2020-03-27, 12:29
Medlem
men hur gör man nu då om man kanske har fått sjukdomen med milda symptom som 2 dagars lätt feber och snuva och vill testa sig ? har man rätt till det eller måste man betala för privata klinker eller tester online... nån som vet ?

läste igår att nån hade haft viruset och friskförklarat och 14 dagar senare hade han fort viruset https://www.expressen.se/nyheter/henrik-friskforklarades-har-fortfarande-corona/
måste säga att det är ruttet att båda af och expressen låser dessa viktiga artiklar, kan ingen låsa upp dessa och göra det tillgängligt för allmänheten..?
Citera
2020-03-27, 12:30
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XanX
Så är det. Det är ju lite av trådens syfte ibland känner jag. Att smutskasta Sverige och deras väg att gå och måla upp mördarscenarier där Sverige går under.

Sverige är verkligen på dekis och det går hela tiden utför. Det har parats om vår usla beredskap i mer än 10 år men inget har gjorts det har bara pratats. Och förlitats till EU -"vi är med i EU nu, det kirrar biffen". EU har vi fått betala för, men vad har vi fått av dem? Jo krav att betala ännu mer.

Sverige är misskött av borgerliga och socialdemokratiska regeringar. Regionernas sjukvård har skötts av olika politiska styren men det är omvittnat att det blivit färre vårdplatser. Nu när vårdplatser behövs är vi helt tagna på sängen, yrvaket börja man krishantera.

Den andra stora saken är hur smittspridningen, INTE, har hanterats. Att spårning och karantän INTE infördes i början när chansen fanns.

ATT FHM skyller på regionerna att det inte finns testutrusning, inte materiel. Borde inte FHM sett till att regionerna anskaffade sådant, anmodat dem! Eller socialstyrelsen en myndigheter som alltid är år och månader efter oavsett vad det gäller.

FHM, MSB och socialstyrelsen borde insett sitt kontrollansvar för beredskapen, även för även denna typ av kris. Pandemier har diskuterats inte som OM de kommer, utan som ATT de kommer.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Idiotsverige
Bra inlägg, det stämmer väl det du säger här. Många är så rädda att tänka själva, de måste alltid ha referenser ifrån någon annan innan de vågar öppna käften, tyvärr. Det är ju lika med alla i tråden som hela tiden sitter och tigger efter källor, med invändningen att man kan förkasta allt som sägs om man inte har någon källa på det. Detta kallar man vetenskap.

De glömmer att tidernas största vetenskapsman, Albert Einstein, var en teoretiker. Han skapade teorier, som andra sedan fick försöka bekräfta eller falsifiera.

Det är nytänket och teoriseringen som är grunden till all vetenskap, inte att kunna papegojja det som någon annan sagt förut.

Vetenskap är inte heller navelskådning eller att dra fram saker ur sitt eget arsle.
Och vetenskap är inte heller att driva politiska agendor från vare sig vänster eller höger.

Vetenskap är organiserad kunskap som inhämtats på ett systematiskt och metodiskt sätt inom ett visst område.

Att omdefiniera vad vetenskap är, är ofta en manipulation för att få mer makt eller för att få en upplevelse av att man kan mer än man kan, inte sällan använd i icke-demokratiska länder.
Citera
Medlem
sannes avatar
Vad säger ni om Bill Gates som redan 2015 gick ut och varnade för att en pandemi kunde inträffa och skulle vara det som vi mest skulle frukta ske framöver, där han sa att vi som trodde krig skulle vara vårt nästa hot, inte var det.

Han säger samma sak som alla länder gjort inom Europa, har man kommit så långt som tex Sverige måste man TESTA testa testa, för att få folk att förstå allvaret och sen begära isolering av befolkningen. Det var det bästa man kunde göra. Han pratade om herdimmunity där han också kom med något svar, att det inte var möjligt. Lyssna gärna på honom som inte epidemiolog men ändå mött många forskare i sitt arbete med sin egen foundation som handlar om vaccin, speciellt till de fattiga länderna

https://www.ted.com/talks/bill_gates_how_we_must_respond_to_the_covid_19_pan demic

https://www.dagensps.se/investerardygnet/varfor-lyssnade-vi-inte-bill-gates-varnade-for-corona/
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MollyCule
Till Lindemann, 57, sångare i Rammstein och tysk-svenska duon Lindemann vårdas på intensivvårdsavdelningen på ett sjukhus i Berlin, enligt Bild.

Källa?
Hittar ingenting om detta på nätet.
Citera
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Boris Johnson smittad av Corona

Misstänker även att Tegnell är smittad, Han ser sämre och sämre ut under sminket tycker jag..småhostar också en hel del i inslagen..

Vi lär få se fler och fler i rutan som är smittade och sjuka. Många jag pratat med är "halvsjuka" och har varit det i flera veckor nu. En bekant har varit småskuk i "förkylning" i över 4 veckor utan att det blivit bättre eller sämre. Läser man en del om hur viruset agerar så verkar folk bli småskuka under en tid och sedan plötsligt mycket sjukare och med lunginflamation.
Citera
2020-03-27, 12:31
Medlem
-AIR-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TimmieStark
Tack för hjälpen, jag läser vidare i ämnet.

Jag försöker att ta reda på hur jag ska göra om någon i min familj blir sjuk, barn eller frugan.

