2020-03-27, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Nej det gjorde han inte han skrev att han hade att göra och sen var han tyst och sen kom bilden - kan tänka mig att bilden kom för att liksom skynda på honom. Och jag tror att just den bilden var droppen.
Tror inte det var nån droppe som utlöste det. Han hade planerat mordet i flera dagar rent praktiskt. Skumma rövare i skogen, ringt polis etc. Ändå hade de sex så sent som fredagen innan. Han ville ha henne på egna villkor.
Citera
2020-03-27, 11:54
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Tror inte det var nån droppe som utlöste det. Han hade planerat mordet i flera dagar rent praktiskt. Skumma rövare i skogen, ringt polis etc. Ändå hade de sex så sent som fredagen innan. Han ville ha henne på egna villkor.

Jag tror också han hade planerat det - men att den bilden var som typ sista spiken i en redan klar kista? Den fick inte honom att avbryta sina planer direkt.
Citera
2020-03-27, 11:58
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Jo jo. Men med överskottsenergin hon hade kunde hon haft fem jobb eller byggt ett hus med händerna. Istället för att kasta bort den på oväsentligheter. Hon var nåt slags konsulent också?

Jag är emot att sätta diagnoser på människor men jag misstänker starkt utifrån det jag läst om LW i FUP att om hon inte var bipolär så hade hon i allafall en cyklotym personlighet och rörde sig ofta i landskapet hypomani. Jag har egen erfarenhet av det, så det finns inget fördömmande i detta. När du pendlar i det landskapet har du hur mycket energi som helst och hur många projekt som helst i luften och är oändligt kreativ. Men visst - det hade varit bättre om hon riktat energin på bättre saker. Men det där är vi nog alla skyldiga till tror jag. Att göra dåliga val.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Precis, SD skriver aldrig att han inte ska komma, utan skriver enbart, Ska till Viken nu och vid 23, kom precis, svara på jobbmail, har lite måsten.

Det är först efter hennes död som han skriver att det blir för sent.
Iskallt, öppnar han en pdf bilaga 00.00 och skriver han också ett till jobbmail 00.23.
---------------------------------------------------------------------------------------------------- -------------

Aktbilaga 145, sid 124, 154:

• Telegram 2018-05-14 20:49:26 Wesström, Lena ----------<Media> (bild på hjärtformad kaka) Gjorde till dig och mig. Om du törs smyga hit i kväll kan vi äta<3"
    Tar lite med A nu

<Hjärta emoji>
  • Telegram 2018-05-14 21:09:17 Davidsson, Stefan----------Till Viken nu
  • Telegram 2018-05-14 21:12:20 Wesström, Lena ------------Oj, sent
  • Telegram 2018-05-14 22:55:14 Wesström, Lena ---------fixar lite inför Arons födelsedag i morgon.
    Hoppas det tar mindre än en timme.
    Hemma nu?
  • Telegram 2018-05-14 23:00:55 Davidsson, Stefan -----------kom precis. Svarar på jobbmail
    Har lite måsten
  • Telegram 2018-05-14 23:01:13 Wesström, Lena-----------<Media> (bild på en cash-logg)
---------------------------------------------------------------------------------------------------- -----
23.30-23.33 SKRIK
---------------------------------------------------------------------------------------------------- ------
  • Telegram 2018-05-15 00:02:58 Davidsson, Stefan Fint
    Blir för sent
    Avslutar strax
  • Telegram 2018-05-15 00:29:36 Davidsson, Stefan-----------Hepp. Du kom inte in mer. Sov gott.
    Hörs i morn
  • Telegram 2018-05-15 05:51:04 Davidsson, Stefan------------Morn. Vad händer? Somnade ifrån igen
  • Telegram 2018-05-15 07:03:24 Davidsson, Stefan-----------Helluuuu
    Noa ringde. Du ej hemma. Han var orolig.
    Jag med nu.
Tack!
Bilden som LW skickade på loggremsan vet Du om det någon gång framkommit vad den gällde?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
För att Hanna ville det.
Hanna hatade Lena.
Lena knullade med hennes man och Lena tog bort massor med Geo-loggar. Det förstnämnda sket nog Hanna fullständigt i , men loggarna bråkar man fan inte med.
Där har du svaret.

