2020-03-27, 08:52
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Ja fast oavsett självrespekt och antal sexpartners så är ett nej ett nej. Även om det varit ja innan. Nej betyder nej. Lagen är tydlig med det.

Nej är ett nej alltid. Har inte sagt något annat.
Förklarar varför det är så att "alla män vill in i Lena".

Det verkar som att KJ ändå inte gick hela vägen enligt andra inlägg.
Jag har inte läst dessa förhör så vet inte exakt vad som hänt.
Citera
2020-03-27, 08:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Det verkar som att de kan förbise sådant tyvärr. Lena dödades med 17 slag, BO i det andra fallet med över 40 knivhugg. Jag vågar påstå att det senare är mer brutalt. Bara 16 år blev det.

Förmildrande omstädigheter fanns för att BO var provocerande. Hon blev högljudd och bråkig ibland. Lena var hotfull. Det senare bedöms nog som mer provocerande eller vad tror du?

TR kanske dömer till livstid men HR kommer definitivt att sänka p g a Lenas provokativa beteende. Hon försökte med någon slags utpressning mot GM och det vet du också om.

Utpressning kan du väl inte mena? De hade en jargong sinsemellan och det var en maktkamp. Han hade bara behövt säga sanningen till sin fru och avbryta relationen med LW.
Citera
2020-03-27, 08:54
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av izzisbell
Lyssna på ljudfilen om du inte gjort det, där Lena berättar om det hela. Jag upplever det inte som en våldtäkt.

"Det blir lite fnittrigt, han förgrep sig absolut inte på mig. Det blir aldrig så att han verkligen är INNE i mig".

Hon säger _efteråt_; "Vi skulle inte göra sådär, jag vill inte".

Suck. Vad ska man tro på? Det är olika
versioner hela tiden. Anpassade hon
historierna efter vem hon pratade med?
För att få största möjliga uppmärksamhet
och sympati?
Citera
2020-03-27, 08:55
Medlem
StefanDavidssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
Utpressning kan du väl inte mena? De hade en jargong sinsemellan och det var en maktkamp. Han hade bara behövt säga sanningen till sin fru och avbryta relationen med LW.
Precis så. Men dessa människor vägrar ju förstå detta.
Citera
2020-03-27, 08:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av firebird1974
Jo jag vet därför blev jag förvånad när åklagaren säger att rätten kom fram till att sannolikheten att någon annan gärningsman än Barbro mördade Ove fanns inte och därför dömde henne för mord på Ove

Inte nog med det... Hovrätten skärpte även straffet med ytterligare 2 år.

Det är helt rätt att du tar upp den här jämförelsen.
Åklagare och försvarare tar jätteofta upp olika fall för att ge tyngd till sitt egna bedömande.
Hur vanligt som helst.
- Men i det fallet bedömdes detta till..... Och i det fallet gjordes bedömningen..... Osv.

Man kan dömas hårt även vid indiciemål, och det var nog det du ville få fram.. Tolkade jag dig rätt då ??

Stefan får 18 år i både TR o HR, det sätter jag en av mina ungar på.
Citera
2020-03-27, 08:58
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:

Ja jag skrev "någon slags utpressning". Det kändes lite så ibland när Lena skrev i stil med "om du backar så kommer jag förstöra ditt liv" och andra liknande formuleringar. Du tycker inte alls det påminner om utpressning?
Citera
2020-03-27, 08:59
Medlem
StefanDavidssons avatar
Citat:
Ja jag skrev "någon slags utpressning". Det känns så när Lena skrev i stil med "om du backar så kommer jag förstöra ditt liv" och andra liknande formulerande. Du tycker inte alls det påminner om utpressning?
Hon sa ju att han inte hade någon makt över henne längre, att allt var odramatiskt.

Var är utpressningen? Låter snarare som rollerna var ombytta..
Citera
2020-03-27, 09:00
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StefanDavidsson
Hon sa ju att han inte hade någon makt över henne längre, att allt var odramatiskt.

Var är utpressningen? Låter snarare som rollerna var ombytta..

Du får läsa alla deras konversationer inte bara de senaste.
Citera
2020-03-27, 09:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StefanDavidsson
Precis så. Men dessa människor vägrar ju förstå detta.

Det blir lätt överdrifter och utpressning är något helt annat, allvarligare.
Citera
2020-03-27, 09:01
Medlem
StefanDavidssons avatar
Citat:
Du får läsa alla deras konversationer inte bara de senaste.
Fast hon mördades ju efter de senaste.
Citat:
Ja de försöker verkligen med allt när de målar upp Stefan Davidsson som offer och fin kille 😅 Helt hjärndött!
Citera
2020-03-27, 09:02
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:

Då får du läsa om utpressning igen. Det är när man utövar hot och påtryckning mot andra människor. "Gör det, annars...."
Citera
2020-03-27, 09:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Jag tror inte det går att jämföra fallen rakt av. Ove blev förgiftad med cyanid i hemmet och hon stal efteråt grejjer av honom - sannolikheten att någon annan skulle tagit sig in i hemmet och förgiftat honom med cyanid var obefintlig... rimligt tvivel saknas.

Även om SD historier är totalt djävla osannolika så vet jag inte hur i lagens mening rimligt tvivel kan tolkas. Min känsla är dock att det gjorts så mycket som möjligt för att ta bort rimligt tvivel. Vi får väl se om det räcker.

Det handlar nog inte om att man skall jämföra hur själva brotten gick till, utan mer att båda fallen är just "indicie-mål" och att man kan få stränga straff även då.

Själva brotten är två helt olika, utan det är bevisföringen som jämförs. I princip ingen teknisk bevisning men ändå 18 år på kåken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in