2020-03-27, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stahlhelm1916
du får din information ur röven.

jag har redan det mesta av mitt fria kapital investerat.
planen är och har varit att köpa starka företag billigt och SITTA STILL tills det blir bättre.
jag tänker att om man inte har pengar ute på marknaden så är man ju inte ens på tåget och får ingenting när marknaden går upp.
jag har inte den tiden att sitta och glo på marknaden hela tiden heller

är man ute så är man liksom ute. då finns det 0kr att tjäna.

lupe
airbus
securitas
hm
och sas

allt köpt billigt.
hm och sas värde är tvivelaktigt just nu dock. dem köptes för tidigt.
men dem kommer så småningom också öka
Åter igen, dessa bolag kommer gå köpa billigare. Sen att du inte vågar vänta på det är en annan sak, spela säkert och nöjd dig med dina affärer. Helt ok.
Citera
2020-03-27, 11:23
Medlem
Spalkins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bavertass
Åter igen, dessa bolag kommer gå köpa billigare. Sen att du inte vågar vänta på det är en annan sak, spela säkert och nöjd dig med dina affärer. Helt ok.

Man kan knappast ta någon som konstaterar priser på börsen med säkerhet seriöst. Även om jag också tror att det kommer sjunka, det är chansningen jag gör. Det kan dock sluta med att jag missar hela fyndet! Vem vet.
Citera
2020-03-27, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David86
När jag tittar på kurserna försöker jag ignorera allt som hände på börsen sista halvåret 2019. Att titta på ett börsrally och förvänta sig att det är dit vi ska när detta är över känns lite väl optimistiskt.

Men Volvo var ju nere på 128 i oktober, eller 115 för den delen i december 2018. Jämfört med dom kurserna känns inte dagens 113 så attraktivt. Men går den ner på 100 kommer jag nog köpa på mig lite Volvo, igen.

Man bör inte förvänta sig en massa saker för då kommer man ofta till helt felaktiga slutsatser. Detta gäller ofta de som förväntar sig krascher, många av dem går och väntar på det år efter år när börsen bara går upp.

Däremot kan jag återge vad Tobbe Rosén sa i förra veckan. Han har varit inställd på att vi ska få en rekyl upp och sedan en ännu djupare nedgång och inte en V-formation där börsen går upp lika snabbt som den föll. Nu börjar han däremot tvivla på det och utesluter inte längre en V-formation. Hans argument är bl.a. att nästan alla tror att det ska att det ska bli en rekyl upp och sedan djupare nedgång och när alla tror det blir det sällan så då det redan är inprisat i kurserna.
Senast redigerad av flekstor 2020-03-27 kl. 11:29.
Citera
2020-03-27, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spalkin
Man kan knappast ta någon som konstaterar priser på börsen med säkerhet seriöst. Även om jag också tror att det kommer sjunka, det är chansningen jag gör. Det kan dock sluta med att jag missar hela fyndet! Vem vet.
Dessutom är allt snack om att det är billigt nu, förstår inte folk att vinster kommer vara obefintliga. Många aktier är dyrare nu än va dom var ATH.
Citera
2020-03-27, 11:29
Medlem
Citat:
Dessutom är allt snack om att det är billigt nu, förstår inte folk att vinster kommer vara obefintliga. Många aktier är dyrare nu än va dom var ATH.

Blanka dessa aktier då, lycka till!

Intressant att något kan vara dyrare än ATH för övrigt!
Senast redigerad av flekstor 2020-03-27 kl. 11:33.
Citera
2020-03-27, 11:38
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Dyrare ny än ATH?... ATH betyder all time high. Så vilka då? Jag skulle snarare säga att 70-90% OMX30 ligger kring 5-årslägsta, en del på 5-8-årslägsta. Dvs ingen som köpt en enda aktie de 5 senaste åren har fått ett bättre pris, den som köper nu utklassar alla.
Citera
2020-03-27, 11:42
Medlem
Belavias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Dyrare ny än ATH?... ATH betyder all time high. Så vilka då? Jag skulle snarare säga att 70-90% OMX30 ligger kring 5-årslägsta, en del på 5-8-årslägsta. Dvs ingen som köpt en enda aktie de 5 senaste åren har fått ett bättre pris, den som köper nu utklassar alla.

