2020-03-26, 19:27
Medlem
Läser mycket om Kinas vändning av Corona, att man lyckats vända på skutan och ekonomin återhämtar sig och så vidare. Hur mycket vågar man lita på Kinas siffror?
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Adidas.
Den är kraftigt förljugen. Jag tror snarare på en siffra kring 50 000.

Källa?
För inte kan det väl vara så att det bara var en siffra tagen ur luften?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Finns ingen bevisad immunitet trotts att vi är på 5 månaden.....
Kan smitta up till 37 dar efter tillfrisknandet.........

https://www.nyteknik.se/samhalle/coronavirus-kan-vara-smittsamt-i-37-dagar-6990559

Citat:
However, according to Dr Stephen Gluckman, an infectious diseases physician at Penn Medicine and the medical director of Penn Global Medicine, who spoke to the outlet, it seems likely that having the disease once results in immunity in most individuals - as is seen with other coronaviruses.
https://www.independent.co.uk/life-style/health-and-families/coronavirus-immunity-reinfection-get-covid-19-twice-sick-spread-relapse-a9400691.html

Expert ser det som mycket troligt att majoriteten som haft covid19 blir immuna.
Citera
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissBobby
Du måste nog uppdatera dig. Socialstyrelsen har aldrig rekommenderat det. En reklamkampanj från Brödinstitutet rekommenderade det.

Stämmer.. Livsmedelsberket var dock med lite på denna som härstammade från att socialstyrelsen faktiskt tyckte vi åt för lite bröd.. Vilket brödföretagen hakade på med sin reklamkampanj (om jag inte mins helt fel) Dock sitter det fast i allas minne från 70-talets mitt då man såg dessa skyltar överallt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheCrystalShip
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sverige-ett-steg-narmare-antikroppstester-for-nya-coronaviruset

"Det faktum att smittspridningen av covid-19 tycks ha stannat av i kinesiska Wuhan kan vara en indikation på att samhället där har utvecklat en flockimmunitet, menar Liljeqvist.

– Eftersom coronaviruset är nytt är det svårt att veta exakt hur länge immuniteten varar. Men vi tror att antikropparna åtminstone ger en kortvarig immunitet på tre till sex månader."

Mmm men vad gjorde de där som vi inte gör i Sverige, ja precis ALLTING. Precis.

Därför har det avstannat.
Citera
Medlem
Man-At-Armss avatar
Citat:
I Storbritannien har 115 personer dött det senaste dynet – den högsta siffran hittills. Totalt har nu 578 dött i covid-19 i Storbritannien. 11 658 av drygt 100 000 testade har hittills bekräftats smittade.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vedträ
Om vi når flockimmunitet eller massvaccinering kommer väl omfattade inte smitta? Dvs risken att riskgrupper smittas ute i samhället gå mot 0. Eller missar jag något?

Flockimmunitet genom smitta är ju tänkt att ske utan att riskgrupper blir smittade - i synnerhet äldre som kan bilda stora sociala kluster av oskyddade. Och även om viruset försvinner från Sverige genom denna flockimmunitet så kan ett enstaka fall utifrån spridas ohämmat om det kommer i kontakt med ett sådant kluster.

Exempel på kontaktyta kan vara diakonen Stina i församlingen som inte blivit immun, när hon kommer hem från sin utlandsresa är hon lite småförkyld och råkar ovetande smitta ner en hel drös äldre försmalingsmedlemmar som i sin tur sprider smittan vidare till andra äldre innan de märker att det börjar bli allvarligt sjuka och COVID-19 upptäcks.

Eller så kan det vara Bengts barnbarns nya pojkvän Pedro som är utbytesstudent från Bolivia, eller vad som helst.

Poängen är att COVID-19 enkelt kan spridas inom oskyddade kluster tills vaccin finns.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Browser
Trump öppnar landet om två veckor har han sagt, så jag hoppas Europa och speciellt Sverige ser till att det blir restriktioner när det gäller resor från US. Högerslödder som han och Bolsanaro, som inte vill ha restriktioner. Svineriet visar sitt rätta tryne.
Det har han inte sagt om det inte har kommit det senaste dygnet. Att han vill öppna landet för att det inte kan vara nedstängt för alltid är inte samma sak som att han kommer att släppa smittan fri. Han är inte A.T.
Citera
2020-03-26, 19:28
Medlem
Richard-IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hissen100
Vad mycket som försvinner i politiska inlägg!
Dra det igen men fasen vad matt man blir när idioterna sitter i skift med sina konto-inlägg.

Min nära anhörig på appen KRY, som läkare, har fått order om att inte skriva: "misstänkt corona" nu har de fått order om att skriva: "misstänkt okänt virus".

Patienter som inte har akuta symtom hänvisas till 1177, kruxet är att det är 5 tim kö. De som ändå kommer fram till 112 hänvisas till karantän. Patienterna har ökar successivt, men nu kommer det in horder med patienter.

Många misstänkte att dödsfallen skulle öka. Men nu verkar det kanske mörkas. Det är nästan så att jag skiter idet när man har så många som säljer sin själ för att motbevisa faktum. Skriv ni vidare skitstövlar.

Nu ringer det massor med patienter med andnöd, de skriker på hjälp och anhöriga är aggressiva. Kö-tiden är lång. Läget är vidrigt!

5h kö till 1177 stämmer inte. Det tog mindre än 25 min när jag ringde.

Kanske tog det längre för ”någon nära anhörig till dig”, men min egen empiriska upplevelse var att jag trots könummer 140 kom fram klart under halvtimmen.
Citera
2020-03-26, 19:28
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Martlet
Det är ju inga pengar qlls. Det är superbilligt i jämförelse med precis allting.

För det får du typ två paket toalettpapper.

Beror ju på hur länge det räcker. Jag spekulerar givetvis utan att veta vilken typ av läkemedel som avses, men om man nu ska få skydd i halsen av det gissar jag på dubbla dagliga dosen av typ liknande:

https://www.apoteket.se/produkt/esomeprazol-apofri-enterokapsel-hard-20-mg-14-kapsel-kapslar-blister-302962/bipacksedel

Då räcker en förpackning en vecka.
Citera
2020-03-26, 19:29
Medlem
Lawlines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Richard-III
Använder du inlägg av andra (som inte heller anger en källa) i denna tråd som källa för dina påståenden? Seriös?

Det är upp till dig vad du vill tro på eller inte. Det är inte jag som bestämmer det.
Citera
2020-03-26, 19:29
Medlem
ningudos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ankademiker
Eftersom du inte tar exponentiella ökningen på allvar, och därför tror på tal nära dagens som maxtal tillhör väl du din egen andra kategori idioter. Epidemiologer har angett 50 000+ döda i Sverige och 50+ miljoner globalt. inget pekar på att exponentiella ökningen bryts om inget görs, dvs business as FHM. Visst passar ditt svammel din världsbild, va?
Har nu bett dig två gånger att komma med källa. Men du kommer inte med en. I framtiden rekommenderar jag bete dig inte som en stolle och påstå falska saker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in