• 2
  • 3
2020-03-26, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hensson
Ja absolut, orkar sällan skriva själv.
Litar i högre utsträckning på lawline och Transportstyrelsen än självutnämnda experter här på Flashback. Dock insåg jag att fallet som beskrevs där inte överensstämde med denna tråd då Men var lite sent ute för att korrigera den.

Sen börjar jag tveka själv, håller med om att det blir ett moment 22 om man undviker att skriva på delgivningskvittot. Ett scenario jag inte tänkte på i början. Du kanske har en poäng.
kanske kan säga att jag aldrig fick något brev hem?
Citera
2020-03-26, 22:53
Medlem
Henssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bochi2
kanske kan säga att jag aldrig fick något brev hem?

”Ett nytt körkort behöver tillverkas om någon uppgift i körkortet har ändrats eller om det har kommit bort, blivit stulet, skadat eller förstört. Vid tillexempel namnbyte skickar vi automatiskt en ansökningsblankett (grundhandling) till dig.”
-Transportstyrelsen

Okay, då tolkar jag det som att körkortet är giltigt men att man behöver en giltig ID-handling med sig också om man ska ut och köra.
Citera
2020-03-27, 01:46
Medlem
Ditt gamla körkort med gammalt namn är giltigt. Du kompletterar med ett personbevis.

Du får automatiskt ett personbevis när du byter namn som gör ditt körkort giltigt med ditt nya namn tills du får ett nytt. Körkortet är giltigt även utan personbeviset men du behöver det för att hämta paket etc där det inte räcker med eller finns personnummer.

Har du inget personbevis för namnbyte så är det bara att ringa och beställa ett nytt. Har du digital brevlåda så får du det direkt sparat i mobilen. Olika personbevis går att skriva ut själv men personbevis för namnbyte behöver man ringa och beställa (man kan printa själv om man har digital brevlåda).

Ditt namn kan ändras någon dag innan du får personbeviset eller blanketterna för nytt körkort och du får ingen varning innan det ändras.

Man använder ju sitt gamla körkort för att hämta sitt nya så det är ju uppenbarligen inte ogiltigt, fast man behöver ett personbevis för ID-kort (det personbeviset kan man printa själv hemma). Det är olika personbevis för att hämta id-kort och för att visa namnbytet när man hämtar paket etc.

Ett personbevis är para ett papper med lite text utdrag från Skatteverket.
Senast redigerad av Bodiejunior 2020-03-27 kl. 02:05.
Citera
2020-03-30, 14:17
Medlem
ska man kontakta trafikverket ellr transportstyrelsen ?
Citera
2020-03-31, 19:38
Medlem
Personbevis får du från Skatteverket och körkort från Transportsyrelsen.
Senast redigerad av Bodiejunior 2020-03-31 kl. 19:40.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in