2020-03-27, 08:29
Medlem
InOurNatures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackin
Covid-19 ger inte flockimmunitet.

Viruset har för många varianter så bestående immunitet är omöjlig.

Den enda räddning är en bromsmedicin (inte vaccin). Tills dess skulle samhället köra på minimum för att kväva smittspridningen.
Men Tegnell och Löfven fattar inte att det här är en krissituation och att man bör ta snabba åtgärder.

Stormen kommer om 2 veckor.

Regeringen och FHM bör åtalas för att ha äventyrat svenska medborgares liv och hälsa.

Har du källor på det? Vore intressant att veta.
Citera
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Det är ju eget ansvar som gäller - precis som med andra saker här i livet.
Bara för att knark finns att köpa i T-centralen i Stockholm, behöver du inte gå och köpa. Dina närmaste kan avråda dig från köp och rekommendera dig att låta bli. Men det är du själv som avgör - och tar konsekvenserna för ditt beslut.

Observera att de inte längre tror att vi slipper smitta utan de hintar klart och tydligt att en påskresa kan innebära andra sorts problem än bara det att man blir smittad. T.ex. att man har svårt att ta sig hem. Och naturligtvis att det kan bli svårt att få vård på mindre orter.

Men det är frivilligt att åka - och avstå. Vuxna människor borde kunna tänka själva och utan förbud.

Nej. Majoriteten klarar inte av att tänka själv. Skulle de mot all förmodan tveka att ta nattåget upp så kan man alltid ge en rabattkod o valet blir så mycket enklare.

Nu så har de värnpliktiga fått permissionsförbud, Det tyder på att de ska hållas friska i några veckor o tränas under tiden för att kunna sättas in till påsk.

Om det är för vaktuppdrag vid vårdinrättningar o apotek, hjälpa till vid leveranser eller spärra av stadsdelar eller städer återstår att se.

Även hemvärnet ska vara beredda att rycka in på 6 timmars varsel.

Jag råder boende i Stockholm att storhandla i god tid. Det kommer bli en lång helg...
Citera
Medlem
Maduros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
- Ännu viktigare är att Sverige, och Europa, har beredskap att snabbt kunna stänga gränserna. Att sådan beredskap inte fanns, är en stor skandal. Covid-19 är inte den sista epidemin. Nästa epidemi kan vara ännu farligare, och ännu lömskare, än Covid-19.

Sverige kan snart komma att uppleva en helt ny form av gränser där resten av Europa stänger sina gränser mot just Sverige. Det osolidariska landet som vägrade dra sitt strå till stacken när det verkligen gällde. Givetvis kommer EU att göra ett exempel av Sverige och den allmänna attityden i Europa kommer att kosta Sverige så galet mycket mer än en simpel nedstängning av skolorna.

Jag undrar vidare om Sveriges medborgare verkligen kommer att förlåta alla dessa dödsfall som kommer att visa sig var i onödan.

Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
- Helt rätt. Anders Tegnell offrar både Sveriges ekonomi och svenska folkets hälsa.

Det finns skribenter här på Flashback som hyllar Anders Tegnells passivitet, och säger att Anders Tegnell värnar om ekonomin genom att riskera folkets hälsa. Resonemanget är galet. Anders Tegnell håller på att rasera Sveriges ekonomi. Samhället håller på att haverera eftersom Anders Tegnell struntade i att agera i god tid.

Jag påstår inte att jag är något geni men jag blir uppriktigt rädd när man ser hur stor del av befolkningen som är kompletta idioter.

Sverige kommer att bli självförsörjande igen, vare sig vi vill eller inte. Det blir fattigt för de dummaste men det kommer i alla fall att finnas jobb för dem att utföra.
Citera
2020-03-27, 08:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Räknar du bort Stockholmare så tar nog de flesta svenskar stora åtgärder för att inte bli smittade. Man isolerar sig, man använder social distansering, man går inte ut i onödan osv. Kolla bara Malmö som man trodde skulle bli ett epicentrum med tanke på hur media och socialmedia målar upp staden, ingen tillväxt alls och väldigt få döda.
Hade smittskyddsinstitutet fått loss tummen och beordrat karantän för ankommande från Italien och Iran hade vi haft en balanserad situation i hela landet.
Citera
2020-03-27, 08:31
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InOurNature
Visst, jag är med dig, samtidigt finns det ju en hel del data typ Italien, Spanien, Frankrike osv. Samtidigt så ur ett rent logiskt perspektiv borde själva processen i att inte träffa eller vara nära andra människor bidra till en minskad smittspridning. OM det är vad man vill komma åt. Sen kan man ju diskutera dom ekonomiska effekterna av att göra det.

Det är hypotesen, den måste såklart styrkas med fakta då det är komplext, många faktorer att räkna med, men jag håller med dig.

Det råder inte total isolering i Danmark, och ingen kan veta hur folk umgås bakom stängda dörrar, hur många och hur det fysiska sociala umgänget ser ut i verkligheten.

