Citat:
Ursprungligen postat av
notknapparen
Var det inte så att JG gick med i MPS och att han via facebook(?) uppmanade andra att inte leta på eget bevåg utan kontakta missing people istället?
Aktbilaga 145, sid 149
"FBmess 2018-05-15 16:54:41 JerryGray (till SD)------ Har anmält mig till Missing People (länk)"
När andra via SDs "masutskick" om försvinnandet verkar bli oroliga och skickar tankar på hur man ska agera för att hjälpa till skriver SD:
Aktbilaga 145, sid 151
FB mess 2018--05-15 17:44:04 Stefan Davidsson (till FH)-----Polisen inkopplad sedan i fm Så det är inte Ulf som söker så att säga
Så vad har SD sagt till JG? SD kan ju knappast ha som intresse att L*ena ska hittas. Han vill väl komma iväg till USA och vara borta när hela kalabaliken är igång. Det sista han vill är väl att MPS går runt och rotar i området och hittar henne.
Nu är det så att för att MPS ska ta sig an fallet, behöver släktingar från båda sidor vara med på detta och MPS har även kontakt med polisen för att kolla att det är ok. I det här fallet har säkert polisen sagt nej (minns inte längre om vi fått veta hur det låg till?) eftersom det handlade tidigt om ett misstänkt människorov.
När var det som JG ringde och anmälde att man skulle kolla i HDs (och SDs?) bostad?
Det var väl det här som var lite förvirrande för mig men att jag inte hittade info om just JG och MP och hur det egentligen förhöll sig.
Att SD är hal som en hål är väl något vi alla är eniga om.
JG får jag inget grepp om heller egentligen.
Han tipsar å ena sidan polisen om att söka igenom HD's hem.
Å andra sidan gör han allt för att skydda SD.
Hur passar han in i pusslet?
Tanke: Det känns som att SD försökt rikta misstankarna mot HD från första början genom att uppge att HD är den som har motivet, han säger att han fått reda på att dörren stått på glänt genom HD osv.
Har SD bett JG att ringa polisen och tipsa om HD's hem för att rikta misstankarna ytterligare om ännu en person pekar ut henne?
Jag undrar fortfarande över en sak som K*arin (vännen till HD) säger i förhör:
Att SD och JG var ute och gjorde nånting på natten mellan den 14e och 15e.
Natten?
Jag undrar också över avlyssningen mellan JG och SD när de pratar om förhören och att JG's sambo är som ett jäkla proffs i sina förhör. Att hon håller huvudet kallt. Varför då? Hur då?
En annan sak som slagit mig är att både JG och SD slänger ur sig ordet Jeopardy i förhör (SD i förhör i JG's fall vet jag inte om det är i förhör eller avlyssningen). Det frågesportprogrammet fick väl för tusen år sedan och ligger liksom knappast på allas läppar. Jag tolkar in det som att de alltså har diskuterat förhören eller gått igenom nånting/resonerat/analyserat nånting som gör att detta ord ploppar upp helt random i FUP??
Kanske svårt att förstå hur jag tänker eftersom jag inte riktigt kan sätta fingret på det själv.
Inte mer än att jag tycker att det är ett märkligt sammanträffande att just Jeopardy nämns av två personer:
Två personer som sitter på svaret men inte frågan?
Eller ordets egentliga betydelse:
Danger arising from being on trial for a criminal offence?
--
(Härlig inblick i min luddiga hjärna, va?!

)