2020-03-27, 02:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kurt7777
Men om alla andra som arbetar under Tegnell har en åsikt, och Tegnell har en annan åsikt, vem bestämmer vad de ska göra, Tegnell eller alla de som arbetar för Tegnell?

Jag förstår att han inte sitter i en stor byggnad ensam och fattar alla beslut, men han är ansvarig och fattar slutligen alla beslut, han är den högsta myndigheten i Sverige i sådana frågor.

Nu var det också om han bara är ansiktet utåt jag svarade på, och naturligtvis är han inte det, han är chefen.

Han är ansvarig men fattar inte själv besluten. Hur svårt är det att begripa?

Citat:
..ingen envåldshärskare som skapar riktlinjerna själv utan har en hel stab av forskare som beslutar om rekommendationer i samråd..
Citera
2020-03-27, 02:11
Medlem
Kedoslavs avatar
Många här vill se faktiskt Tegnell avgå, jag är en av dom och att vårt land har för mesiga åtgärder, jag håller med. MEN och glöm inte de, det är kommunist Kina med deras hunger för fladdermöss , ormar och annat ociviliserat skit som satt inte bara oss här i Sverige i den situationen vi är i, utan hela världen! Sneögonen har blod på sina händer och bör straffas grovt efter denna pandemin är slut, ekonomiskt och med inreseförbud hit. Äckligt jävla folkslag är vad dom är.
Citera
2020-03-27, 02:11
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Efternamn08
När kollapsar samhällskontraktet och när blir det anarki?
Vi är nog en minut i 12. Löfven har världens chans här, men han kommer inte att ta den. Eller kanske 30:sekunder kvar.
Citera
2020-03-27, 02:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharadjan
Är mer och mer inne på att Sverige gör rätt. Det rasslar inte in döda direkt och någon apokalyps är det väl inte tal om? Att bomma allting ger större konsekvenser för samhället än att ta det kallt, så som vi gör. Inget förhastat. Har jag fel och isådanafall varför? Jag tycker bara att det inte skiter sig tillräckligt fort för att det ska bli fullständig panik.

Hade procentantalet på döda och eventuella framtida lungskador på överlevande varit känt, hade det varit lättare att besvara din fråga.

Ingen vet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kurt7777
Generaldirektören är chef för hela FHM, en byråkrat, statsepidemiologen är den högste ansvarige tjänstemannen för övervakningen av smittsamma sjukdomar i Sverige.

Men det är Tegnell som fattar besluten, eller?
Jeg vet ikke.
Citat:
I Sverige er det nåværende statsepidemiolog Anders Tegnell som er coronageneral. Hans ord er som lov å regne i Sverige akkurat nå.
https://www.dagbladet.no/nyheter/sverige-gjor-riktig-alle-andre-gjor-feil/72296080
Citera
Medlem
Citat:
Vad tyst det blev om Iran för övrigt. Vad hände? Finns landet kvar?

Jag såg på Twitter folk som påstod att de hade 2000 döda när de officiella uppgifterna sa 200.
De mörkar som fan.
Jag gissar att det har med religionen att göra.
Muhammed ska ju skydda dem. Det är klart han gör det.
Citera
2020-03-27, 02:13
Medlem
Man börjar ju fundera på sina nära och kära i tider som dessa. Hur man skulle säga farväl och så.

Hur går döden till för en person som inte får hjälp?

Hur går den till för dem som får hjälp?

Lär man kunna ha tid att säga farväl när det i princip är garanterat?

Jag förstår att man inte får träffa personen, men hade det liksom funnits tid för telefon? Hade personen varit kontaktbar?
Senast redigerad av .-fuckYUO-. 2020-03-27 kl. 02:17.
Citera
Medlem
Kid-Stardusts avatar
Citat:
Är mer och mer inne på att Sverige gör rätt. Det rasslar inte in döda direkt och någon apokalyps är det väl inte tal om? Att bomma allting ger större konsekvenser för samhället än att ta det kallt, så som vi gör. Inget förhastat. Har jag fel och isådanafall varför? Jag tycker bara att det inte skiter sig tillräckligt fort för att det ska bli fullständig panik.

