2020-03-26, 23:53
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gustaveriksson
En engelsk kompis till mig skickade just det här. De tror att vi är helt tokiga. Börjar tro det själv.

https://www.dailymail.co.uk/news/art...on-U-turn.html

Sweden considers cutting off Stockholm in dramatic coronavirus restriction U-turn after deaths soar by 60% in a day with the capital hardest hit
Så här anser wikipedia om daily mails pålitlighet som kalla:

Consensus has determined that the Daily Mail (including its online version, dailymail.co.uk) is generally unreliable, and its use as a reference is to be generally prohibited, especially when other more reliable sources exist. As a result, the Daily Mail should not be used for determining notability, nor should it be used as a source in articles. An edit filter should be put in place going forward to warn editors attempting to use the Daily Mail as a reference.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Reliable_sources/Noticeboard/Archive_220#Daily_Mail_RfC

Ren sensationalism, alltså. Din engelska kompis borde veta bättre.
Citera
2020-03-26, 23:54
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antisocial666
Classic Trump vilda västern... Funkar det så funkar de
Ingen av er lyssnade på vad han sa. Javisst man kommer lägga upp pengar så att det tillverkas men man avvaktar ändå testerna. Funkar de ej så har man en massa vaccin man får slänga men det får det vara värt. Kommer ändå ta minst ett år sa han innan man har vaccin som mankan distribuera.
Citera
Medlem
BonerBatmans avatar
Att inte ens testa på människor innan man börjar mass vaccinera måste ju ses som ren galenskap? Svin influensan hade väl iaf testats någorlunda innan det skeppades ut? Det finns ju en hel dal idag som önskade att de inte tog den...

Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Ingen av er lyssnade på vad han sa. Javisst man kommer lägga upp pengar så att det tillverkas men man avvaktar ändå testerna. Funkar de ej så har man en massa vaccin man får slänga men det får det vara värt. Kommer ändå ta minst ett år sa han innan man har vaccin som mankan distribuera.

Jaha, ok det verkar mer rimligt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dbloods
https://www.thelancet.com/journals/laninf/article/PIIS1473-3099(20)30195-X/fulltext

https://www.youtube.com/watch?v=-60EvBSLulo

Och du förväntar dig att jag ska sitta och läsa igenom den artikeln?

Crucially, Germany started testing people even with milder symptoms relatively early on, meaning the total number of confirmed cases may give a more accurate picture of the virus’s spread than in other states.
Citera
Medlem
obbelitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FejkEmran
USA gick precis om Kina i antalet rapporterade fall 😱

Kinas officiella statistik kan man ju inte direkt lita på dock. Men ja, USA har några riktigt jobbiga veckor/månader framför sig.
Citera
2020-03-26, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Virusbelastning.

om du får i dig ett virus som skapar nya...... 1,2,4,8,16,32,64

Mot om du får i dig 1miljon, 2m ,4m, 8m, 16m, 32, 64m...........

Om det blir mycket virus i miljön så är man fucked......... oavsett ålder........

Så om min fru blir sjuk så är jag död?
Kommer ju vara många miljoner virus i våran lägenhet i många veckor.

Om en av mina barn får det och nyser mig i ansiktet då?

Gäller det här bara vid smittotillfället eller genom hela sjukdomsförloppet?
Citera
Medlem
Jag fick till mig viktig information idag som jag beslutat mig för att dela.
Är väldigt noga med mina källor och att aldrig avslöja dem. Detta är tyvärr i tredje led, varav en jag garanterar, men jag anser ändå informationen i detta läge så pass viktig och även korrekt att jag måste dela då katastrofen står runt hörnan.

Infon går lätt att dubbelkolla via länkar nedan. Ju fler som gör, desto bättre!

Försvarets Skyddsmask-90 som varit icke CE-godkänd har fått undantag from den 18 mars. Då valde Arbetsmiljöverket att göra ett tillfälligt undantag från reglerna. Undantaget säger att skyddsutrustning får användas för att skydda personal mot smittrisker vid covid-19. Detta gäller till sista december i år. Skyddsmasken får, enligt Arbetsmiljöverket, även användas av ambulansen och hälso- och sjukvården.

Tillvägagångssättet sker enligt information att Hälso- och sjukvårdsförvaltningen i Stockholms län via kommunikation med Socialstyrelsen har rekvirerat Skyddsmask-90 från Försvarsmakten. Med detta ska nu varje sjukhus och sjukhuspersonal i Region Stockholm ha fri tillgång till Försvarets Skyddsmask-90 vid behov.