Inget utesluter att folk träffas hemma hos varandra istället för ute i parker och i krogmiljön.
Citera
2020-03-27, 08:32
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
En del media redovisar bara siffror när Folkhälsomyndigheten lägger fram nya siffror kl 14 varje dag.

Annan media plussar på FMH:s uppgifter med de uppgifter som under dagen kommit in från andra regioner. Därav att vissa säger 66 och andra siffror nämner siffror över 70.

Typiskt verkar det idag som att det varierar på olika ställen, man plussar på siffrorna från 14:00, och kan därför räkna dubbelt.

När en stockholmsjoppe talar om antalet döda under ett dygn, kan några av de döda redan ha funnits med i FHMs statistik.
Citera
2020-03-27, 08:33
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Jo jag såg det det är min jävla mobil och autokorrekt
Ja, jag misstänkte det!
Citera
Medlem
Antivalents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maduro
Sverige kan snart komma att uppleva en helt ny form av gränser där resten av Europa stänger sina gränser mot just Sverige. Det osolidariska landet som vägrade dra sitt strå till stacken när det verkligen gällde. Givetvis kommer EU att göra ett exempel av Sverige och den allmänna attityden i Europa kommer att kosta Sverige så galet mycket mer än en simpel nedstängning av skolorna.

Jag undrar vidare om Sveriges medborgare verkligen kommer att förlåta alla dessa dödsfall som kommer att visa sig var i onödan.

Jag påstår inte att jag är något geni men jag blir uppriktigt rädd när man ser hur stor del av befolkningen som är kompletta idioter.

Sverige kommer att bli självförsörjande igen, vare sig vi vill eller inte. Det blir fattigt för de dummaste men det kommer i alla fall att finnas jobb för dem att utföra.

Tyvärr är det fetade nog sant. Sverige har som i princip enda land valt en horisont på flera år då viruset florerar i samhället medans resten vill stävja så fort det går.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=406&artikel=7439238

Citat:
– Jag reagerar på att man inte verkar ha tänkt särskilt långt. Att den strikta linjen som man förordar i olika länder inte är hållbar. Det är inte rimligt att tänka att man kan ha den strikta isoleringen så länge som det skulle krävas för att invänta ett vaccin, säger hon.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Driparklan
Hur många varianter har viruset? Hittills har 2 stammar identifierats och båda fanns redan i Wuhan. Har du hittat fler?

Sedan tror jag det fortfarande tvistas om du faktiskt kan smittas av båda samtidigt eller om den ena ger tillfällig immunitet mot den andra men där verkar det råda oenighet.

Sars-cov2 kommer i 2 typer L och S. De gör samma skada men attackerar människan på ett annorlunda sätt.

Varje sars-cov2 virus har 27 proteiner. De proteinerna byter konstellation (variation) rätt ofta för att lura immunförsvaret.

Jag tror inte alls på flockimmunitet. De allra flesta experter i världen tror inte på den heller.

Varför ska vi tro på FHM? De har haft fel HELA TIDEN.

Incompetens, senfärdighet och arrogans genomsyrar hela Sverige.
Citera
Medlem
InOurNatures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Det är hypotesen, den måste såklart styrkas med fakta då det är komplext, många faktorer att räkna med, men jag håller med dig.

Det råder inte total isolering i Danmark, och ingen kan veta hur folk umgås bakom stängda dörrar, hur många och hur det fysiska sociala umgänget ser ut i verkligheten.

Inget utesluter att folk träffas hemma hos varandra istället för ute i parker och i krogmiljön.

Klart, du har rätt. Bara hoppas att det får effekt samt att utfallet faktiskt kan visa och indikera på sätt att bromsa det här.
Citera
2020-03-27, 08:34
Medlem
Aggkakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InOurNature
Har du källor på det? Vore intressant att veta.

Nej det har han inte, för det stämmer inte.

https://edition.cnn.com/2020/03/07/health/coronavirus-mutations-analysis/index.html
Citera
2020-03-27, 08:34
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackin
Covid-19 ger inte flockimmunitet.

Viruset har för många varianter så bestående immunitet är omöjlig.

Den enda räddning är en bromsmedicin (inte vaccin). Tills dess skulle samhället köra på minimum för att kväva smittspridningen.
Men Tegnell och Löfven fattar inte att det här är en krissituation och att man bör ta snabba åtgärder.

Stormen kommer om 2 veckor.

Regeringen och FHM bör åtalas för att ha äventyrat svenska medborgares liv och hälsa.

Förutom brist på material, sjukhusplatser o personal, så saknar sverige o kommunerna ekonomisk uthållighet.

Denna kris måste gå över snabbt. Bära eller brista. Drygt 90% av befolkningen kommer överleva krisen.

Ibland måste de syrande välja. Nu väljer de att satsa allt på rött. Går det så blir de hjältar. Skiter det sig så avgår de med full pension.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in