Det kommer att skita sig tillräckligt fort för fullständig panik. Vänta bara lite till så kommer dödstalen att rassla och politikerna kommer att ta till samma åtgärder som i andra länder, stänga skolor, arbetsplatser, utfärda undantagstillstånd osv. Det är ett bedrägligt lugn som råder för tillfället.
Citera
Medlem
FairStuffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen
Vad fan är det med Tegnell? Varje gång han börjar prata vajjar han kraftigt till och börjar svänga från vänster till höger upprepande. Det ser ju helt stört ut.

Han har gett upp i sin tro att det ska gå bra (D.v.s att de flesta ska överleva )

Men har får eller vågar inte säga det, så han säger då att " det spelar ingen roll " hur man gör.

Men det GÖR DET!

Varje sammankomst, varje fylld buss och varje kalas ökar smittspridningen.

Och varje smittad person ökar dödligheten!

/
Senast redigerad av FairStuff 2020-03-27 kl. 02:18.
Citera
2020-03-27, 02:14
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skilly
Nej, det vet jag. Men du borde.

Du är pk, jag kommer aldrig att stödja dig! När ni försöker ta mig så se till att ni har ordentligt på fötterna! Det kommer att bli jobbigt!
Citera
2020-03-27, 02:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kedoslav
Många här vill se faktiskt Tegnell avgå, jag är en av dom och att vårt land har för mesiga åtgärder, jag håller med. MEN och glöm inte de, det är kommunist Kina med deras hunger för fladdermöss , ormar och annat ociviliserat skit som satt inte bara oss här i Sverige i den situationen vi är i, utan hela världen! Sneögonen har blod på sina händer och bör straffas grovt efter denna pandemin är slut, ekonomiskt och med inreseförbud hit. Äckligt jävla folkslag är vad dom är.

Ja det är deras fel. Men om man tittar tillbaka på historien är det inte bra och straffa ett land hårt ekonomiskt som med sin propaganda kan sätta människors hjärnor fel. Skulle kunna leda till krig i värsta fall.
Citera
2020-03-27, 02:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zirconium2020
Men ge dig

Han är inte heller vald av Löfven eller sossarna som det tjatas till döds om här heller.

https://www.dagensmedicin.se/artiklar/2013/02/26/anders-tegnell-blir-statsepidemiolog-i-mars/

Interessant sitat:

Citat:
– Det blir både intressant och en utmaning att vara statsepidemiolog i tider med så stora förändringar. Snart går vi troligen in i en ny folkhälsomyndighet och en utmaning blir att ändra inriktning på smittskyddsarbetet mot ett bredare folkhälsoarbete, säger Anders Tegnell i ett pressmeddelande från Smittskyddsinstitutet.

Handler dette om faglig prestisje og overbevisning?

Hardere smittevernstiltak vil gå utover den øvrige folkehelsen og dette passer ikke med Tegnells faglige linje og prosjekt?

Akademisk grunnlag og evidens er bra, men å sette ansvaret over til én expert eller ett lite miljø av experter er risikofylt. Akademikere er ikke alltid fleksible; de tar feil hele tiden og endrer sjelden mening selv når nye fakta burde tilsi det.

Det er den vitenskapelige metode som er suveren, ikke den enkelte expert med vitenskapelig bakgrunn. Derfor er autoritetsargumentet så farlig i slike sammenhenger. Hør på vitenskapen ja, det vil si hør på flere ulike eksperter og flere ulike miljøer og oppfatninger og prøv å gjøre en god og uavhengig vurdering av hvem som ser ut til å ha forstått fenomenet best ut i fra de beviser som foreligger.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in