2020-03-26, 22:25
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fluffypuffy
Det jag undrar är hur hela världen blev foliehattar över en natt och tror att walking dead står för dörren när det vi upplever är en helt vanlig influensasäsong????

Vanlig infuensa har en dödlighet på cirka 0,1 till 0,4 procent med en spridningseffekt på 1,4 smittade per smittad, Covid-19 har en dödlighet på mellan 1-4 procent (sist jag kollade) med en dödlighet för riskgrupper på 15 procent, detta är ovanpå en spridningseffekt på 3 smittade per smittad.

Detta är inte en influensa.
Citera
2020-03-26, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Vi testar inte. Det jag talar om att ökningen av antalet döda inte har minskat alls, utan tankar uppåt med >30% per dag.
Ökningen av antalet döda kan förklaras med att fler äldre blir smittade, tex om den får fäste på 2-3 äldreboenden.

Det är fortfarande inte bred samhällsspridning, få kluster här och där, tex järvaområdet för Stockholm. Tror inte Bredäng eller Stuvsta har några fall.

Detta går att hålla under kontroll även nu, men med åtgärder för påskhelgen.

Inte bara Stockholm utan alla städer större än 50 000 invånare bör stängas av just innan påskhelgen. Och spärra av resandet inom Stockholms län också, även mellan dess kommuner. Fira påsk där du är borde det heta.

En sådan åtgärd kan hålla spridningen kvar runt 10% dagligen eller komma under det.
Citera
2020-03-26, 22:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Browser
Vi ser det när människor inte har råd med sjukvård och avlider. Så kapitalismen har ingen social distans inte heller har kapitalismen självkarantän. Får du corona börjar dom sälja dig ett rep istället.

Hela staterna kommer ju fucka, nu råkade det vara Trump som satt som vakt, Hillary hade tjorvat till det 5 ggr värre.
Citera
Medlem
FairStuffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mycatisonfire
Dom bryr sig nog lite om CE märkning och liknande som sverige gör.

Du vet att E i CE står för Europa?

/
Citera
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmslivet
Du inser att jag pratar om delstaten Washington? En stat med liknande förutsättningar som Sverige.

Inte exempelvis New York med 20 ggr befolkningstäthet.

My bad, staten Whasington förberedde sig dock, de satte igång all sin förberedelse redan i januari eller februari, detta kan dock vara för att staten är 100% blå med rätt vettiga politiker
Citera
Medlem
selusts avatar
Läste att fhm skulle slumptesta ca700 människor nu. När sker detta?
Citera
2020-03-26, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krillolero
Bloody hell... USA...

Det rusar verkligen nu: 14.000 nya fall idag, med enorma mörkertal och en vettvilling i Vita Huset.

Det här blir katastrof.
De missförstod och trodde att den mest störst siffror vann.
Det är helt kört för USA, de får Tegnell att se ut som ett geni.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av kesey
Iranier och somalier tillhör inte samma religiösa tro.

De möts inte och umgås inte i religiösa sammanhang.

Som att säga Brasilianare och en Norrmän möts i religiösa sammanhang

Nej, men det bor både somalier och iranier i de utanförskapsområden som verkar mest drabbade.
Troligtvis återvändande iranier m.m. som spridit smittan där.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Trump är rejält försenad. Hur mycket flämtar han när han kommer till micken? Nåt stort på gång? Är lilla Faucci med? Håller han sig till manus?
https://www.youtube.com/watch?v=Z3i1qyZOumc

Först läser han upp en lista med masker, ventilatorer och skit dom köpt. Sen snackar han om hur bra allt går och hur tremendous job alla gör. Antalet fall minskar och vi kan öppna upp snart igen. Aktiemarknaden kommer fortsätta rusa
Citera
Medlem
Hegamons avatar
Jag lyssnade på biologen Professor David Sinclair och han hänvisade till Mythbusters experiment för att se hur bakterier/virus/kontaminering sprids. Det är betydande spridning från ytor, material, kläder, där viruset sprider sig mycket mellan människor:

Mythbusters testar spridning av kontaminerade partiklar mellan människor:
https://www.youtube.com/watch?v=3wPKBpk7wUY

Källa:
David Sinclair:
https://www.youtube.com/watch?v=fq_1ITJ3lyU
Citera
2020-03-26, 22:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Trotsbud
Ökningen av antalet döda kan förklaras med att fler äldre blir smittade, tex om den får fäste på 2-3 äldreboenden.

Det är fortfarande inte bred samhällsspridning, få kluster här och där, tex järvaområdet för Stockholm. Tror inte Bredäng eller Stuvsta har några fall.

Detta går att hålla under kontroll även nu, men med åtgärder för påskhelgen.

Inte bara Stockholm utan alla städer större än 50 000 invånare bör stängas av just innan påskhelgen. Och spärra av resandet inom Stockholms län också, även mellan dess kommuner. Fira påsk där du är borde det heta.

En sådan åtgärd kan hålla spridningen kvar runt 10% dagligen eller komma under det.

Exakt. Har förespråkat detta i 7 dygn nu.

Vi byter till Björn Olsen stylee nu
Citera
2020-03-26, 22:28
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Richard-III
5h kö till 1177 stämmer inte. Det tog mindre än 25 min när jag ringde.

Kanske tog det längre för ”någon nära anhörig till dig”, men min egen empiriska upplevelse var att jag trots könummer 140 kom fram klart under halvtimmen.

Nej, det tar i snitt 3 timmar att komma fram. Varför ljuger du! Förut var det 5 timmar eller så blev du bortkopplad. Skäms på dig din jäkla inhyrda proffs-skribent!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in