2020-03-26, 23:57
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shevita
Så då erkänner du att vi borde ha gjort som vi många "alarmister" här pratade om.
Dvs att sätta sverige i karantän redan 1 månad sen eller tidigare?

Förstår ni nu varför vi gapade så högt om det vi tyckte va rätt strategi?

Det är just för att vi inte skulle komma till en punkt där det blir försent att karantänsätta Sverige. Därför var vi så stressade och övertygade över de punkter vi lade fram.

Nu är det ju försent, det är för att ni inte lyssnade på oss.

För tidigt att säga. Även jag har skrikit om mer åtgärder i tråden. Massor. Men utan facit är det jättesvårt att säga. Ju längre tiden gått desto mer har jag lutat över mot att den här strategin kanske är bättre. Med tanke på att viruset till mycket stor sannolikhet återkommer till hösten. Just nu är det ju inget snack, det är för sent med karantän så det är bara köra.

Alltså, vi hade ännu suttit i karantän om man hade låst in alla i januari/februari Tror det hade kostat något enormt på folkhälsan och på ekonomin.
Citera
Medlem
tomyhockeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mad monk
Karantän är en tillfällig lösning hjälper inte när det är en pandemi.

precis det går inte att stoppa vinden
Citera
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DEMONOMICON

Det här med hemkarantän fungerar uppenbarligen inte, känns som att det är få som tar det seriöst...
Om man försöker bedöma det realistiskt, så hade det behövts rekvireras flygplatshotell för tiden i karantän. Men uppmaning om hemkarantän är i vart fall bättre än när jag återvände från Spanien för tre veckor sedan. Då var det inte en käft som uppmanade mig att stanna hemma. Inga försiktighetsåtgärder syntes nånstans alls.
Citera
2020-03-26, 23:58
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Ingen av er lyssnade på vad han sa. Javisst man kommer lägga upp pengar så att det tillverkas men man avvaktar ändå testerna. Funkar de ej så har man en massa vaccin man får slänga men det får det vara värt. Kommer ändå ta minst ett år sa han innan man har vaccin som mankan distribuera.

Han skrek ju ut flera gånger hur mycket risker man kommer ta.
Citera
Medlem
FairStuffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TimmieStark
Så om min fru blir sjuk så är jag död?
Kommer ju vara många miljoner virus i våran lägenhet i många veckor.

Om en av mina barn får det och nyser mig i ansiktet då?

Gäller det här bara vid smittotillfället eller genom hela sjukdomsförloppet?

Läs på om ENSKILD karantän.
Citera
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Baserat på de sista siffrorna innan man slutade testa större mängder personer, så kan vi idag ha 135-145.000 smittade i Sverige. Mörkertal relativt till de gamla siffrorna borträknat.

Och det är idag det. Det innebär i så fall att resultatet för de antal döda som dessa siffror genererar, får vi svar på om ca. 1 månad.

"Heavy" som de säger i Back to the Future
Citera
2020-03-26, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny
Hur Sveriges val står sig mot andra länders, får vi se om först några veckor.

Alla svar hänger efter, med flera veckor. Så är det.

Problemet är att när vi väl har facit i hand, så kan det vara för sent.

Så kan det vara.
Men även i worst case scenario så går livet vidare för de flesta människor efter detta.
Sedan kommer vissa av oss att få sätta livet till.
Vilket såklart är tragiskt, men jag tror detta kommer följas av nya pandemier framöver och då får man ha en plan i förväg framöver som gäller internationellt helst.
Citera
2020-03-26, 23:59
Medlem
Hursomhelstings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Genos
Nyligen dog det ju en tjej på 21 år i England. Det sägs att hon inte hade några sjukdomar alls. Så visst kan även friska unga dö av viruset.

Helt säkert är det så och att hon var frisk men att jag tycker inte att hon såg frisk ut utan undernärd och då är inte kroppen stark.
Citera
2020-03-27, 00:00
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Men lyssna på vad han sa inte på vad du hör på Sveriges största foliehattsforum...

Man kommer testa på 45 personer samt apor innan man börjar tillverka vaccinet. Du menar att dom kommer sitta på stora lager av vaccinet och invänta resultaten av det storskaliga testet på människor?

