2020-03-26, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vilarosa
Två saker jag reagerade på i presskonferensen:

- Att han säger något i stil med "vågen vi trodde skulle komma i helgen har dröjt. Det verkar som våra åtgärder har hjälpt, Stockholm är tomt, så vi kanske får en plattare kurva"

Stockholm är väl förfan inte tomt pga deras åtgärder??? Dom har ju sagt att alla ska leva som vanligt, stanna hemma om sjuk, och inte hälsa på äldre. Punkt. Inget mer. Dom har sagt att vi kan samlas upp till 500 stycken och dessutom gå ut och stötta krögarna.

Stockholm är helt tomt, därför att folk började strunta i FHM och har infört karantän själva. Företag började själva se till att folk jobbar hemifrån. Folk bunkrade mat så att dom slipper trängas i butiker. Folk slutade gå ut och äta (förutom innerstan där alla tror att dom är odödliga). Alla som kan ta bilen gör det. Många ställde om undervisning till online en vecka innan högskolor stängde. Ingen går ut. Det började bli tomt överallt redan förra veckan när FHM fortfarande stod på presskonferenserna och sa att allt är lugnt.

Det är förargligt att dom först inget gör, när människor själva agerar efter sunt förnuft och agerar mot deras rekommendationer, då kommer FHM och berömmer sig själv pga det?

- Han sa att det är väldigt svårt att ge en tillförlitlig prognos på hur många som blir inlagda på sjukhus i toppen på kurvan, därför att vi inte har en aning om hur många smittade vi har. Han sa bokstavligt talat ungefär "vi måste veta antalet smittade för att kunna lägga upp våra strategier"

Var det inte dom som för två veckor sen sa: ""det är onödigt att testa alla med symtom, vi fokuserar på riskgrupper"????

Någon?? Snälla?? Kan någon förklara detta för mig?? Jag struntar fullständigt i politik och allt annat irrelevant folk passar på att lufta härinne.

Men VARFÖR är precis allt som kommer ut från FHM så motsägelsefullt??

Varför sa man är dom allra flesta inte behöver vård, men gör om Älvsjömässan till fältsjukhus?

Ja absolut en anledning till att dödssiffrorna hålls nere. Alla jag känner över 40 är mer eller mindre hemma när de kan i Sthlm. Två har flytt till Dalarna och två ut i skärgården.

Fulla parkeringar och butiker i Österlen tyder på att storstadsbor från coronadrabbade städer flyttat in i sina sommarhus.

I Simrishamn flaggar politiker och tjänstemän för att det kan leda till problem och att gäster bör kunna åka hem till sin hemkommun om de behöver vård. https://www.expressen.se/kvallsposten/oro-att-storstadsbor-ska-sprida-corona-pa-osterlen/
Citera
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Vi kan tacka Alliansen och deras nedmontering och utförsäljning av allt efter 2006 för att vi inte har fler IVA platser

Ja faktiskt, det var de som sålde ut stora mottagningen i sjukvården i landet, och införde marknadstänk inom sjukvården, tex. LEAN och just in time. Allt för att spara pengar och kunna sko sig själva, vi hade ju tom en regionpolitiker som gav sin man stora kontrakt som konsult för NKS.

Så ja, det är marknadsanpassningen inom vården som skapat den situation vi ser idag. Måste säga att sjukvårdspersonalen bara anpassar sig till den största omställning vi haft i Sverige någonsin inom sjukvården, utan att klaga, går och räddar liv, vänder patienter, torkar snor och slem, i kläder de känner sig osäkra i.

Det är helt makalöst att de orkar!
Citera
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sonofnature
Du som ej fattar

De buntar in andra som dör i tex trafiken i Corona oxå

Men har du fortfarande inte greppat att det INTE är så...? Om något är det tvärtom just nu. Och de har givetvis ALDRIG tillskrivit ett trafikdödsfall till covid-19, jag menar, please...
Ta fram källan då om du är så säker.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Jag kikar på Spaniens totala kurva för avlidna.

Början av epidemin, ökningstakt: Dubblering av antal döda var 1,67 dag.
Senaste fem dagarna, ökningstakt: Dubblering av antal döda var 2,81 dag.

Så kurvan avstannar (liksom för Italien).