Han menar att de var mer prisvärda ATH, än vad de är nu. Och det har han en poäng i.

Varför skulle det vara "billigt" att köpa till 30% lägre kurs om hela ekonomin ändå är avstannad?
Citera
2020-03-27, 11:44
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Belavia
Han menar att de var mer prisvärda ATH, än vad de är nu. Och det har han en poäng i.

Varför skulle det vara "billigt" att köpa till 30% lägre kurs om hela ekonomin ändå är avstannad?
Därför att corona går över?

Men ett flygbolag eller hotellföretag hade jag inte köpt nu ens om priset halverats. Där kan vi inte gissa omfattningen av problemen än. Jag tror inte min familj kommer att flyga på 2-3 år, och vi har varit jorden runt inklusive Kina.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2020-03-27 kl. 11:46.
Citera
2020-03-27, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Belavia

ATH är inget mått på prisvärdhet så påståendet var direkt korkat oavsett vad han menade. Prisvärdhet är snarare en subjektiv bedömning och han har uppenbarligen en annan subjektiv bedömning än majoriteten få priset ligger där det ligger.
Citera
2020-03-27, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Därför att corona går över?

Men ett flygbolag eller hotellföretag hade jag inte köpt nu ens om priset halverats. Där kan vi inte gissa omfattningen av problemen än. Jag tror inte min familj kommer att flyga på 2-3 år, och vi har varit jorden runt inklusive Kina.

Nej flygbolag är skakiga även under normala situationer och jag hoppas SAS går i kk. Däremot uttalade sig t.ex. Sabuni och sa att det är en självklarhet att SAS ska räddas så rent ekonomiskt kan SAS på låga kurser ändå bli en vinnaraktie pga våra idioter till politiker.

Personligen kommer jag med allra största säkerhet flyga redan i år, då det knappast är rationellt att vara mer rädd för andra länder än Sverige. Det är en pandemi vilket innebär global spridning så det kommer finnas överallt i världen och majoriteten av världens medborgare kommer säkert bli smittade förr eller senare och det är inte ens säkert det går att ta fram ett vaccin.
Citera
2020-03-27, 12:01
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flekstor
Nej flygbolag är skakiga även under normala situationer och jag hoppas SAS går i kk. Däremot uttalade sig t.ex. Sabuni och sa att det är en självklarhet att SAS ska räddas så rent ekonomiskt kan SAS på låga kurser ändå bli en vinnaraktie pga våra idioter till politiker.

Personligen kommer jag med allra största säkerhet flyga redan i år, då det knappast är rationellt att vara mer rädd för andra länder än Sverige. Det är en pandemi vilket innebär global spridning så det kommer finnas överallt i världen och majoriteten av världens medborgare kommer säkert bli smittade förr eller senare och det är inte ens säkert det går att ta fram ett vaccin.
Du kommer inte att FÅ flyga... Sverige kommer att ha corona länge, och andra länder som tvärt emot oss kommer att hindra spridning kommer inte att acceptera dig.

Det verkar självklart i USA att Trump ger bort 100 miljarder till Boeing, så det är inte bara svenska politiker som bollar med andras pengar. Snarare verkar de svenska lite väl snåla.
Citera
2020-03-27, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flekstor
ATH är inget mått på prisvärdhet så påståendet var direkt korkat oavsett vad han menade. Prisvärdhet är snarare en subjektiv bedömning och han har uppenbarligen en annan subjektiv bedömning än majoriteten få priset ligger där det ligger.

Ser ut som att han menar att PE ser mer attraktivt ut nu än i januari, men att precis som runt 2009 så kan PE skjuta i höjden när vinsterna försvinner. Med dagens kurser så kommer PE vara betydligt högre för många bolag när kvartalsrapporterna kommer för första och andra kvartalet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in