2020-03-27, 07:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Polestar 2 har satt igång produktionen i kina, där alla våra fabriker rullar och försäljningen börjar ticka uppåt igen.

OJ! Ticka uppåt? Var inte bilförsäljningen nere 99% eller något?
Jo men gratis att den är nere 98% nu bara.
Citera
2020-03-27, 07:37
Medlem
Maduros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrunkenZealot
Källa?

Fungerade inte Google på din dator?

https://samnytt.se/over-1-800-forskare-kraver-att-sverige-starker-kampen-mot-coronaviruset/
Citera
2020-03-27, 07:40
Avslutad
Jo, rätt att man inte kommer åt artikeln. Ett uttalande ser jag dock på annan plats och det är att Danske bank ser det mycket sannolikt för deflation i Sverige de närmaste månaderna. Alltså allmän prissänkning. Det behöver man inte vara så smart för att förstå. Alla kommer att hålla hårt i sina slantar framöver. Lågt köptryck på det mesta. Vilket ju borgar för minusränta eller andra stimulanser. Frågan är dock hur mycket regeringen har kvar, vågar släcka med (stimulera) efter sina bazookautryckningar med pengar i de nuvarande räddningspaketen.
Citera
2020-03-27, 08:18
Medlem
Greenskys avatar
Kört några hundra mil senaste två veckorna och kan bara erinra mig att jag sett en enda turistbuss (norsk) som rullat, så stackars j-vlar som jobbar i den branschen. Dramatisk minskning av lastbilar också.

R.I.P turistbussar.
Citera
2020-03-27, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
OJ! Ticka uppåt? Var inte bilförsäljningen nere 99% eller något?
Jo men gratis att den är nere 98% nu bara.

När ett land är helt nedstängt av sin egna kommunistregering kan man inte förvänta sig att som företag sälja något där när folk inte ens får gå ut eller gå till jobbet. Nu har Kina öppnat igen och kunderna letar sig tillbaka till våra återförsäljare. Jag förstår att ni vill ha en ”reset” på ekonomin eftersom ni är helt misslyckade individer, men försök inte vara så dum. För ditt eget bästa.
Citera
2020-03-27, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
Nej, detta är historiskt.
De har släckt ljuset och stängt ner hela AB Volvo.
Inga underleverantörer får tag på någon på Volvo. De riskerar hela bolaget. Det är inte bara att ”komma igång igen” efter 6-8 veckor av total shutdown.

Hade de haft någon form av finkänslighet så hade permitterar halva styrkan och låtit ändå några vara kvar på bygget.

Som sagt. Något stämmer inte.

Det stämmer inte helt det du skriver. Vissa funktioner jobbat fortfarande 80 %, en del jobbar 2 dagar i veckan, en del jobbar 1 dag i veckan. Det beror på vilken funktion. Lejonparten av produktionen är stängd, ja. Preliminärt räknar man med att produktionen ska vara igång igen 20/4 men det kan så klart ändras beroende på hur underleverantörerna är igång (eller inte).

Många på Volvo Cars jobbar 60 % (-6 % i lön). Hur det ter sig i praktiken kan vara så här: varslet är över en 10-veckorsperiod, då är du hemma 4 veckor och inte jobbar alls och sedan jobbar du 100 % i 6 veckor. Jag skrev om detta tidigare i tråden - men då hade permitteringarna precis aviserats och det var inte klart än hur det skulle bli.

Åter igen ska jag påpeka att AB Volvo och Volvo Cars är 2 helt olika bolag och delar endast varumärke (som AB Volvo äger men lånar ut till Volvo Cars)
Citera
2020-03-27, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Sålda bilar är en sak. Levererade en annan.

Finns väl inget som säger att försäljningen nödvändigtvis behöver minska.
Ta mig som exempel. Jobbar på som vanligt fast hemifrån. Konsumerar mindre. Bankkontot sväller. Har mindre restid.
Har tid att fundera över ny bil. Kan köpa en på nätet. Framförallt om man lockar med något erbjudande.

Och det finns massor som jag. Några kunder försvinner. Några tillkommer.
Haha men lilla du. Du kan ju inte titta på enskild individ. Du får ju titta på köpkraften hos den stora massan. Är det svårt att förstå?
Citera
2020-03-27, 09:35
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pardans
Det stämmer inte helt det du skriver. Vissa funktioner jobbat fortfarande 80 %, en del jobbar 2 dagar i veckan, en del jobbar 1 dag i veckan. Det beror på vilken funktion. Lejonparten av produktionen är stängd, ja. Preliminärt räknar man med att produktionen ska vara igång igen 20/4 men det kan så klart ändras beroende på hur underleverantörerna är igång (eller inte)
.
Menar du AB Volvo nu? Jag syftar på AB Volvo.
Jag har AB Volvo som kund och ringt runt hela veckan till kontor i hela världen för att få tag på någon.
Citat:
Många på Volvo Cars jobbar 60 % (-6 % i lön). Hur det ter sig i praktiken kan vara så här: varslet är över en 10-veckorsperiod, då är du hemma 4 veckor och inte jobbar alls och sedan jobbar du 100 % i 6 veckor. Jag skrev om detta tidigare i tråden - men då hade permitteringarna precis aviserats och det var inte klart än hur det skulle bli.

Jag talar om AB Volvo. Inte Volvo Cars.
Volvo Cars har ju skött detta mycket bättre med, precis som du skriver, gått ner i arbetstid så man kan få tag på folk.
Citera
2020-03-27, 09:39
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
Jo, rätt att man inte kommer åt artikeln. Ett uttalande ser jag dock på annan plats och det är att Danske bank ser det mycket sannolikt för deflation i Sverige de närmaste månaderna. Alltså allmän prissänkning. Det behöver man inte vara så smart för att förstå. Alla kommer att hålla hårt i sina slantar framöver. Lågt köptryck på det mesta. Vilket ju borgar för minusränta eller andra stimulanser. Frågan är dock hur mycket regeringen har kvar, vågar släcka med (stimulera) efter sina bazookautryckningar med pengar i de nuvarande räddningspaketen.

Deflation är som en gåva från himlen. Hoppas verkligen att så sker och vår Riksbank inte gör något dumt nu.
Som att kämpa emot deflationen och trycka upp svenska sedlar så vår skräpvaluta tappar ännu mer i värde.
Citera
2020-03-27, 09:50
Medlem
roffe69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
Deflation är som en gåva från himlen. Hoppas verkligen att så sker och vår Riksbank inte gör något dumt nu.
Som att kämpa emot deflationen och trycka upp svenska sedlar så vår skräpvaluta tappar ännu mer i värde.
Det är inte bara Ingves som trycker pengar. Alla centralbanker gör det. Vem kommer vilja sitta med några valutor?
Räntorna kommer att stiga.
Citera
2020-03-27, 09:52
Medlem
roffe69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av roffe69
Pratade precis med en bilverkstad, nästan alla jobb hade försvunnit. En bil var inbokad i veckan.
Idag lämnade jag in bilen, då hade han helt plötsligt fullt igen.
Citera
2020-03-27, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cherryfive
Martin Lundstedt vd för Volvo får 13 miljoner i bonus för fjolåret. Styrelsen får höjda ersättningar.
Kommentarer överfödiga men en sån här får det bli

Nja. Nu har han fått sin bonus fryst: https://www.di.se/nyheter/lundstedts-bonus-fryst-riskerar-ga-miste-om-14-miljoner/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in