Men varför är det då akut brist på munskydd/skyddsmasker i Stockholm just nu?
Både för personal som arbetar med misstänkt smittade och även bekräftade fall av Covid-19.
Varför interndelas information på sjukhusen om att munskydd inte är nödvändigt vid misstänkta fall av Covid-19 om det finns Skyddsmask-90? Var finns all personal som har fått Skyddsmask-90?

(Jag har inte regelbunden möjlighet till min dator just nu så svar kan dröja. Men nu är infon delad och jag loggar ut. Håller mig undan detta då det sköts extremt dåligt av alla instanser och jag vill inte ha med skiten att göra.)

Sköt om er!

Källa undantag Skyddsmask-90
https://www.dagensvimmerby.se/nyheter/e/54652/raddningstjansten-far-anvanda-skyddsmask-90-far-inte-bli-smittade/

Arbetsmiljöverket
Kontakta Arbetsmiljöverkets växel
Telefon: 010-730 90 00
Jourtelefon: 08-737 15 55
https://www.av.se/

Hälso- och sjukvårdsförvaltningen Stockholm
Tfn, växel och registrator: 08- 123 132 00
E-post: registrator.hsf@sll.se
https://www.sll.se/om-regionstockholm/Organisation/forvaltningar/halso-och-sjukvardsforvaltningen/

Socialstyrelsen
Telefon: 075-247 30 00
E-post: socialstyrelsen@socialstyrelsen.se
https://www.socialstyrelsen.se/

Försvarsmakten
Telefon: 08 - 788 75 00
E-post: exp-hkv@mil.se
https://www.forsvarsmakten.se/sv/
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av defenseur
Nu går det upp ett ljus för mig.

Är din tanke att en stor andel av befolkningen i (exempelvis) Lombardiet skulle ha haft en "tyst" infektion och blivit immun, så att den inbromsning vi nu ser är en naturlig effekt av att de som _kan_ bli smittade börjar ta slut istället för en effekt av att R-noll-värdet som minskats med hjälp av social distancing?

En kombo av flera saker som sker samtidigt. Social distansering, frivillig eller ej, har viss effekt. Oklart i nuläget men 4-5 dagars inkubationstid som median och 2,5 i R0 ger under 30 dagar en faktor på runt 600. Så 5 000 skulle varit infekterade i norra Italien för 30 dagar sedan så kan runt 3 miljoner ha blivit infekterade vid givet R0. Om så inte helt osannolikt att det blir en viss påverkan på smittspridningen.
Citera
Medlem
Mad monks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shevita
Så då erkänner du att vi borde ha gjort som vi många "alarmister" här pratade om.
Dvs att sätta sverige i karantän redan 1 månad sen eller tidigare?

Förstår ni nu varför vi gapade så högt om det vi tyckte va rätt strategi?

Det är just för att vi inte skulle komma till en punkt där det blir försent att karantänsätta Sverige. Därför var vi så stressade och övertygade över de punkter vi lade fram.

Nu är det ju försent, det är för att ni inte lyssnade på oss.

Karantän är en tillfällig lösning hjälper inte när det är en pandemi.
Citera
2020-03-26, 23:56
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Jag tror alldeles säkert att vi kommer få dödstal som stiger kraftigt.
Men min åsikt är att vi hade fått det oavsett och att många av andra länders regler mer blir symboliska än effektiva.
Och här får man ha olika åsikter helt enkelt.

Hur Sveriges val står sig mot andra länders, får vi se om först några veckor.

Alla svar hänger efter, med flera veckor. Så är det.

Problemet är att när vi väl har facit i hand, så kan det vara för sent.
Citera
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BonerBatman
Att inte ens testa på människor innan man börjar mass vaccinera måste ju ses som ren galenskap? Svin influensan hade väl iaf testats någorlunda innan det skeppades ut? Det finns ju en hel dal idag som önskade att de inte tog den...
Men lyssna på vad han sa inte på vad du hör på Sveriges största foliehattsforum...
Citera
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Amerikas smittsskyddschef pratar också om nästa våg av covid19. Att det kommer komma en till våg efter att denna gått över. Det är ett återkommande virus.

Vi skulle behöva hoppa in och ut ur karantän tills landet dukar under, om vi hade haft den strategin..

Om alla i befolkningen har andningsmasker är ett helt annat läge,

man kan röra sig och jobba/konsumera,

skulle inte förvåna mig om andningsmasker till befolkningen nationalekonomiskt är ett billigare alternativ än lockdown, nån som kan sånt där borde räkna på det!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in