Hur anser du att Italiens kurva ser ut?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Nä jag tycker Kina ska ha världens största eloge för att de var så duktiga att de stoppade smittan innan den spreds till hela världen!

Och hade det inte varit för Anders Tegnell och Stefan Löfven så hade Sverige varit precis lika virusfria som alla andra länder i världen som så effektivt stoppat smittan från att slå rot i deras länder och har noll dödsfall! Hurra för alla utom Sverige!!!!

Haha, slå dig inte så hårt i pannan så du tappar sista hjärncellen. Viruset startade i Kina där man väldigt snabbt kartlade dess uppbyggnad och tog fram testkits. Sen byggde man upp nya sjukhus och isolerade 56 miljoner människor. Detta utan att ha något annat land att jämföra med. Det resulterade att det är väldigt låg smittspridning i Kina för tillfället och då är det ändå det land med flest invånare i världen.

Hur tror du Kina hade sett ut idag om FHM och svensk regering haft ansvaret där? Hade det varit 67 nya fall per dag i slutet på mars då?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hissen100
Nu öser det in män på intensiven, 75 %.

Du kan glömma din strid, imorgon är det kaos - på Måndag stängs Stockholm.

Nej det stängs inte.
Möjligen hårdare restriktioner, men aldrig stängning.
Citera
2020-03-26, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Idiotsverige
Nej det är 30 000 för få respiratorer de räknar med att de har. Ändå har de många fler tusen än oss i Sverige, vi har ju bara ett hundratal.

Inom 2 veckor måste de dessutom ha dessa enligt guvernören Cuomo. Annars blir det massdöd enligt deras beräkningar.

Oki då är jag med. Kaxigt att gå emot New York...
Citera
Medlem
Passepartouts avatar
Tror att detta är Australisk radio, Frank Kelly, bl.a vikten av att myndigheterna inte mörkar för annars skapar det stor ångest och rädsla. Detta borde Röfven, Tegnell & Co ta till sig, men det är väl för mycket begärt att de ska använda hjärnan.

https://www.youtube.com/watch?v=nzzGBCMF87E
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny
Jag är inte orolig för mig själv heller. Däremot så finns det hundratusentals sjuka och gamla människor i detta land som ligger desto risigare till...

Vi kanske borde tänka på alla dem?

Jag tycker vi ska tänka på dem.
Men frågan är i vilken utsträckning vi ska som samhälle hålla liv i människor till varje pris.
Som samhälle är det en fråga man ej talar om öppet men som måste avvägas.
Citera
2020-03-26, 23:03
Medlem
JeffreyEpsteins avatar
Tycker ni förnekare fortfarande covid-19 är en förkylning? Många av er som sa det i början försvann ett tag men kom tillbaka och började följa Tegnell har jag märkt.m
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hissen100
Just nu så inkom en rapport om att massor med nya patienter kommer in på sjukhusens IVA- avdelningar i Stockholm. Särskilt St:Göran. Från Järvaområdet kommer det en strid ström av patienter, morgondagens siffror blir mörka!

Nu stängs Stockholm!

Citat:

Inga planer att sätta Stockholm i karantän

Försvarsministern: Håll huvudet kallt när falska nyheter sprids om corona och Sverige.

Just nu pågår ett internationellt informationskrig. Felaktiga påståenden som det om ”Stockholm i karantän” blir tyvärr en del av detta.

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/awEwnM/inga-planer-att-satta-stockholm-i-karantan

Två dagar senare i samma tidning:

Citat:

Uppgifter: Diskuterar isolering av Stockholm

Just nu pågår politiska diskussioner om hur man ska kunna isolera Stockholm om det blir nödvändigt, enligt uppgifter till Aftonbladet.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/LAOM2q/uppgifter-diskuterar-isolering-av-stockholm

Citera
Medlem
Lao Tzus avatar
Lockdown skjuter bara upp saker vi ändå måste igenom. Det är epidemins lag.och naturens. Bättre att ta det direkt.

Dansk expert stöder min expertis.
Citat:
Men før eller siden, siger Mølbak til Politiken, skal de fleste af os smittes med covid-19, det er epidemiens lov.

https://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/kaare-moelbak-er-uenig-med-who-totalt-passe-at-inddaemme-smitte/8067723
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in