Har du några tips?
Annat än att ”tvätta händerna”...
Om någon i ditt hem blir sjuk så kommer du också garanterar bli sjuk. Det här viruset är så oerhört smittsamt så det går inte att undvika om nu är nära någon som är sjuk. Enda alternativet är om du glider omkring hemma i heltäckande astronautdräkt...
Citera
Medlem
Lao Tzus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RR-
men hur gör man nu då om man kanske har fått sjukdomen med milda symptom som 2 dagars lätt feber och snuva och vill testa sig ? har man rätt till det eller måste man betala för privata klinker eller tester online... nån som vet ?

läste igår att nån hade haft viruset och friskförklarat och 14 dagar senare hade han fort viruset https://www.expressen.se/nyheter/henrik-friskforklarades-har-fortfarande-corona/
måste säga att det är ruttet att båda af och expressen låser dessa viktiga artiklar, kan ingen låsa upp dessa och göra det tillgängligt för allmänheten..?
Det förklaras av undermåliga tester
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Ser att dom flesta länder har fler recovered än dödsfall.

Men sverige har 77 döda och bara 16 recovered. Friskförklarar man inte folk?

Folk blir inte friska från corona. Infektionen går bara tillbaka men viruset finns kvar. Var en artikel om det i expressen igår. Nån Henrik.
Citera
2020-03-27, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ann-Chis
Källa?
Hittar ingenting om detta på nätet.

Expressens live uppdatering

och här

https://www.bild.de/bild-plus/unterhaltung/leute/leute/corona-drama-till-lindemann-auf-intensivstation-69663218,view=conversionToLogin.bild.html
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NorraBotkyrka
Jag ville verkligen ha den statistiken. Det kan ha varit på expressen som jag sett det men nu hittar jag inte det

Hittade detta:
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Nu visar dom på BBC.
Virus på metall överlever 3 timmar.
Virus på papper överlever 1 dygn.
Virus på plast överlever 3 dygn.
Fan.. detta är skrämmande!
The scientists found that SARS-CoV-2, the virus that causes COVID-19, was detectable in the air for up to three hours, up to four hours on copper, up to 24 hours on cardboard, and up to 2 to 3 days on plastic and stainless steel.

Ska ha publicerats i "New England Journal of Medicine"
Citera
Medlem
Igni-ferroques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Sverige har alltså en strategi om att uppnå flockimmunitet. För den är väl nu tämligen väl uttalad?

Man vill smitta ned befolkningen och det är också varför skolorna håller öppet. De drar hem smittan till sina föräldrar som också blir sjuka.

Man lägger fram en teoretisk bild att sjukvården har en kapacitet som uppgår till cirka 50% av vårdbehovet, så om man låter sjukdomen får löpa under 4 månader istället för under 2 månader skulle fler kunna klara sig.
I praktiken räcker väl Sveriges vårdbehov till en av tusen av de som kommer att kräva en IVA-plats.
Högt räknat kan Sverige skaka fram 1000 platser när allt är uppbyggt och klart inkl provisoriska platser i mässhallar och tält. Då 5% av de insjuknade kräver intensivvård kan max 20 tusen personer vara smittade samtidigt. Kräver då en intensivvård 3-4 veckor i snitt klarar vi bara av att hantera cirka 200-250 tusen människor som sjuka per år. Ska en immunitet uppnås med 70% av befolkningen och smittas i en "lagom" takt så att sjukvården hinner med kommer det ta 25-30 år för att sjukvården ska hinna med.

Börjar man räkna på det är det där vi hamnar. Därför ser jag i praktiken Sveriges strategi som ett spel för galleriet. Med de fåtaliga åtgärder som genomförs kommer vi sakna möjligheter totalt för att inte uppnå genomklappning i vården. Den kommer att klappa ihop med 100% sannolikhet. Man gör så här för att man bedömer det för samhällsekonomiskt dyrt att köra en lockdown. Det är så det ser ut.

Det här gör mig ärligt talat sömnlös på nätterna.

Någon annan som funderat på det här? Någon som faktiskt räknat på det?
Notera gärna att de diagram som FHM presenterar (den med den höga kurvan och den med den flackare kurvan och vårdens kapacitet) helt saknar skala. Dvs, den visar inte HUR många sjuka som kan hanteras, eller vilken KAPACITET sjukvården har. Börjar man räkna lite på det, inser man dock att vårdens kapacitet i förhållande till folkmängd och nödvändig andel med flockimmunitet är HELT oproportionerligt redovisade när de visualiseras på det vis som FHM gör.

Själv skulle jag vilja se en strategi som heter SKYDD, SKYDD; SKYDD och sedan VACCIN, VACCIN och VACCIN. Fan, ge alla i Sverige ett friår. Staten får ta ansvar för matförsörjning och se till att el och vatten, sjukvård fungerar. Kalla ut polis och militär på gator och se till att folk håller sig inne och inte springer runt och smittar ned varandra. Hellre ett år i karantän än 300-500 tusen döda och enormt mänskligt lidande.

Sådana här räkneövningar gör mig sömnlös, det är ren skräckpropaganda. Till att börja med så är det inte så att flockimmunitet är ett binärt tillstånd, dvs att man inte har någon skillnad före exakt 60 eller 70 %.

Tänk själv. Direkt i början så fanns det kanske en handfull personer i Sverige som hade smittan. Då var varje ny person som dessa påträffade någon de kunde smitta. Men redan när 10% i omgivningen haft sjukdomen så kommer ju var tionde person man träffar på vara immun. Om man har 10% till hösten så kommer andra vågen att bli mildare, även om man inte nått "flockimmunitet".

Dessutom undrar jag var du fick uppgiften att 5% av de sjuka kräver intensivvård? Sydkorea har testat mycket så här statistiken ut just nu: https://www.worldometers.info/coronavirus/country/south-korea/

Dvs av de aktiva fallen så är det 1% som är serious or critical, 99% har milda symptom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in