2020-03-27, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hursomhelsting
Helt säkert är det så och att hon var frisk men att jag tycker inte att hon såg frisk ut utan undernärd och då är inte kroppen stark.

En sextonårig flicka dog i Frankrike idag.
Citera
2020-03-27, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Så här anser wikipedia om daily mails pålitlighet som kalla:

Consensus has determined that the Daily Mail (including its online version, dailymail.co.uk) is generally unreliable, and its use as a reference is to be generally prohibited, especially when other more reliable sources exist. As a result, the Daily Mail should not be used for determining notability, nor should it be used as a source in articles. An edit filter should be put in place going forward to warn editors attempting to use the Daily Mail as a reference.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Reliable_sources/Noticeboard/Archive_220#Daily_Mail_RfC

Ren sensationalism, alltså. Din engelska kompis borde veta bättre.

Det är ju inte den mest seriösa tidningen, men innehållet i artikeln stämmer förrutom att Stockholm ska i karantän vilket jag lämnar osagt. Dock hanterar vi pandemin för slappt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Länken funkar inte..........

Det lär vara följande: https://www.dailymail.co.uk/news/article-8156641/Sweden-considers-cutting-Stockholm-dramatic-coronavirus-restriction-U-turn.html
Citera
Medlem
Dbloodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 50bomb
Och du förväntar dig att jag ska sitta och läsa igenom den artikeln?

Crucially, Germany started testing people even with milder symptoms relatively early on, meaning the total number of confirmed cases may give a more accurate picture of the virus’s spread than in other states.

Kan skippa det om du vill, men jag försöker läsa alla studier och analyser som kommer ut innan jag kommer med siffror och påståenden.

Ja självklart, Tyskland kör på linjen Syd-Korea gjort. Och drastiska åtgärder för att sedan masstesta och isolera fall.

Den 15:e mars hade Tyskland 5000 registrerade fall (10 dagar sedan) Det tar minst 10-12 dagar innan infekterade blir sämre och hamnar i kritiskt tillstånd, det tar mellan 2-8 veckor tills man dör eller tillfrisknar från kritiskt tillstånd (lag-time), Tyskland kommer att få många dödsfall när vården inte klarar mer, dem ligger ett par veckor efter Italien.

Ska lägga till att Italien hade sitt första dödsfall den 21/2.
Tyskland sitt första dödsfall 9/3.
Senast redigerad av Dbloods 2020-03-27 kl. 00:06.
Citera
2020-03-27, 00:03
Medlem
BonerBatmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Om alla i befolkningen har andningsmasker är ett helt annat läge,

man kan röra sig och jobba/konsumera,

skulle inte förvåna mig om andningsmasker till befolkningen nationalekonomiskt är ett billigare alternativ än lockdown, nån som kan sånt där borde räkna på det!
Ja, det låter lysande! Skyddsmask 90! Då hade t.o.m. jag med mitt fula tryne haft chans att att få napp på krogen

Skämt o sido, jag tror att det inte är en allt för tokig idé att bidra med mask till hela befolkningen. Ge det någon till några månader så kommer det nog en stor del av befolkningen gå runt med detta, kanske t.o.m. att det kommer vara ett måste i vissa miljöer så som matvarubutiker och apotek.
Citera
Medlem
Klappasäftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Itoy
Som hockeyfans så undrar man ju när man kan få gå se sitt kär Brynäs live igen. Kommer det någonsin att vara möjligt igen tro?

Vem bryr sig om sport.

Vi borde ha isolerat Stockholm redan för två månader sedan. Nu har alla skidresenärer smittat ner alla i Sverige med corona. Det borde vara straffbart!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny
Exakt så är det.

Dock en klen tröst för de som har förlorat någon till detta virus. Något som hade kunnat begränsas med rätt hantering fram tills vaccin finns tillgängligt.

Men även detta är ju lättare att få svar på när vi väl har facit i hand om kanske 1 år eller vad det nu kan handla om.

Jag tror som sagt inte att det gått att begränsa detta så väldigt mycket.

Men att de som förlorar nära och kära lider och mår dåligt är fullständigt givet och inget jag skulle göra minsta narr av.
Ingen av oss r immun mot förlust.
Citera
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TimmieStark
Så om min fru blir sjuk så är jag död?
Kommer ju vara många miljoner virus i våran lägenhet i många veckor.

Om en av mina barn får det och nyser mig i ansiktet då?

Gäller det här bara vid smittotillfället eller genom hela sjukdomsförloppet?

Bra fråga? Du får söka på "virus load" och se om det finns några undersökningar
där de injecerar virus under sjukdomsförloppet.
Citera
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dbloods
Kan skippa det om du vill, men jag försöker läsa alla studier och analyser som kommer ut innan jag kommer med siffror och påståenden.

Ja självklart, Tyskland kör på linjen Syd-Korea gjort. Och drastiska åtgärder för att sedan masstesta och isolera fall.

Den 15:e mars hade Tyskland 5000 registrerade fall (10 dagar sedan) Det tar minst 10-12 dagar innan infekterade blir sämre och hamnar i kritiskt tillstånd, det tar mellan 2-8 veckor tills man dör eller tillfrisknar från kritiskt tillstånd (lag-time), Tyskland kommer att få många dödsfall när vården inte klarar mer, dem ligger ett par veckor efter Italien.

Tyskland har 25 000 respiratorer på lager...
Citera
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hursomhelsting
Helt säkert är det så och att hon var frisk men att jag tycker inte att hon såg frisk ut utan undernärd och då är inte kroppen stark.
Och en 98-åring som var coronasmittad skrevs ut från sjukhuset tre dagar efter diagnos. Det slår så olika.
Citera
2020-03-27, 00:04
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fluffypuffy
Det jag undrar är hur hela världen blev foliehattar över en natt och tror att walking dead står för dörren när det vi upplever är en helt vanlig influensasäsong????

Det är inte en vanlig influensasäsong, det är en pandemi med ett helt nytt virus. Likt spanska sjukan, Asiaten mfl. Så inget vanligt med det.
Citera
2020-03-27, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 50bomb
Karantän ända fram till ett vaccin skulle spara liv.

Ja det kanske skulle spara liv,men hur skulle samhället se ut om det inte kommer ett vaccin inom ett år?
inga pengar till bidrag,30-40 kanske 50% arbetslöshet.
Rån inbrott mord pga matbrist,total anarki för att det inte finns pengar till folket som inte har något arbete att gå till.
Folk som inte kan betala för sitt boende blir vräkta,bostadsrätter blir värda som på 90-talet...och för dom som inte var med då så köpte jag min första lgh i en attraktiv förort i Stockholm en 2a för 295 000:- året va 1993...inte så länge sedan i min värld.
Idag så sitter det 80-90 talister med med lån på 4-5 miljoner vem fan ska betala dessa?
Börsen har någon sett hur det den gick 1929? https://snbchf.com/2017/07/gordon-adventures-quantitative-tightening/ tror vi är på rebound nu.
Vill ju givetvis inte att mina föräldrar och äldre släktingar ska dö....men detta kan bli ett ordentligt stålbad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in