Och nu skulle de resa som kung och drottning till USA på det stora geocash-event med deltagare från hela världen, men det där kinesludret, som SD kallar henne, förstör deras fina statistik. Drottningen håller på att detroniseras, och medan hon är i USA kan hon inte påverka om LW tar bort loggarna - en gång till.

Borttagna loggar eller borttagen LW?
Senast redigerad av piastrone 2020-03-27 kl. 12:03.
Citera
2020-03-27, 12:05
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flushbuch
Bra inlägg. Allt tassel, alla turer fram och tillbaka med stort socialt och personligt lidande, detta kan man försöka förstå i termer av hur LW var och hur SD var. Detta liv, som de levde under många år, hade varit de inblandades ensak hade det inte varit för hur det slutade. Avslutningen, som SD av allt att dömma är ansvarig för, är oförlåtlig och på inga sätt jämförbar med alla turer och allt tassel fram tills dess. Vad hade LW kunnat göra annorlunda? Den frågan är säkert intressant ur ett allmänt relationsperspektiv. Med tanke på hur hon dog är den frågan däremot helt ointressant. Hon valde inte detta. Det var inte hennes fel att hon blev mördad. Man kan diskutera riskbeteenden fram och tillbaka, men det var inte hennes fel. Vad hade SD kunnat göra annorlunda? Det är rätt fråga att ställa. Samtidigt har den en uppsjö triviala svar. Backa, acceptera situationen, flytta med familjen, sluta geocacha, flytta utan familjen, sök hjälp för sjuka tankar, planer och impulser osv osv. Av alla saker SD kunde gjort valde han det absolut sämsta och mest värdelösa. På något sätt måste det fullständigt värdelösa, onda och allmänt vidriga alternativet att ta död på en medmänniska med kraftigt våld framstått som rimligt och bra i hans huvud. Det är mycket svårt att förstå. Kanske tänkte han inte klart av någon anledning och var i något längre konstigt tillstånd i huvudet. Kanske är han bakom den smarta personan rätt puckad och helt amoralisk. I fallet Mats Alm tycker jag man skymtade något av en ond byfåne med ett barns planer, tankar och historier. SD måste vara betydligt vassare i huvudet än Alm, men ändå. I episoden med mötet med poliser efter larmet om påhittade rånare och episoden med det hysteriska fotograferandet av betongplattor utanför polishuset tycker jag man skymtar något av en högfungerande byfåne. Någon som fått för sig att man kan manipulera och dribbla runt med rättsväsendet på ungefär samma sätt som man kan dribbla runt med sin sjuka och sömnmedelsdrogade fru och sin bortom förnuft och sans förälskade älskarinna.

Mycket bra inlägg. Och uttrycket högfungerande byfåne är träffande .

Tänkte på den fd kollegans inlägg:

” Citat 2018-05-22, 10:03
Ursprungligen postat av isakn
”Ja, jag har arbetat med honom. Är ett par år sedan nu. Han hade en sådan där lite halvskum blick. Lurig, med ett milt leende på läpparna. Många uppfattade nog honom som lite underfundig och "skojig kille". Hans sätt att skämta och prata om sig själv var liksom hysteriskt. Och jag uppfattade också att han tog sig själv på väldigt stort allvar. Jag fick alltid obehagskänslor när han var i närheten. Något var fel. När jag läste här i tråden om att L var intresserad av geocaching och hennes ålder då dök Ste*ans namn upp i huvudet direkt. Jag bara visste att det var han. En mycket obehaglig känsla när hans namn sedan faktiskt dök upp.” ”
Citera
2020-03-27, 12:06
Medlem
StefanDavidssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fröken_Sverige
Ja, visst har han känslor. För sig själv och sitt ego. Han ser mycket kär, k*t och nöjd ut.

Dessa bilder bekräftar ju bara att han var kär i LW och kanske även JG. Men förälskelse och upphetsning som faktiskt är egoistiska känslor, det är över huvud taget INTE detsamma som att kunna känna empati eller att verkligen bry sig om andra.

