Citat:
Ursprungligen postat av
fishANDchips
Känner mig lagom korkad men jag visste inte att man kunde trycka på land för detaljerad info.
Jag har inte hängt med i hur man agerar mot Corona i USA, så jag ställer frågan här om vilka åtgärder man vidtagit i hårt drabbade delstater som New York? Har folk i det stora äpplet utegångsförbud etc.
Ingen fara. :-)
Tidigt denna vecka eller kanske förra veckan så stängdes allt som inte är essentiellt.
Barer och restauranger stängdes, endast take-away är OK. Biografer, skolor, stängt.
Min lokala vapenhandlare (norr om Philadelphia) formligen rensades ut på allt löst. Allt sålde slut.
Folk har uppvisat otrevlig attityd på sociala media om att de ska minsann råna grannarna på allt toapapper de har hoardat.
BTW. Toapappret tog slut för 1-2 veckor sedan.
NYC Borgmästare, Cuomo, nästan grät på TV för 2 dagar sedan pga av ökningen av patienter.
Fler och fler inser allvaret även om det fortfarande finns de som påstår att detta bara är en förkylning eller influensa.
Philadelpias borgmästare, Wolf, har gått ut med rekommendation att alla ska stanna hemma.
3 saker är ok att gå ut för: 1) livsupehållande arbete (lite luddigt, men ex mataffär, doktor). 2) gå till doktorn. 3) handla mat eller andra förnödenheter.
Amazon får ett jädra uppsving och anställer. Det går halvbra att beställa mat där och det lämnas utanför dörren. Mycket varor är slut eller tar slut medans man pillar med ordern.
Staten ska skicka ut pengar till folk. Även jag som inte är medborgare, Minns inte exakt, ca 1400 dollar om man inte tjänar mer än 75.000 /år. Jag kanske får 700 dollar. I maj kanske. De lär få ge folk uppskov med huslån och hyror också snart.