande finns de som påstår att detta bara är en förkylning eller influensa.

Philadelpias borgmästare, Wolf, har gått ut med rekommendation att alla ska stanna hemma.
3 saker är ok att gå ut för: 1) livsupehållande arbete (lite luddigt, men ex mataffär, doktor). 2) gå till doktorn. 3) handla mat eller andra förnödenheter.

Amazon får ett jädra uppsving och anställer. Det går halvbra att beställa mat där och det lämnas utanför dörren. Mycket varor är slut eller tar slut medans man pillar med ordern.

Staten ska skicka ut pengar till folk. Även jag som inte är medborgare, Minns inte exakt, ca 1400 dollar om man inte tjänar mer än 75.000 /år. Jag kanske får 700 dollar. I maj kanske. De lär få ge folk uppskov med huslån och hyror också snart.
Senast redigerad av johej 2020-03-27 kl. 02:02. Anledning: lägga till saker
Citera
2020-03-27, 01:59
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kurt7777
Jag är inte svensk, det är helt irrelevant för mig vem som var statsminister när han fick jobbet?

Poängen var bara att han inte endast är ansiktet utåt som representerar någon form av expertpanel som har kommit överens om något, han är Sveriges högsta chef när det gäller epidemier och fattar det slutliga beslutet i alla ärender om epidemier.

Det är en relevant och adekvat fråga! Betänk om Tegnell et al, skulle komma med ett fullkomligt horribelt beslut, tror ni inte då man kan sparka/avsätta honom/dem? De har säkerligen innan varje presskonferens en briefing med regeringen, eller i alla fall statsministern om vad som kommer avhandlas och eventuella åtgärder som kan tänkas behandlas och/eller direkt implementeras...
Citera
2020-03-27, 01:59
Moderator
OYs avatar
Citat:
Jag är inte svensk, det är helt irrelevant för mig vem som var statsminister när han fick jobbet?

Poängen var bara att han inte endast är ansiktet utåt som representerar någon form av expertpanel som har kommit överens om något, han är Sveriges högsta chef när det gäller epidemier och fattar det slutliga beslutet i alla ärender om epidemier.

Generaldirektören är landets högsta chef vad gäller statlig epidemiologisk verksamhet, redan här har du fel.

Du bor kanske i Ryssland, i så fall är det ursäktligt att du inte förstår hur man arbetar i svenska myndigheter.

Tegnell må vara chef över sin avdelning, dock är det hans underlydande och sidoordnade medarbetare som arbetar fram beslutsunderlag.

Skulle Tegnell nonchalera myndighetens experter hade de med största sannolikt dryftat det med generaldirektören, det faller på sin egen orimlighet att det skulle fungera så som du insinuerar.

Möjligen jobbar ni så på Moskvas trollfabrik, det är dock en annan tråd.
Citera
2020-03-27, 02:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zirconium2020
Han är ansvarig. Det var huruvida han tog beslut ensam eller inte vi diskuterade. Det gör han inte.

Men om alla andra som arbetar under Tegnell har en åsikt, och Tegnell har en annan åsikt, vem bestämmer vad de ska göra, Tegnell eller alla de som arbetar för Tegnell?

Jag förstår att han inte sitter i en stor byggnad ensam och fattar alla beslut, men han är ansvarig och fattar slutligen alla beslut, han är den högsta myndigheten i Sverige i sådana frågor.

Nu var det också om han bara är ansiktet utåt jag svarade på, och naturligtvis är han inte det, han är chefen.
Citera
2020-03-27, 02:03
Medlem
Är mer och mer inne på att Sverige gör rätt. Det rasslar inte in döda direkt och någon apokalyps är det väl inte tal om? Att bomma allting ger större konsekvenser för samhället än att ta det kallt, så som vi gör. Inget förhastat. Har jag fel och isådanafall varför? Jag tycker bara att det inte skiter sig tillräckligt fort för att det ska bli fullständig panik.
Citera
2020-03-27, 02:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Generaldirektören är landets högsta chef vad gäller statlig epidemiologisk verksamhet, redan här har du fel.

Generaldirektören är chef för hela FHM, en byråkrat, statsepidemiologen är den högste ansvarige tjänstemannen för övervakningen av smittsamma sjukdomar i Sverige.

Citat:
Ursprungligen postat av OY
Tegnell må vara chef över sin avdelning, dock är det hans underlydande och sidoordnade medarbetare som arbetar fram beslutsunderlag.

Men det är Tegnell som fattar besluten, eller?
Citera
2020-03-27, 02:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Obskyrdelfin
Suck.. Nej.

Fast jag tror faktiskt att man tappar näsan vid sepsis, eller?
Citera
2020-03-27, 02:05
Medlem
Bomullsvantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BourbonStreet
Tja, många får väl det tufft med hyran. T.ex. de som blir av med sina jobb. Ofta otrygga, tillfälliga anställningar. De som inte har någon a-kassa intjänad. Är det fel tycker du?
Att alla måste hjälpas åt, medborgare som företag samt myndighet är jag helt för.

Däremot finns det en till part i detta, hyresvärden, som i många fall står med amortering och ränta på sina fastighetslån och investeringar och som därmed är beroende av hyresintäkterna för att få verksamheten att gå runt.

Hur tycker du att en bra lösning hade varit för att hantera den situationen?
Citera
2020-03-27, 02:07
Medlem
Topp 14 nationer döda i corona.

1 Italy 8215
2 Spain 4365
3 China 3292
4 Iran 2234
5 France 1696
6 Usa 1293
7 UK 578
8 Nethl. 434
9 German 267
10 Belg 220
11 Switz 191
12 S Kor 131
13 Indon 78
14 Swe 77
Citera
2020-03-27, 02:07
Medlem
Citat:
Generaldirektören är chef för hela FHM, en byråkrat, statsepidemiologen är den högste ansvarige tjänstemannen för övervakningen av smittsamma sjukdomar i Sverige.

Men det är Tegnell som fattar besluten, eller?

Tror du alltså på allvar att en enda person ensam beslutar om ett helt lands smittskydd?
Citera
2020-03-27, 02:10
Medlem
Vad tyst det blev om Iran för övrigt. Vad hände? Finns landet kvar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in