Ingen har sagt att han inte kan känna sig glad, kär, nöjd eller k*t. Skrämmande att du tror att det är känslor av empati. Det är totalt helt olika saker. De som känner SD på riktigt vet att han kan vara överlycklig med strålande ögon. När han får det precis som han vill ha det.

Säger någon emot, då blir däremot ögonen iskalla.

Om man inte kan känna skillnad på förälskelse+k*thet och empati, då har man blandat ihop verkligheten ordentligt.

SD var gift och det var han som skulle hålla sig ifrån andra kvinnor/män.

LW blev förälskad och gjorde ett mycket dålig val då SD var gift.

Men vad två år har visat så har hon däremot inte suttit på något forum dygnet runt och kränkt och förnedrat en brutalt mördad människa på alla betänkliga sätt. Jag kan faktiskt inte se att hon någonsin har kränkt andra på ett riktat och medvetet sätt. Hon verkade vara en i botten genomgod människa. Men som tyvärr blev kär i fel man.

Jag tror att det enda som avgjorde att det blev LW och inte HD som mördades var att livet med HD var mer fördelaktigt (pengar, huset, svärföräldrar som ställer upp på allt). Tyvärr tror jag inte alls barnen var avgörande. SD har redan visat sig vara helt öppen för att mörda både sina egna och andras barn.

Det tror jag de som sjukt nog stöttar (IRL och på nätet) SD fortfarande, verkligen bör ta sig en rejäl funderare på.

Han har redan pratat om att hämnas på folk. Om någon (typ HD, JG och andra) medverkar till att han blir fri, så har de också ett ansvar för vad han kanske kommer göra mot folk. Vi vet redan vad han är kapabel till. Om han får en ny chans, så kommer det dessutom att vara lättare nästa gång.

#TeamÅsaHiding
Ja jag tänkte säga det, det är ju uppenbarligen inte bara Hanna Davidsson han är förälskad i om man ska tänka som gloriouslife
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Jag tycker att han ser totalt förälskad ut.
På denna bild alltså
https://s3.amazonaws.com/gs-geo-images/6b397002-3372-4b2a-a885-a93e33ee4374_l.jpg

Då skulle jag nästan säga att han ser än mer förälskad ut här
https://imgur.com/a/giNUHKu

I övrigt håller jag med, speciellt om detta

”Jag tror att det enda som avgjorde att det blev LW och inte HD som mördades var att livet med HD var mer fördelaktigt (pengar, huset, svärföräldrar som ställer upp på allt). Tyvärr tror jag inte alls barnen var avgörande. SD har redan visat sig vara helt öppen för att mörda både sina egna och andras barn.

Det tror jag de som sjukt nog stöttar (IRL och på nätet) SD fortfarande, verkligen bör ta sig en rejäl funderare på.”
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Så lågt att utnyttja ett mord på en stackars kvinna
för att sprida sin propaganda.

Kommer det alltid att vara så att kvinnan får skylla sig själv?
Ska det aldrig bli någon förändring på det?
Oj herregud vad hände med dig?!
Citat:
Ja alltså han funderade nog seriöst på att mörda Lena låååångt långt innan, säkert vid första avslöjandet? När kom första dödshotet?
Senast redigerad av StefanDavidsson 2020-03-27 kl. 12:15.
Citera
2020-03-27, 12:06
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Precis, SD skriver aldrig att han inte ska komma, utan skriver enbart, Ska till Viken nu och vid 23, kom precis, svara på jobbmail, har lite måsten.

Det är först efter hennes död som han skriver att det blir för sent.
Iskallt, öppnar han en pdf bilaga 00.00 och skriver han också ett till jobbmail 00.23.
---------------------------------------------------------------------------------------------------- -------------

Aktbilaga 145, sid 124, 154:

• Telegram 2018-05-14 20:49:26 Wesström, Lena ----------<Media> (bild på hjärtformad kaka) Gjorde till dig och mig. Om du törs smyga hit i kväll kan vi äta<3"
    Tar lite med A nu

