Citat:
Ursprungligen postat av
Tjelovek
Mitt fetade.
Ursäkta att jag lägger mig i diskussionen, men detta har jag diskuterat med ett par vänner. utifrån den förskräckliga situationen i Bergamo och norra Italien i där de äldre dör som flugor.
Många multisjuka har genom Covid19 fått "förtur" till Sankte Per och snart finns det kanske inte så många kvar i just den "kön". Om det är så kommer det förmodligen att göra avtryck i statistiken under kommande år. T.ex. så borde dödstalen bland äldre i bl.a. Bergamo minska rejält när epidemin är över på grund av att de sjuka äldre nu dör i rasande fart av Corona i stället för att dö i "normal" takt under de kommande åren.
De som överlever får se!
Kommer också att vara intressant att se hur pensionsprognoserna påverkas av att många äldre stryker med även här i Sverige. Rimligtvis borde det bli bättre siffror för de som överlever, men samtidigt har ju börserna rasat över hela världen, aktierna/fonderna är inte värda ett skit och en djup depression är att förvänta.
Så å ena sidan har många inte råd att pensionera sig. Å andra sidan finns det ju färre jobb - särskilt för den äldre generationen. Och socialen är väl inget man ens bör tänka på som försörjningsalternativ.
Min hjärnkapacitet räcker inte till för att föreställa mig Sverige om låt oss säga 5-10 år.
Är det då våra gamlingar som ligger på gatorna och tigger?