2020-03-27, 00:05
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Han skrek ju ut flera gånger hur mycket risker man kommer ta.
Exakt, i pengar. Eftersom man inte vet om det finns en marknad för vaccinet om ett år(helst om det inte funkar). Lyssna igen...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dbloods
Kan skippa det om du vill, men jag försöker läsa alla studier och analyser som kommer ut innan jag kommer med siffror och påståenden.

Ja självklart, Tyskland kör på linjen Syd-Korea gjort. Och drastiska åtgärder för att sedan masstesta och isolera fall.

Den 15:e mars hade Tyskland 5000 registrerade fall (10 dagar sedan) Det tar minst 10-12 dagar innan infekterade blir sämre och hamnar i kritiskt tillstånd, det tar mellan 2-8 veckor tills man dör eller tillfrisknar från kritiskt tillstånd (lag-time), Tyskland kommer att få många dödsfall när vården inte klarar mer, dem ligger ett par veckor efter Italien.

Ok, men hur många personer är det relevant att räkna med att vården faktiskt skulle kunna rädda? Jag menar, dom som dör, hade dom inte troligtvis dött ändå, även om det fanns obegränsat antal intensivvårdsplatser?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Bosätter sig viruset i kroppen? Som herpesviruset?
Nej, herpes är ett DNA-virus. Många virus av den typen, såsom körtelfeber och andra, lägger sig latent. Andra lever tom i någon sorts symbios med sin värd. Corona är dock något helt annat än herpes.

Situationen är denna: Coronaviruset kan vara riktigt efterhängset - du kan bära på viruset i någon månad eller två. Det har gett upphov till en del oro, som jag också delat. Dels oron för vad viruset gör i kroppen under alla dessa veckor, men också att viruset kan lägga sig latent.

Men nu kommer fler rapporter om att människor faktiskt blir virusfria efter en tid. Att dugliga antikroppar utvecklas. Samtidigt finns egentligen inga tydliga bevis för att viruset skulle lägga sig latent. Jag är mindre orolig än jag var tidigare.
Senast redigerad av Olbars 2020-03-27 kl. 00:09.
Citera
2020-03-27, 00:06
Medlem
Mad monks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klappasäften
Vem bryr sig om sport.

Vi borde ha isolerat Stockholm redan för två månader sedan. Nu har alla skidresenärer smittat ner alla i Sverige med corona. Det borde vara straffbart!

Viruset är redan här allt det där snacket om lock down är naivt. Anledning man har karantän och skit är för att sjukdomen inte ska få fäste. Så kört.
Citera
2020-03-27, 00:06
Medlem
Det politiska efterspelet av detta kommer bli fruktansvärt intressant att följa. Min gissning är att något av följande två scenario kommer att inträffa:

1. Regeringen har rätt. Utfallet tas som ett intyg på att den svenska socialliberala modellen fungerar. Sossarna vinner valet, Tegnell blir sommarpratare och korad till den nye Hans Rosling. Sverige lyfts fram som föregångslandet.

2. Regeringen har fel. Utfallet tas som ett intyg på att de styrande har gett upp ambitionen att ens försöka leda Sverige. Löfven avgår självmant. Socialdemokraterna krymper till 15 %. Sverige visar sig vara ett luftslott och den liberala demokratin som styrelseskick ifrågasätts i grunden.

Är det någon som tror på en icke-dramatisk utgång här?
Citera
2020-03-27, 00:07
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Exakt, i pengar. Eftersom man inte vet om det finns en marknad för vaccinet om ett år(helst om det inte funkar). Lyssna igen...

Jag lyssnade igen. Speciellt på delen "inhancement". Där man kommer se så djuren inte får en allvarlig biverkning av vaccinet.

Vi verkar tolka det väldigt olika. Skitsamma då, man kommer ta risker och hoppa över steg. Är vad han säger.
Citera
Medlem
Dbloodss avatar
Citat:
Tyskland har 25 000 respiratorer på lager...

Exakt, de kan vårda massor patienter! Därav ett lågt dödstal än så länge.
Citera
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Nu kom detta också:

"26. mars kl 22:54av Kerstin Nilsson

Danska coronapatienter kan vårdas i Sverige, skriver den danska tidningen Ekstrabladet.

I Öresundsregionen finns redan sedan tidigare ett hjälpavtal mellan Region Hovedstaden i Danmark och region Skåne i Sverige. Det betyder att hälsovårdsmyndigheterna på båda sidor sundet "i en bristsituation kan be om hjälp, till exempel intensivvårdsplatser", enligt region Skåne, skriver Ekstrabladet."

Nu skall vi vårda danskarna också. Vem fan skall vårda svenskarna då? Förlåt, jag glömde, de skall helst dö
Citera
2020-03-27, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det är inte en vanlig influensasäsong, det är en pandemi med ett helt nytt virus. Likt spanska sjukan, Asiaten mfl. Så inget vanligt med det.

Det är 10x värre än influensa. Idén är att om alla går i karantän 2-4 veckor så kan det inte sprida sig och försvinner. Viruset blir troligtvis återkommande nästa sässong men det förändrar sig så immunitet hjälper troligtvis inte.
Citera
2020-03-27, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny
Nu kom detta också:

"26. mars kl 22:54av Kerstin Nilsson

Danska coronapatienter kan vårdas i Sverige, skriver den danska tidningen Ekstrabladet.

I Öresundsregionen finns redan sedan tidigare ett hjälpavtal mellan Region Hovedstaden i Danmark och region Skåne i Sverige. Det betyder att hälsovårdsmyndigheterna på båda sidor sundet "i en bristsituation kan be om hjälp, till exempel intensivvårdsplatser", enligt region Skåne, skriver Ekstrabladet."

Nu skall vi vårda danskarna också. Vem fan skall vårda svenskarna då? Förlåt, jag glömde, de skall helst dö

Danskarna ska vårda svenskarna, det står ju i meddelandet.
Citera
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dbloods
Exakt, de kan vårda massor patienter! Därav ett lågt dödstal än så länge.

De har också ett till synes lågt dödstal p.g.a att de testar väldigt många.

Sverige testar inte så många, så mörkertalet är stort.

Dock skall man komma ihåg att Tysklands metod åtminstone skapar en viss säkerhet i form av en förvarning om antalet smittade, en fakta som man sedan kan basera framtida åtgärder på.

Sverige har inte den fakta till hands längre, eftersom idioterna beslutade att sluta testa folk i mer än akutfall. Det innebär att Sverige letar sig fram i blindo.
Fullständig idioti och som bäddat för katastrof.
Citera
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Jag lyssnade igen. Speciellt på delen "inhancement". Där man kommer se så djuren inte får en allvarlig biverkning av vaccinet.

Vi verkar tolka det väldigt olika. Skitsamma då, man kommer ta risker och hoppa över steg. Är vad han säger.
Där förklarade han på ett pedagogiskt sätt varför det inte är bra att hoppa över testerna. Eftersom det finns historiska exempel på "enhancement", där vaccinet faktiskt förvärrar förloppet när man blir smittad.Tror du ska ta en engelskakurs om du inte fattade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in