<Hjärta emoji>
  • Telegram 2018-05-14 21:09:17 Davidsson, Stefan----------Till Viken nu
  • Telegram 2018-05-14 21:12:20 Wesström, Lena ------------Oj, sent
  • Telegram 2018-05-14 22:55:14 Wesström, Lena ---------fixar lite inför Arons födelsedag i morgon.
    Hoppas det tar mindre än en timme.
    Hemma nu?
  • Telegram 2018-05-14 23:00:55 Davidsson, Stefan -----------kom precis. Svarar på jobbmail
    Har lite måsten
  • Telegram 2018-05-14 23:01:13 Wesström, Lena-----------<Media> (bild på en cash-logg)
---------------------------------------------------------------------------------------------------- -----
23.30-23.33 SKRIK
---------------------------------------------------------------------------------------------------- ------
  • Telegram 2018-05-15 00:02:58 Davidsson, Stefan Fint
    Blir för sent
    Avslutar strax
  • Telegram 2018-05-15 00:29:36 Davidsson, Stefan-----------Hepp. Du kom inte in mer. Sov gott.
    Hörs i morn
  • Telegram 2018-05-15 05:51:04 Davidsson, Stefan------------Morn. Vad händer? Somnade ifrån igen
  • Telegram 2018-05-15 07:03:24 Davidsson, Stefan-----------Helluuuu
    Noa ringde. Du ej hemma. Han var orolig.
    Jag med nu.

Är det här mordnattens konversation dem emellan? Fyfan.

Så han vet fuller väl att grabben ska uppvaktas?

Och ingen antydan om motsättning dem emellan....

Skumt.
Citera
2020-03-27, 12:07
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Tack!
Bilden som LW skickade på loggremsan vet Du om det någon gång framkommit vad den gällde?

Det var en av de loggarna som var hennes som teamdavidsson hade loggat men HD hade inte varit fysiskt med. När hon och SD skiljde sig skapade hon ett eget konto och loggade de loggarna hon haft loggade ihop med maken. LW tyckte det var fel att hon loggade loggar som hon fysiskt inte loggat/alternativt att hon såg en möjlighet att djävlas med HD - svårt att i efterhand säga vilket. Hon hade i allafall 2 ggr (vill jag minnas) tagit bort HD's logg och HD hade loggat igen - så hon bytte ut den fysiska logg lappen i lådan och fotot är den fysiska logg där HD inte stod med således hade hon inte varit där. Svårt att förklara. Men typ så. Och när sedan LW var död så loggade HD alla dessa igen - och i antal var de 17 - vilket känns lite för mycket för att vara ett sammanträffande.
Citera
2020-03-27, 12:07
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Jag tror det var T34Panzer som myntade uttrycket. Jag älskar det! Det säger så mycket. Ungefär som i lyxfällan där man uttryckte sig som "ekonomiskt promiskuös". Det finns många hemagjorda uttryck som slår alla cementerade vedertagna uttryck.

Sd gräver sig själv djupare och djupare. Tyvärr blir man inte fälld pga respektlöst uppträdande, men det hjälper honom verkligen inte.

Ja det var jag som skrev det

Träffande beskrivningar av Steffe:

Härads-psykopaten (DreamTwister)

Högfungerande byfåne (flushbuch)
Citera
2020-03-27, 12:08
Medlem
Citat:
Var det inte så att JG gick med i MPS och att han via facebook(?) uppmanade andra att inte leta på eget bevåg utan kontakta missing people istället?

Aktbilaga 145, sid 149

"FBmess 2018-05-15 16:54:41 JerryGray (till SD)------ Har anmält mig till Missing People (länk)"

När andra via SDs "masutskick" om försvinnandet verkar bli oroliga och skickar tankar på hur man ska agera för att hjälpa till skriver SD:

Aktbilaga 145, sid 151
FB mess 2018--05-15 17:44:04 Stefan Davidsson (till FH)-----Polisen inkopplad sedan i fm Så det är inte Ulf som söker så att säga

Så vad har SD sagt till JG? SD kan ju knappast ha som intresse att L*ena ska hittas. Han vill väl komma iväg till USA och vara borta när hela kalabaliken är igång. Det sista han vill är väl att MPS går runt och rotar i området och hittar henne.