Absolut inte. Man kommer se djurens reaktion och sedan vaccinera människor. Det är vad han säger.
Citera
2020-03-27, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fittbena
Dom små homofilerna har overbelånade bostadsrätter som de är skiträdda ska gå ner i värde under en tvåveckors isolering.

Så är det. Den utsikten känns mer konkret och reell än tiotusentals abstrakta personer som drunknar i sina egna lungor.
Citera
2020-03-27, 00:01
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aubar
Jag fick till mig viktig information idag som jag beslutat mig för att dela.
Är väldigt noga med mina källor och att aldrig avslöja dem. Detta är tyvärr i tredje led, varav en jag garanterar, men jag anser ändå informationen i detta läge så pass viktig och även korrekt att jag måste dela då katastrofen står runt hörnan.

Infon går lätt att dubbelkolla via länkar nedan. Ju fler som gör, desto bättre!

Försvarets Skyddsmask-90 som varit icke CE-godkänd har fått undantag from den 18 mars. Då valde Arbetsmiljöverket att göra ett tillfälligt undantag från reglerna. Undantaget säger att skyddsutrustning får användas för att skydda personal mot smittrisker vid covid-19. Detta gäller till sista december i år. Skyddsmasken får, enligt Arbetsmiljöverket, även användas av ambulansen och hälso- och sjukvården.

Tillvägagångssättet sker enligt information att Hälso- och sjukvårdsförvaltningen i Stockholms län via kommunikation med Socialstyrelsen har rekvirerat Skyddsmask-90 från Försvarsmakten. Med detta ska nu varje sjukhus och sjukhuspersonal i Region Stockholm ha fri tillgång till Försvarets Skyddsmask-90 vid behov.

Men varför är det då akut brist på munskydd/skyddsmasker i Stockholm just nu?
Både för personal som arbetar med misstänkt smittade och även bekräftade fall av Covid-19.
Varför interndelas information på sjukhusen om att munskydd inte är nödvändigt vid misstänkta fall av Covid-19 om det finns Skyddsmask-90? Var finns all personal som har fått Skyddsmask-90?

(Jag har inte regelbunden möjlighet till min dator just nu så svar kan dröja. Men nu är infon delad och jag loggar ut. Håller mig undan detta då det sköts extremt dåligt av alla instanser och jag vill inte ha med skiten att göra.)

Sköt om er!

Källa undantag Skyddsmask-90
https://www.dagensvimmerby.se/nyheter/e/54652/raddningstjansten-far-anvanda-skyddsmask-90-far-inte-bli-smittade/

Arbetsmiljöverket
Kontakta Arbetsmiljöverkets växel
Telefon: 010-730 90 00
Jourtelefon: 08-737 15 55
https://www.av.se/

Hälso- och sjukvårdsförvaltningen Stockholm
Tfn, växel och registrator: 08- 123 132 00
E-post: registrator.hsf@sll.se
https://www.sll.se/om-regionstockholm/Organisation/forvaltningar/halso-och-sjukvardsforvaltningen/

Socialstyrelsen
Telefon: 075-247 30 00
E-post: socialstyrelsen@socialstyrelsen.se
https://www.socialstyrelsen.se/

Försvarsmakten
Telefon: 08 - 788 75 00
E-post: exp-hkv@mil.se
https://www.forsvarsmakten.se/sv/

Varför interndelas information på sjukhusen om att munskydd inte är nödvändigt vid misstänkta fall av Covid-19 om det finns Skyddsmask-90?

ja det var en bra fråga!
Citera
2020-03-27, 00:01
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Så kan det vara.
Men även i worst case scenario så går livet vidare för de flesta människor efter detta.
Sedan kommer vissa av oss att få sätta livet till.
Vilket såklart är tragiskt, men jag tror detta kommer följas av nya pandemier framöver och då får man ha en plan i förväg framöver som gäller internationellt helst.

Exakt så är det.

Dock en klen tröst för de som har förlorat någon till detta virus. Något som hade kunnat begränsas med rätt hantering fram tills vaccin finns tillgängligt.

Men även detta är ju lättare att få svar på när vi väl har facit i hand om kanske 1 år eller vad det nu kan handla om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in