Nu är det så att för att MPS ska ta sig an fallet, behöver släktingar från båda sidor vara med på detta och MPS har även kontakt med polisen för att kolla att det är ok. I det här fallet har säkert polisen sagt nej (minns inte längre om vi fått veta hur det låg till?) eftersom det handlade tidigt om ett misstänkt människorov.

När var det som JG ringde och anmälde att man skulle kolla i HDs (och SDs?) bostad?

Det var väl det här som var lite förvirrande för mig men att jag inte hittade info om just JG och MP och hur det egentligen förhöll sig.

Att SD är hal som en hål är väl något vi alla är eniga om.
JG får jag inget grepp om heller egentligen.
Han tipsar å ena sidan polisen om att söka igenom HD's hem.
Å andra sidan gör han allt för att skydda SD.
Hur passar han in i pusslet?

Tanke: Det känns som att SD försökt rikta misstankarna mot HD från första början genom att uppge att HD är den som har motivet, han säger att han fått reda på att dörren stått på glänt genom HD osv.
Har SD bett JG att ringa polisen och tipsa om HD's hem för att rikta misstankarna ytterligare om ännu en person pekar ut henne?

Jag undrar fortfarande över en sak som K*arin (vännen till HD) säger i förhör:
Att SD och JG var ute och gjorde nånting på natten mellan den 14e och 15e.
Natten?

Jag undrar också över avlyssningen mellan JG och SD när de pratar om förhören och att JG's sambo är som ett jäkla proffs i sina förhör. Att hon håller huvudet kallt. Varför då? Hur då?

En annan sak som slagit mig är att både JG och SD slänger ur sig ordet Jeopardy i förhör (SD i förhör i JG's fall vet jag inte om det är i förhör eller avlyssningen). Det frågesportprogrammet fick väl för tusen år sedan och ligger liksom knappast på allas läppar. Jag tolkar in det som att de alltså har diskuterat förhören eller gått igenom nånting/resonerat/analyserat nånting som gör att detta ord ploppar upp helt random i FUP??

Kanske svårt att förstå hur jag tänker eftersom jag inte riktigt kan sätta fingret på det själv.
Inte mer än att jag tycker att det är ett märkligt sammanträffande att just Jeopardy nämns av två personer:
Två personer som sitter på svaret men inte frågan?
Eller ordets egentliga betydelse: Danger arising from being on trial for a criminal offence?
--
(Härlig inblick i min luddiga hjärna, va?! )
Senast redigerad av uncommon-name 2020-03-27 kl. 12:11.
Citera
2020-03-27, 12:12
Medlem
StefanDavidssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uncommon-name
Kort och gott: LW och SD i kombination var som att hälla vatten på brinnande olja - LIVSFARLIGT.
Antagligen lika envisa och intensiva och kunde provocera varandra till vanvett.
Vi har kunnat se prov på hur deras konversationer trissades upp och att även LW kunde komma med diverse hot till och från - hon lekte med elden. Medvetet eller omedvetet.
Människor som LW med stort bekräftelsebehov, stor stolthet och är "orädda" - som i affekt inte begriper att de ger sig ut på för djupt vatten - ofta fäktar illa istället för att fly (i alla fall är det min egen uppfattning om hur hon var lite som person).
Lika barn leker inte alltid bäst om det innebär att det hela tiden mynnar ut i maktkamper, som det gjorde i det här fallet.

HD var varken brinnande olja eller vatten i sin relation med SD.
HD är hans "drömkvinna".
HD lever.

Jag skulle kunna måla med större penslar för att beskriva hur jag tänker, men jag tror inte nån är så jäkla intresserad av en sju sidor lång utläggning av mig om något som jag tror för de flesta är uppenbart och tankar ni själva har tänkt .
Experten i rättssalen beskrev ju i princip förhållanden mellan Stefan/Lena och Stefan/Hanna, till punkt och pricka utan att ens känna till fallet.

Det här fallet är inget speciellt egentligen, vi har bara engagerat oss i det. Stefan Davidsson mördade sin älskarinna för att han trodde det skulle rädda hans äktenskap. Äldsta. Jävla. Historien. I. Boken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in